Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Ekonomika \ Latvijā

"Akropoles" Maxima ver durvis ar vērienu

© Publicitātes foto

Pirms 18 gadiem – 2001. gadā – Jūrmalas gatvē atveroties pirmajam T-Market veikalam, uz to straumēm plūda pircēji. Šodien, veroties Maxima XXX durvīm Akropolē, pircēju pūļi ir vēl lielāki. SIA Maxima Latvija valdes locekle Kristīne Āboltiņa neilgi pirms veikala atvēršanas, sniedzot interviju Neatkarīgajai, ir priecīgi satraukta. Tik inovatīva un dizainiski pievilcīga veikala izveide ir ļoti nozīmīgs notikums ne vien uzņēmumam, bet Latvijas mazumtirdzniecības nozarei kopumā.

- Kāds izskatīsies Maxima veikals Akropolē, kad pircēji šodien vērs tā durvis?

- Ļoti skaists. Akropoles Maxima ir veikals, kurš pircējus priecēs gan ar savu dizainu, gan ieviestajām modernajām tehnoloģijām, vienlaikus piedāvājot daudzveidīgu preču klāstu. Mums šī veikala atvēršana ir ļoti liels notikums. Mēs esam ieguldījuši šajā veikalā ļoti daudz dažādu inovāciju un realizējuši idejas, lai padarītu iepirkšanos veikalā maksimāli ērtu un patīkamu.

Ienākot jaunajā Maxima veikalā Akropolē, uzreiz ir jūtams plašums un spirgtums. Gluži tāds pats, kāds ir Kurzemes jūrmalā. Zināmā mērā tas ir, pateicoties veikala vadītājai Kristīnei, kurai, pārceļoties no Liepājas uz Rīgu un sākot vadīt šo veikalu, ir izdevies atvest sev līdzi Liepājas garšu - brīvības un svaiguma sajūtu.

Protams, ļoti svarīga ir komanda, pie kuras veidošanas ļoti piedomājām, piedāvājot darbu gan esošajiem kolēģiem no citiem veikaliem, gan pieņemot darbā jaunus darbiniekus. Un mērķtiecīgi strādājam pie tā, lai darba vide viņiem būtu patīkama. Vēlamies, lai visa mūsu komanda uz darbu dotos ar prieku, jo to, kāda aura valda veikalā, pircējs jūt uzreiz. Un veikala enerģētiku vai auru veido gan darbinieku attieksme, gan darbinieku un pircēju mijiedarbība. Ja tā ir patīkama, pircējs mājās dodas priecīgs, ar vēlmi atgriezties. Esam pārliecināti, ka mūsu pircēji gribēs atgriezties vēl un vēl.

Tas ir nākotnes veikals. Un ne tikai dizaina vai tehnoloģiju ziņā. Esam daudz strādājuši arī pie klientu apkalpošanas standartiem.

- Ar ko šādus pircējus Akropoles Maxima varētu ieinteresēt?

- Šajā veikalā esam apkopojuši modernās tehnoloģijas, kuras esam izmēģinājuši citu formātu veikalos. Apkopojot labāko pieredzi, tās vienuviet ir ieviestas šajā Maxima veikalā. Viena no šādām modernajām tehnoloģijām, kas šādā apjomā mazumtirdzniecībā Baltijā tiek ieviesta pirmo reizi, ir elektroniskās cenu zīmes. Tās padarīs ērtāku iepirkšanos mūsu klientiem un atvieglos darba procesu mūsu darbiniekiem. Maxima XXX sortimentā ir vairāki desmiti tūkstoši dažādu preču vienību. Akropoles Maxima preču sortiments būs vēl daudzveidīgāks.

Jaunajā Maxima ar inovācijām strādājam arī pie tā, lai plaukti vienmēr būtu pilni un prece pieejama. Lai palīdzētu veikala vadības komandai, digitālās tehnoloģijas jaunajā veikalā palīdzēs uzraudzīt preču piepildījumu plauktā. Ja kāds plaukts kļūs tukšāks, veikala vadības komanda saņems operatīvu informāciju.

- Vai tas nozīmē, ka visi produkti tiks čipēti?

