"A.G. Group" Latvijā par privātiem līdzekļiem vēlas būvēt jaunu 500 megavatu jaudas gāzes elektrostaciju, laikrakstam "Dienas Bizness" atklājis uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Alekss Goldmans.
Uzņēmums esot ieinteresēts investēt naudas līdzekļus elektrostacijas celtniecībā iespējamā sadarbībā ar Krievijas gāzes kompāniju "Gazprom", kas iepriekš jau paudis interesi iesaistīties elektroenerģijas ražošanas biznesā šajā reģionā.
"Elektrostacija var atrasties jebkurā no Baltijas valstīm - tā ir šo valstu iekšēja lieta, mūs interesē tikai projekta tehniskās īstenošanas iespējas," norāda Goldmans, piebilstot, ka nepieciešamais finansējums uzņēmumam jau esot tam piederošajā fondā, kurā naudu jaunu staciju būvniecībai iemaksājuši Beļģijas, Nīderlandes, Luksemburgas un ASV pilsoņi un kompānijas, kas darbojas enerģētikas un finanšu jomās.
Kompānijas īpašniekus Goldmans neatklāj, sakot, ka tās ir ar enerģētikas nozari saistītas privātas kompānijas un fiziskas personas. Tāpat konfidencialitāte liedzot uzņēmuma pārstāvjiem runāt par konkrētiem jau realizētajiem projektiem, kas esot saistīti ar dabasgāzes ieguvi un transportēšanu.
"A.G. Group" kopš 1980.gada specializējas ekspluatācijai gatavu elektrostaciju piegādē, sadarbojoties ar gāzes turbīnu iekārtu ražotājiem "Solar Turbines", "General Electric Energy" un "Rolls Royce", norāda Goldmanis..
Baltijas valstīs "A.G. Group" līdz šim nevienā no enerģētikas objektu būvniecības konkursiem startējis neesot, jo uzskata Baltijas tirgu par samērā jaunu. "A.G. Group" darbojas gan Eiropas Savienības, gan Āzijas, Dienvidamerikas un Āfrikas tirgos, taču patlaban tās aktīvākā darbība noris Krievijā, Uzbekistānā un Tatarstānā. Kompānijas vadītājs neslēpj, ka atklāt savus mērķus viņu pamudinājusi "Gazprom" iniciatīva pastiprināt savu lomu Baltijas valstu enerģētikā. Bez "Gazprom" uzņēmumam gan esot nepieciešams arī Latvijas, Lietuvas un Igaunijas valdību atbalsts, kā arī "vismaz kaut kādas garantijas", piemēram, ka jaunajā stacijā saražotajai elektrībai būs noiets.
"Ja šāds projekts nav saistīts ar valsts garantijām un investīcijām un ja jaunās stacijas saražotā elektrība būs produkts, kas konkurēs tirgus apstākļos, kas savukārt varētu atstāt pozitīvu ietekmi uz elektroenerģijas cenu, nav iemesla šādas stacijas būvniecību aizliegt," laikrakstam sacīja ekonomikas ministra Arta Kampara (JL) padomnieks enerģētikas jautājumos Edgars Vīgants.
Viņš gan norāda, ka patlaban pieprasījumu pēc jaunas gāzes stacijas neredz, jo "tad jājautā, ko darīs rekonstruējamais TEC-2".
Savukārt AS "Latvenergo" pārstāvis Andris Siksnis prognozē, ka šāda stacija ar TEC-2 tiešā veidā nekonkurētu, jo TEC-2 bez elektroenerģijas ražošanas aizstāj novecojušās stacijas siltuma jaudas, kas nepieciešamas siltuma nodrošināšanai Rīgā. Savukārt, ja kāds vēlas izveidot 500 megavatu jaudas spēkstaciju, "tā, visticamāk, būs kondensācijas stacija - ar zemāku kurināmā lietderīgu izmantošanu".
Viņš arī piebilst, ka jau tuvā nākotnē Baltijas tirgus būs labi integrēts Ziemeļvalstu tirgū, tādēļ arī šādu projektu attīstība jāvērtē no reģiona tirgus skatījuma.
"Elektriskās jaudas deficīts Latvijā vēl arvien pastāv aptuveni 400 līdz 600 megavatu apjomā ziemas periodā. Arī TEC- 2 nodošana ekspluatācijā šo deficītu ar pašreizējām slodzēm samazinās tikai aptuveni par 200 megavatiem, jo novecojusī TEC-2 daļa tiks atslēgta. Tātad jaunas jaudas Latvijā ir vajadzīgas, jautājums tikai - kādas, jo uz ievērojamu elektroenerģijas importu no kaimiņvalstīm mēs pat vidējā termiņā cerēt nevaram," laikrakstam sacīja AS "Latvenergo" padomnieks Ilmārs Stuklis.
Viņš uzskata, ka, uzbūvējot vēl kādu staciju uz dabasgāzes bāzes, nozīmētu ļoti vienpusīgu resursu izmantošanu elektroenerģijas ražošanai, tāpēc patlaban gan finansiāli, gan laika ziņā reālāk esot būvēt ogļu un biomasas staciju.
Arī Pasaules Enerģētikas padomes Latvijas Nacionālās komitejas prezidents Namejs Zeltiņš uzskata, ka jauna dabasgāzes stacija Latvijā pašlaik nav nepieciešama. Viņaprāt, Latvijai vajadzētu kļūt par dabasgāzes apgādes centru visā reģionā, taču tas panākams tikai ar investīcijām sašķidrinātās gāzes terminālī.