Uzņēmums prognozē, vai eksportējošie pārtikas ražotāji izjutīs "Brexit" sekas

© Pixabay

Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības (ES) jeb "Brexit" sarunu iznākuma ietekmi, kas šogad viens ir no centrālajiem notikumiem Eiropā, eksportējošie pārtikas ražotāji tuvākajā laikā, visticamāk, neizjutīs, komentējot nozīmīgākās tendences, kas šogad ietekmēs pašmāju pārtikas ražotājus, atzina "Cido grupa" pārstāve Inese Lielpinka.

"Lai gan mēs kā eksportētāji šobrīd neizjūtam un tuvākajā laikā, visticamāk, neizjutīsim ietekmi, tomēr patiesās sekas ilgtermiņā šobrīd nav prognozējamas, apzinoties, ka Lielbritānija savā ziņā vienmēr ir bijis spēcīgs finanšu centrs pasaulē," sacīja Lielpinka. Tāpat nav skaidrs, kā nākotnē mainīsies šīs valsts iekšējie noteikumi attiecībā pret pārtikas produktu importu, viņa piebilda.

Tāpat, pēc viņas sacītā, Latvijas pārtikas ražotājus ietekmē valstī pieņemtie politiskie lēmumi, piemēram, mainīgā nodokļu politika. "Ražotājiem ir grūti plānot ilgtermiņā, ja ir neziņa par nodokļu izmaiņām. Piemēram, pērn pieauga gan akcīzes nodoklis degvielai, gan arī alum. Arī šogad martā gaidāms akcīzes pieaugums alum. Akcīzes nodoklis pieaugs no 6,8 eiro līdz 7,4 eiro par katru absolūtā spirta tilpumprocentu par 100 litriem alus," teica Lielpinka.

Pēc viņas minētā, nozarē turpina valdīt neziņa par dzērienu iepakojuma depozīta sistēmu. "Lai gan ražotāji jau vairākkārtīgi pauduši savas bažas par tās efektivitāti, atbildīgā ministrija tomēr atbalsta tās ieviešanu. Diemžēl vēl šobrīd mums kā vienam no galvenajiem sistēmas dalībniekiem nav zināmi būtiski nosacījumi tās ieviešanai, kas rada nenoteiktību, vai tā ieviešana nebūs sasteigta bez attiecīgas iespējas uz pilnvērtīgu sagatavošanos," viņa atzina.

Tāpat viņa norādīja, ka viens no lielākajiem pārtikas ražotāju izaicinājumiem ir sarūkošais cilvēku skaits Latvijā un Baltijā kopumā, kas samazina patēriņa tirgu un pieprasījumu pēc produkcijas. Viņa piebilda, ka pārtikas ražotāji kompensē samazinājumu vietējā tirgū ar daudz agresīvāku eksporta tirgu apgūšanu. Piemēram, "Cido grupa" ik gadu kāpina eksporta apjomus un viens no valsts atbalsta instrumentiem ir "Altum" piešķirtās eksporta garantijas, kas ļauj sekmīgāk un drošāk eksportēt uz valstīm ārpus ES.

Lielpinka arī atzina, ka viens no šī brīža lielākajiem izaicinājumiem ir darbaspēka trūkums, ar kuru akūti saskaras pārtikas ražotāji. "Trūkst noliktavas un ražošanas darbinieki, bet visvairāk trūkst speciālistu. Kā galvenos iemeslus var minēt, ka iedzīvotāju skaita dēļ tirgū ir ierobežotas iespējas piesaistīt darbaspēku, jaunieši vēlas elastīgu darba laiku, ko ražojošajam uzņēmumam ir grūti nodrošināt, iedzīvotāju skaits turpina samazināties zemās dzimstības un uz ārzemēm izbraukušo cilvēku dēļ," viņa sacīja.

Pēc Lielpinkas teiktā, lai risinātu darbaspēka trūkuma problēmu, valsts līmenī būtu svarīgi vairāk domāt par Ekonomikas ministrijas ideju attīstīt īres mājokļus. Tas sekmētu cilvēku no attālākajiem valsts reģioniem pārcelšanos uz Pierīgu, kas risinātu darbaspēka trūkumu Rīgā un tās tuvumā un sniegtu darba iespējas iedzīvotājiem bez darba reģionos.

Tāpat viņa piebilda, ka izaicinājums ir arī neprognozējamais augļu izejvielu tirgus, ko izraisa nepastāvīgie laikapstākļi. "Arvien biežāk lielo audzētāju reģioni saskaras ar dabas kataklizmām, kā rezultātā ir sliktas ražas vai vēl sliktāk - tiek bojāti stādījumi, kas nozīmē produkcijas apjoma samazināšanos uz vairākiem gadiem. Tas viennozīmīgi ietekmē izejvielu iepirkuma cenas, kas savukārt atstāj ietekmi uz pārtikas cenām," viņa teica.

Jau ziņots, ka "Cido grupa" 2017.gadu noslēdza ar 62,69 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,5% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas zaudējumi vairākkārt saruka - līdz 165 602 eiro.

"Cido grupa" ir reģistrēta 1994.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 1 117 054 eiro. "Cido grupas" 99,99% kapitāldaļu īpašniece ir Dānijas "Royal Unibrew". Uzņēmuma produktu portfelī ietilpst sulas, nektāri un sulu dzērieni, kā arī minerālūdens, dzeramais ūdens un alus.