- Uzraudzību nodrošina īpaša tehnoloģija, kas ar videonovērošanas palīdzību nolasa informāciju no plaukta. Savukārt cita programma analizē informāciju par produktu derīguma termiņiem, kas ļaus samazināt pārtikas atkritumus un atvieglos veikalā strādājošo ikdienu. Šī digitalizētā derīguma termiņa automātiskā uzskaites sistēma brīdinās, ja kādai precei tuvojas derīguma termiņa beigas. Tāpat tehnoloģijas sekos līdzi arī situācijai pie kasēm, organizējot klientu plūsmu.

Lai izmantotu visus šos datus lietderīgi un spētu rīkoties nekavējoties, veikala vadības komandai būs pieejama viedierīce, kurā koncentrēsies visa informācija. Faktiski tā būs kā veikala vadības centrs - efektīvs palīgs, lai visu pārraudzītu un rīkotos, ja tas ir nepieciešams. Ceram, ka tuvākajā laikā līdzīgu sistēmu varēsim ieviest arī citos lielā formāta Maxima veikalos.

Veikala vide ir ļoti dzīva - preces no plauktiem un vitrīnām ceļo uz iepirkumu groziem un ratiem - vieni produkti tiek izpirkti, citi pievesti; darbinieki čakli kā bitītes dara savu darbu. Tas viss kustas kā dzīvs organisms. Tāpat mēs esam ieviesuši operacionālās ekselences vadības principus, kas nozīmē, ka vairākas reizes dienā tiek veiktas veikala apgaitas, lai pārliecinātos, kā strādā katrs segments un viss veikals kopumā. Katru rītu veikala vadītājs sāk apgaitu ar autostāvvietu, jo tā ir pirmā vieta, ar ko saskaras pircējs, piebraucot pie veikala. Un, lai arī šādas apgaitas notiek vairākas reizes dienā, tad tomēr šis operatīvās vadības centrs ir tas, kurš sniedz informāciju tiešsaistē.

Lai atvieglotu iepirkšanās procesu mūsu klientiem, visā veikalā vairākās vietās ir izvietoti lieli interaktīvi ekrāni, kuros varēs redzēt aktuālos piedāvājumus atbilstoši katrai konkrētajai nodaļai, kā arī tehniska rakstura informāciju, ja tāda būs vajadzīga. Tāpat visā veikalā būs pieejams plašs pašapkalpošanās svaru tīkls, lai varētu nosvērt preci sev ērtākā vietā.

- Iepirkšanās prieku nereti sabojā stāvēšana rindā - vai nu pie sveramajiem produktiem, vai pie kasēm un pēdējā laikā pat pie pašapkalpošanās kasēm.

- Maxima XXX veikalā ir uzstādītas 17 pašapkalpošanās kases, kas ir vairāk nekā citos līdzīga izmēra Maxima veikalos. Tās izvietotas pēc jauna prototipa, lai nodrošinātu vēl ērtākus un ātrākus norēķinus par pirkumiem. Cilvēku plūsma pie tradicionālajām kasēm tiks uzraudzīta ar digitālajām tehnoloģijām, savukārt klientu plūsmu pie sveramajiem produktiem efektīvāku padarīs kārtas numuriņi, ko, starp citu, varēs izņemt ar aplikācijas starpniecību, pat vēl neesot veikalā.

Tas viss padarīs iepirkšanos ērtāku un ātrāku. Savukārt patīkamāku to noteikti padarīs plašais un daudzveidīgais preču sortiments, kas ir atrodams veikala plauktos un vitrīnās. Akropoles Maxima būs ne tikai vairāk preču vienību nekā citos Maxima XXX veikalos, bet tas par aptuveni piektdaļu atšķirsies no citu veikalu piedāvājuma. Tajā būs iegādājama virkne jaunu Premium klases produktu, kā arī jauna gatavo ēdienu izlase gardēžiem - svaigi cepti burgeri dažādās krāsās un ar dažādu pildījumu, tajā skaitā speciāli veģetāriešiem, beļģu vafeles, kas tiks gatavotas veikalā uz vietas un papildinātas ar dažādiem krēmiem vai šokolādi. Gatavo maltīšu sortimentā būs arī iecienītākie Meistara markas līnijas produkti, kuru sortiments papildināts arī ar jaunām garšām, kā, piemēram, sviestmaizēm ar cepeti, kas gatavotas pēc tā sauktā slow food principa, suši bārs. Tie, kas vēlēsies, gardumus varēs notiesāt arī uz vietas, jo veikalā ir atvēlēta vieta galdiņiem, kur piesēst un pamieloties.

