Viltīgie rēķini – skaties, nepārmaksā

© Ilze Zvēra/ F64 Photo Agency

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), veicot tirgus uzraudzību, ir konstatējis, ka atsevišķi komersanti, patērētājiem pārdodot preces un pakalpojumus, kā arī piedāvājot par tiem norēķināties, izmantojot norēķinu kartes vai internetbankas, pieprasa par to papildu maksu. PTAC ieskatā preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir aizliegts pieprasīt no maksātāja maksu par konkrētā maksājuma instrumenta izmantošanu.

PTAC secinājis, ka Latvijā ir vairāki pakalpojumu sniedzēji, kas patērētājam piedāvā iespēju apmaksāt kārtējo rēķinu, par to pieprasot arī transakcijas maksu, komisijas maksu vai tml. par konkrētās internetbankas apmaksas veida izmantošanu. Līdzīga situācija ir arī vairākos internetveikalos, kur no pircēja tiek pieprasīta pirkuma apstrādes apkalpošanas maksa vai kaut kas tamlīdzīgs.

PTAC vērš uzmanību, ka attiecībā uz bezskaidras naudas darījumiem ir piemērojams Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums (MPENL). Atbilstoši MPENL prasībām, pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam, pieprasot apmaksu par patērētāja veikto pasūtījumu, nav tiesību papildus pieprasīt maksu par kāda konkrētā maksājuma instrumenta izmantošanu. Vienlaikus patērētājam jārēķinās ar izmaksām, kuras viņam tiešā veidā varētu būt jāsedz kredītiestādei vai citam maksājumu pakalpojumu sniedzējam saistībā ar attiecīgā pakalpojuma izmantošanu. Piemēram, internetbankas maksājuma gadījumā tā varētu būt kredītiestādes pakalpojuma maksa par maksājuma uzdevuma izpildi.

Vairāki Neatkarīgās lasītāji ir sašutuši, ka, mainoties atkritumu apsaimniekotājam, pieaugusi ne tikai maksa par pakalpojumu, bet tagad vēl jāpiemaksā par paša rēķina apmaksu. Neatkarīgās lasītāja Anete bija nepatīkami pārsteigta, ka viņai kā Swedbank internetbankas klientei, apmaksājot atkritumu apsaimniekotāja Clean R rēķinu caur vietni rekini.lv, papildus rēķina summai par šo pakalpojumu vēl ir jāpiemaksā 77 centi.

«Uzsākot atkritumu apsaimniekošanu, Clean R piedāvāja rēķinu sūtīt vai nu papīra formātā (par papildu samaksu), vai elektroniski bez maksas caur vietni rekini.lv. Izvēlējos rēķinu elektroniskā formā. Kad pienāca pirmais rēķins un vēlējos to samaksāt, izrādījās, ka šis pakalpojums maksā 77 centus. Papildus rēķinam, protams,» stāstīja Anete. Ar identisku situāciju ir saskārušies arī vairāki citi Neatkarīgās lasītāji, kuri izmanto Clean R piedāvāto iespēju saņemt rēķinus elektroniski. Daļa klientu neprotestējot maksā šo papildu maksu, kas gadā veido teju 10 eiro. Citi, nepiekrītot komisijas maksai, meklē risinājumu un atrod - proti, apmaksāt rēķinu no savas internetbankas pa tiešo, izmantojot rēķinā atsūtīto informāciju.

Clean R preses sekretārs Kaspars Līcītis Neatkarīgajai uzsvēra, ka uzņēmums neiekasē šo papildu maksu. Uzņēmuma kontā nonāk tieši tik liela summa, cik liels ir rēķins, ne santīma vairāk.

Arī Neatkarīgā pārliecinājās, ka, apmaksājot Clean R rēķinu pa tiešo, nevis caur vietni rekini.lv, no Swedbank klientiem netiek prasīta nekāda papildu maksa - ne komisijas maksa, pat ne starpbanku maksājuma apkalpošanas maksa. Vietnē rekini.lv par šādu iespēju, proti, apmaksāt rēķinu pa tiešo no internetbankas, nav ne vārda, radot iespaidu, ka vienīgā iespēja apmaksāt rēķinu ir tikai caur rekini.lv un ar komisijas maksu, kas Swedbank klientiem ir 77 centi, SEB klientiem - 37 centi. Vienlaikus rekini.lv atrodama informācija, ka, izmantojot elektronisko regulāro rēķinu apmaksu (ERRA), viena pakalpojuma maksa svārstās no 0,28 līdz 0,36 eiro atkarībā no bankas un pārskaitījuma veida.

PTAC šobrīd pēta šo gadījumu, kā arī vērtē, vai uz to ir attiecināmas Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma normas, kas aizliedz pieprasīt maksu par konkrēta maksājuma instrumenta izmantošanu.

Svarīgākais