Latvijā mākoņskaitļošanai uzticas mazāk nekā kaimiņvalstīs

 
©Pixabay

Kaut arī ekspertu aprēķini liecina, ka, saņemot visus informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) un mobilo sakaru pakalpojumus pie viena pakalpojumu sniedzēja, gada laikā var ietaupīt 20 līdz 30 procentu no izdevumiem, Latvijas uzņēmēji šo iespēju izmanto kūtri. Iespējams, daļa uzņēmēju priekšroku dod risku sadalīšanai, pat neskatoties uz lielākām izmaksām.

BITES kompetenču centra Latnet valdes loceklis Vladislavs Gurmans norāda: ja Latvijas un Lietuvas uzņēmēju izpratne par integrētu IKT un telekomunikāciju risinājumu pienesumu biznesam ir vienā līmenī, Igaunijas uzņēmēji ir mums visiem soli priekšā. Piemēram, mākoņskaitļošanas pakalpojumus Eiropas Savienībā izmanto vidēji 26% uzņēmumu, Igaunijā tos izmanto 33 procenti uzņēmumu, bet Latvijā un Lietuvā attiecīgi - 15 procentu un 22 procenti uzņēmumu.

«Latvijā aizvien mācāmies no savām, nevis citu kļūdām. Proti, par savu datu drošību lielākoties domājam tikai tad, ja paša bizness ir cietis no IKT riskiem, piemēram, kiberuzbrukuma, kā rezultātā noplūduši svarīgi dati, kuriem netika uzglabātas kopijas, vai kopā ar citām uzņēmumam piederošām mantām ir nozagts datu serveris, kas glabājies biroja noliktavā,» skaidro V. Gurmans.

Bites vadītājs Kaspars Buls uzskata, ka publiskajā telpā jāveicina aktīvākas diskusijas par to, ka tehnoloģijas ir ceļš uz mūsdienīgāku, drošāku un efektīvāku uzņēmējdarbību, kas ne vienmēr nozīmē izmaksu pieaugumu. «Daudzi uzņēmēji uzskata, ka «visu olu salikšana vienā grozā» jeb IKT un mobilo sakaru pakalpojumu saņemšana pie viena tirgus spēlētāja var radīt riskus, piemēram, paralizēt biznesu, ja piegādātājam rodas problēmas ar maģistrālajām sistēmām. Tomēr tas ir mīts. Pateicoties modernajām tehnoloģijām, iespējams nodrošināt pakalpojumu darbības nepārtrauktību arī krīzes situācijās, izmantojot rezerves serverus, rezerves slēgumus u. tml.,» skaidroja K. Buls.

Tāpēc mobilo sakaru operators Bite Latvija šogad attīstīs vienota pakalpojumu sniedzēja jeb OneIT konceptu, kas iespējams, pateicoties Bite Latvija un Latnet konsolidācijai.

Pēc K. Bula teiktā, Latvijā vislielāko interesi par IKT un mobilo sakaru pakalpojumu saņemšanu no viena pakalpojumu sniedzēja izrāda dažādu nozaru uzņēmumi, bet īpaši - loģistikas, grāmatvedības, finanšu, kokapstrādes, tūrisma un arī IT industriju uzņēmumi.

«Šādu izvēli veicina trīs iemesli. Pirmkārt, ar cilvēku resursiem ir sarežģīti apstrādāt lielu ienākošo zvanu skaitu, vienlaikus saglabājot augstu klienta servisa līmeni, kas, kā zināms, ir būtisks biznesa konkurētspējas faktors. Otrkārt, saņemt biznesam aktuālus pakalpojumus no vairākiem pakalpojumu sniedzējiem nozīmē veltīt vairāk resursu ienākošo rēķinu apstrādei, kas nav efektīvi. Treškārt, saskaroties ar problēmām, uzņēmēji vēlas tās atrisināt ātri un vienkārši, tāpēc dod priekšroku komunikācijai ar vienu atbildīgo pusi, nevis vairākām,» skaidro K. Buls. Viņš piebilst, ka, optimizējot piegādātāju skaitu, proti, sadarbojoties ar partneriem, kuri nodrošina pēc iespējas plašāku uzņēmuma ikdienas darbam nepieciešamo pakalpojumu klāstu, operatīvo izmaksu ietaupījums gadā var sasniegt līdz pat 30 procentiem.