- Ja jau šobrīd Akropoles Maxima ir nākotnes veikals, kas tad paliek nākotnei?

- Maxima veikali noteikti turpinās attīstīsies. Ir tehnoloģijas un ierīces, ko joprojām testējam un kas varētu nākotnē ienākt mūsu veikalos. Šīs tehnoloģijas ir vairāk orientētas uz to, lai atvieglotu iepirkšanās pieredzi un veikala operacionālo darbu, piemēram, automatizētu procesus, analizētu un sistematizētu informāciju. Informācijas plūsma pieaug ar katra jauna veikala atvēršanu. Šodien Latvijā pircējus gaida jau 164 Maxima veikali - sākot ar mazajiem, kā mēs to saucam, piemājas veikaliem, līdz Latvijā lielākajai Maxima, kas šodien vērusi durvis tirdzniecības centrā Akropole.

Protams, ir klienti, jo īpaši jaunā paaudze, kuriem ļoti patīk modernās tehnoloģijas un ierīces. Taču tas, kas ir vajadzīgs visiem pircējiem, ir ērta un ātra iepirkšanās. To iespējams nodrošināt vien tad, ja arī veikala operacionālā sistēma strādā ērti un ātri. Pircējs ieguldījumus automatizācijā un sistēmu analīzē neredz, taču var sajust ik uz soļa - ērtā preču izvietojumā, svaigā produkcijā, pietiekamā preču daudzumā utt.

Maxima veikala atvēršanā Akropolē ieguldīti vairāk nekā 3,6 miljoni eiro, tajā skaitā tehnoloģijās - viens miljons eiro. Šīs investīcijas ir izsvērtas un vērstas uz nākotni. Mēs priecājamies par katru jaunu veikalu, ko atveram, - Maxima iet līdzi laikam lieliem soļiem.

- Vai nebija tā, ka Maxima pirmā ieviesa pašapkalpošanās kases Latvijā?

- Jā, tas notika 2009. gadā, un šobrīd šādas kases ir lielā daļā Maxima veikalu. Arī jaunajā Maxima veikalā Akropolē tādas ir, turklāt jau jaunākās paaudzes. Atšķirībā no citām Maxima, kur pašapkalpošanās kases atrodas vienā vietā - tādā kā savā saliņā, Akropoles veikalā tās atrodas starp ierastajām kasēm. Tas pircējam ērtāk ļaus izdarīt izvēli atkarībā no situācijas, piemēram, novērtējot, kurā kasē norēķināties būs ērtāk un ātrāk.

- Vai jaunā paaudze, kura telefonu lietot iemācās ātrāk, nekā darīt ko citu, izauguši, maz ies uz veikalu, ja visu varēs pasūtīt internetā ar piegādi? Vai tādām tradicionālajām iepirkšanās vietām kā veikali maz ir nākotne?

- Veikali nekur neizzudīs, jo jāēd ir arī tiem, kam visa dzīve pakārtota digitālajām tehnoloģijām. Taču tendence, kad pārtika tiks pirkta internetā, protams, attīstīsies. Tā ir nākotne, ar ko mums un citiem mazumtirgotājiem visā pasaulē ir jārēķinās. Tāpēc arī mēs paralēli ejam šajā attīstības virzienā kopā ar kolēģiem no Baltijas lielākā interneta pārtikas veikala barbora.lv.

- Jauna veikala atvēršana parasti saistās ar svētkiem un īpašām atlaidēm. Vai arī šodien pirmos pircējus gaida pārsteigumi?

- Ne tikai pirmos pircējus. Ar īpašām atlaidēm, atverot jauno veikalu, priecēsim visu nedēļu, un arī turpmāk klienti varēs rēķināties ar īpaši izdevīgiem un aktuāliem cenu piedāvājumiem. Taču pirmos klientus, protams, gaida vēl dažādi īpaši pārsteigumi.