Aptauja: Vecāki krāj naudu bērnu izglītībai, bet paši bērni tos vēlas tērēt mājokļa iegādei

© SCANPIX

Lielākā daļa vecāku, kuri veido uzkrājumus bērnu nākotnei, vēlētos, lai viņu atvases šo naudu izmantotu, apmaksājot mācības augstskolās vai koledžās. Savukārt paši jaunieši vēlētos, lai viņiem būtu vecāku izveidotais uzkrājums, ko novirzīt pirmajai iemaksai par mājokli.

Saskaņā ar SEB dzīvības apdrošināšanas veiktās aptaujas rezultātiem*, trešdaļa vecāku veido uzkrājumus bērnu nākotnei, uzskatot, ka finansiālais atbalsts palīdzēs viņu atvasēm sasniegt savus mērķus. Lielākā daļa (88%) no uzkrājumu veidotājiem vēlētos, lai bērni primāri izmantotu šo naudu, lai apmaksātu mācības. Trešdaļa kā krāšanas mērķi nosauc arī pirmo iemaksu par dzīvokli, bet trešais populārākais mērķis ir pirmās mašīnas iegāde. Interesanti, ka, neskatoties uz to, ka ievērojamā daļa respondentu (40%) vēlas, lai viņu bērni būtu uzņēmēji, biznesa uzsākšanai uzkrājumus veido vien ap 10% vecāku. Visnepopulārākais uzkrājuma veidošanas mērķis ir ceļojumi - to izvēlējās vien 7% vecāku, kuri viedo uzkrājumus bērnu nākotnei.

Aptaujas rezultāti liecina, ka vecāki ar ienākumiem zem 500 eiro, salīdzinājumā ar tiem, kuriem ienākumi pārsniedz 1500 eiro mēnesī, daudz biežāk krāj izglītībai, retāk krāj mājoklim un vispār nekrāj ceļojumiem.

Tajā pat laikā jaunieši vecumā no 18 līdz 25 gadiem, atbildot uz jautājumu, kādiem mērķiem viņi vēlētos izmantot vecāku veidoto uzkrājumu (ja tāds ir vai būtu veidots), primāri nosauca pirmo iemaksu par mājokli - šo izvēli atzīmēja vairāk nekā 55% aptaujāto**. Otrā populārākā izvēle jauniešu vidū ir mācību apmaksa (40% aptaujāto), bet trešajā vietā ir auto iegāde (21%). Izmantot uzkrāto kapitālu biznesa uzsākšanai vēlētos 19% jauniešu, bet ceļojumiem - 9%.

“Lielākā daļa jauniešu (86%) atzīst, ka viņu vecāki nebija veidojuši viņiem uzkrājumus, taču viņi būtu ļoti priecīgi, ja, uzsākot patstāvīgu dzīvi, viņiem būtu uzkrāts starta kapitāls. Turklāt uzkrāt pieklājīgu summu var arī ar nelielām ikmēneša iemaksām, sākot veidot uzkrājumus uzreiz pēc bērna piedzimšanas. Ja bērni redz, ka ģimenē tiek piekopta uzkrājumu veidošanas kultūra, tad arī viņi paši laicīgi sāk aizdomāties par nepieciešamību uzkrāt, kas ir labs ieradums, domājot gan par pieaugušo dzīvi, gan par vecumdienām”, komentē SEB dzīvības apdrošināšanas vadītāja Kristīne Lomanovska.

Interneta aptauja SEB bankas klientiem tika veikta 2019. gada aprīlī, tajā piedalījās 500 respondenti vecumā no 25 līdz 45 gadiem, kuriem ir bērni.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais