Maxima Latvija fokusēsies uz ērtu iepirkšanos un zemākām cenām
 

Latvijas vadošais mazumtirgotājs SIA Maxima Latvija nupat kā atklāja savu jauno septiņu gadu stratēģiju, kurā galvenā loma ir klientiem un darbiniekiem. Viņu vajadzībām un novērtējumam tiks pakārtota visas uzņēmumu grupas izaugsme, izcilības standarti un investīcijas, kas Latvijā šogad varētu sasniegt līdz pat 50 miljoniem eiro.

Jaunā stratēģija paredz pilnveidot klientu iepirkšanās pieredzi, paplašināt veikalu tīklu tuvāk mājām, dažādojot preču piedāvājumu, utt. Vienlaikus ar sortimenta izvēršanu uzņēmums sola turpināt nodrošināt zemas cenas pircējiem. Neatkarīgā uz sarunu aicināja Maxima Latvija valdes locekli Viktoru Troicinu.

- Pētījumi liecina, ka cena vairs nav vienīgais izšķirošais kritērijs, kam pircējs pievērš uzmanību. Arvien lielāka nozīme veikala izvēlē ir preču sortimentam, kvalitātei un veikala atrašanās vietai. Kāpēc pircēji izvēlas Maxima veikalus?

- Arī Maxima mazumtirdzniecības kompass, kurā iepirkšanās paradumus pētām reizi ceturksnī, liecina, ka veikala izvēlē svarīgākas kļūst emocionālās izjūtas. SKDS pētījums par iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem un makroekonomikas ietekmi uz tiem atklāj, ka vissvarīgākais kritērijs veikala izvēlē ir tā atrašanas vieta un pieejamība, un šis nosacījums kļūst arvien svarīgāks. Tāpat arvien vairāk aptaujāto norāda, ka viņiem svarīga ir veikalā valdošā atmosfēra, laipna apkalpošana, plašs sortiments, veselīgas pārtikas izvēle. Tomēr nevar arī teikt, ka preču cenām vairs nebūtu nozīme. Zemas cenas joprojām ir viens no galvenajiem izvēles kritērijiem. Tieši tādēļ, lai mazinātu inflācijas ietekmi un padarītu ikdienai nepieciešamās preces pieejamas ikvienam, Maxima Latvija pagājušā gada sākumā uzsāka cenu samazināšanas kampaņu. Jau gada sākumā samazinājām regulārās cenas 1000 precēm līdz pat 40 procentiem. Septembrī cenas samazinājām Premium produktu grupā, kas ietver, piemēram, dažādus izsmalcinātus sierus, svaigas zivis, vīnus, gaļu un citus produktus. Savukārt jau šogad būtiski samazinājām cenas arī sadzīves ķīmijai. Svarīgi arī uzsvērt, ka cenu samazinājums skāra regulārās preču cenas, un tas ir papildus jau esošajam daudzveidīgajam akciju apjomam.

Rezultātus šīm iniciatīvām izjuta ne tikai Maxima klienti, bet tie atspoguļojās arī makroekonomikas rādītājos. 2018. gadā pārtikas, alkohola un tabakas inflācija Latvijā bija 2,54 procenti, savukārt Maxima iekšējā inflācija, kā mēs to saucam, bija 0,35% - tātad nesasniedza pat pusprocentu.

- Vai šīs samazinātās regulārās cenas ir visos Maxima formāta veikalos un neatkarīgi no atrašanās vietas?

- Jā, produktam, kuram ir samazināta regulārā cena, tā ir identiska gan Maxima X, gan Maxima XX veikalos, gan arī mūsu jaunā formāta veikalos - ekspresveikalos un tā sauktajos piemājas veikaliņos. Darbs pie šīs iniciatīvas nav apstājies, veicam analīzi, monitorējam situāciju, un cenu samazināšanas tendence turpināsies arī šogad. Tā ir arī viena no mūsu jaunās septiņu gadu stratēģijas iniciatīvam - nodrošināt visizdevīgākās cenas, pateicoties efektīvai darbībai.

Te arī jāatzīmē, ka mūsu priekšrocība nav tikai zemās cenas, bet arī atbilstoša plašuma sortiments. Maxima veikalos ir līdz pat 50 000 preču vienību. Protams, preču skaits dažādos veikalu formātos ir atšķirīgs, jo mazāka formāta veikalos ir mazāka platība. Taču pašu nepieciešamāko ikdienā atradīsim ikvienā veikalā.

Piemēram, pagājušā gada laikā Maxima veikalos varēja iegādāties 25 dažādu šķirņu vīnogas - ar kauliņiem, bez kauliņiem, zilas, zaļas, sarkanas, ar zemeņu garšu, ar cukura vates garšu utt. -, 43 šķirņu tomātus, vairākus desmitus citrusaugļu veidu. Decembrī vien Maxima veikalos bija atrodami 32 dažādu citrusaugļu veidi un pieprasījums pēc tiem bija milzīgs. Citrusaugļu pārdošanas apjomi decembri bija tik lieli, ka matemātiski aprēķinot, katrs Latvijas iedzīvotājs decembrī Maxima veikalos ir iegādājies un apēdis vidēji vienu kilogramu šo augļu.

Tāpat ļoti plašs sortiments ir arī citās kategorijās, piemēram, mūsu rūpniecības produkcijas sortiments gada laikā ir papildināts ar 16 000 jaunu preču pozīciju, kas mūsu pircējiem ir aktuālas. Līdz ar to mēs varam nodrošināt klientiem svētkus katru dienu - mūsu veikalos atrodams viss, kas tiem nepieciešams, sveces, rotājumi, ziedi.

Pērn Maxima veikalos pārdevām 320 tonnas sveču, tas ir tik daudz, cik sver 60 pieauguši Āfrikas ziloņi. Tāpat esam aprēķinājuši, ka nopirkti tik daudz arbūzu, ka ar tiem varētu gadu pabarot 70 ziloņus.

Līdzīgi arī ar pieprasījumu pēc ziediem - pagājušajā gadā pārdoto puķu pušķu apjoms ir bijis tik liels, ka, pārrēķinot uz iedzīvotāju skaitu Latvijā, Maxima iegādātu pušķi ir saņēmusi teju katra Latvijas sieviete. Tuvojoties 8. martam, varu droši apgalvot, ka arī šajos svētkos katra dāma saņems vismaz vienu ziediņu - par to liecina ziedu pārdošanas apjomi aizvadītajos gados 8. martā mūsu tīkla veikalos.

Pagājušajā gadā fokusējāmies uz vairākām jaunākām tendencēm, piemēram, paplašinājām veselīga uztura preču klāstu un nodrošinājām pietiekami lielu sortimentu dažādiem nišas produktiem, tādiem kā, piemēram, bioloģiskā pārtika, bezglutēna, bezlaktozes pārtikas produkti, īpašs piedāvājums tika nodrošināts arī sportistiem un veselīga dzīvesveida piekritējiem. Atverot Express veikalus, būtiski pārskatījām savu Meistara markas sortimentu, mainot gan iepakojumu, gan ieviešot 29 jauninājumus šajā kategorijā. Šobrīd ar Meistara marku nopērkami 190 dažādi produkti.

Nišas produktu sortimentu turpināsim attīstīt arī nākotnē, ņemot vērā savu klientu vēlmes un vajadzības.

Tāpat turpināsim pilnveidot mūsu privātās preču zīmes. Pircēji ir sapratuši, ka tieši šiem produktiem ir vislabākā kvalitātes un cenu attiecība, jo daudzos gadījumos ir jāmaksā par zīmolu.

- Cik liels ir privāto preču zīmju produktu īpatsvars?

- Dažādās grupās dažāds. Piemēram, Meistara marka ir 100 procenti mūsu produkts, konditorejā tās īpatsvars ir aptuveni 70 procenti. Tāpat gana plašs piedāvājums ir bakalejas preču grupā - makaroni, eļļas, konservi. Principā privāto preču zīmju produkti atrodami ikvienā būtiskākajā produktu grupā - sākot ar svaigajiem produktiem un beidzot ar rūpniecības precēm.

- Pirms neilga laika piensaimnieki un zemnieku uztraucās, ka Latvijā katrs otrais pārdotais piena litrs nav bijis vietējas izcelsmes. Cik liels ir vietējās produkcijas īpatsvars Maxima veikalos?

- Ir preču kategorijas, piemēram, maize, kur nodrošinājums ar vietējo produkciju ir gandrīz 100 procenti. Protams, ir eksotiskie augļi, kuri Latvijā neaug, attiecīgi tie tiek ievesti no siltajām zemēm. Taču arī šeit ir interesantas tendences. Pateicoties izteikti karstajam laikam, pagājušajā vasarā pārdevām Latvijā audzētus arbūzus - aptuveni 2,5 tonnas.

Runājot par piena produktiem Maxima veikalos, jānorāda, ka pērn mūsu veikalos no visa piena produktu sortimenta gandrīz 80 procenti bija tieši vietējo ražotāju produkti. Arī mūsu privāto preču zīmolu piena ražotāji ir pašmāju uzņēmēji.

Īpaši lepojamies ar to, ka sadarbojamies ar daudziem vietējiem piegādātājiem, tai skaitā arī ar mazajiem, lokālajiem pārtikas ražotajiem. Izpildot kvalitātes standartus, mēs labprāt iekļaujam viņu produkciju savā sortimentā.

Ļoti aktīvi sadarbojamies ar nelieliem Latvijas piena ražotājiem, un rezultātā daudzi nelieli ražotāji varēja būtiski palielināt apgrozījuma pieaugumu mūsu veikalu ķēdē. Piemēram Zemturiem apgrozījums pieauga par 50%, Lazdonas piensaimniekam - par 34%, Jaunpils pienotavai - par 24%, savukārt Preiļu sieram bija vairāk nekā 100% pieaugums. Jāuzsver, ka šis pieaugums ir būtiski lielāks nekā piena kategorijas pieaugums mūsu tīklā vidēji.

Tāpat turpinām aktīvi sadarboties ar vietējiem cūkgaļas ražotājiem, tādiem kā Kurzemes gaļsaimnieks, Rēzeknes gaļas kombināts, Kumelītes, Ulbroka. Maxima veikalos Latvijas cūkgaļas pārdošanas īpatsvars 2018. gadā bija aptuveni 80 procenti. Veiksmīgi sadarbojamies arī ar mazajiem maizes ražotājiem, lai reģionos nodrošinātu īpašu sortimentu. Piemēram, Madonā ir speciāls stends, kurā ir novietota produkcija, kas ir ražota šajā novadā. Tajā ir gan maize, gan siers, gan konservi, gan saldumi.

- Vai šāds vietējo ražotāju stends ir vienīgi Maxima veikalā Madonā?

- Madonā ir izvietots atsevišķs stends, kur ir izvietoti konkrētajā novadā ražoti produkti. Savukārt reģionālais sortiments ir produkti, kas ir ražoti konkrētajā novadā vai reģionā un atrodas mūsu plauktos ne vien konkrētajās pilsētās, bet arī citos Maxima veikalos. Tostarp, protams, konkrēto pilsētu veikalos - gan Talsos, gan Jelgavā, gan Aizputē, gan Ķekavā, gan Olainē - praktiski visu Latvijas pilsētu veikalos. Madonā stends tapa, pateicoties aktīvai sadarbībai ar pašvaldības speciālistiem, kas spēj apvienot ražotājus, nodrošināt piegādes un vajadzīgos apjomus. Maxima Latvija kā Latvijas tautsaimniecības attīstībā ieinteresēts uzņēmums regulāri piedalās uzņēmēju dienās reģionos, kurās stāsta par šīm iespējām, informē par kvalitātes prasībām un normām, kas jāievēro, jo pārtikas kvalitātei jābūt augstākajā līmenī - drošai un kvalitatīvai, neatkarīgi no tā, vai ražotājs ir liels vai mazs.

Papildus vispārējām pārtikas drošuma un kvalitātes prasībām Maxima Latvija atsevišķām produktu grupām ir izstrādājusi savus standartus, ar ko tiek iepazīstināti piegādātāji. Saņemot produkciju, mūsu speciālisti pārliecinās, ka tā atbilst šiem standartiem, un tikai tad tie nonāk veikala plauktos.

- Maxima grupas veikali Polijā, Bulgārijā, Lietuvā, Igaunijā. Vai šajos veikalos caur Maxima grupu nonāk arī Latvijas produkcija?

- Tāpat kā tas ir Latvijā, arī citās valstīs cieņā lielākoties ir vietējā produkcija. Taču, protams, lielo, starptautisko uzņēmumu produkcija, veicot kopēju iepirkumu, nonāk arī citu valstu veikalos. Taču, lai tas notiktu, arī ražotājiem ir jāizdara savs mājas darbs - ir jābūt attiecīgam iepakojumam, iespējams, arī konkrētam tirgum pielāgotai produkcijai utt.

- Maxima Latvija valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers, iepazīstinot ar uzņēmuma darbības stratēģiju līdz 2025. gadam, uzvēra, ka šis gads būs jaunas pieredzes gads Maxima klientiem.

- Šogad mēs turpināsim paplašināt sortimentu, pielāgojot to pircēju vajadzībām. Lai to izdarītu, mēs veltīsim laika analīzei, lai saprastu, ko vēlas pircējs, veiksim būtiskas izmaiņas dažādās kategorijās, lai nodrošinātu katrā veikala formātā atbilstošu sortimentu.

Plānojam pilnveidot Meistara markas līniju, kā arī fokusēties uz kvalitatīviem un Premium klases produktiem, palielināt augļu un dārzeņu pieejamību, tādējādi nodrošinot vienmērīgu sortimentu veikalos, lai pircēji, neatkarīgi no tā, kurā brīdī ierodas veikalā, vienmēr var atrast un nopirkt savu iecienīto preci. Vēlamies pircējiem piedāvāt personalizētus piedāvājumus, kā arī pilnveidot mūsu interneta platformu, lai iepirkšanās tiešsaistē notiktu jaunā un uzlabotā veidolā. Šogad daudzi jaunumi gaida arī pircējus, kuriem patīk dažādas jaunas ierīces un tehnoloģijas.