Uzņēmēji vērtē, ka biznesu ietekmējusi Latvijas pievienošanās eirozonā

 
©Pixabay

Eiro ieviešana Latvijā daudziem uzņēmējiem sagādāja papildu rūpes – bija jāmaina norēķinu valūta, jāpielāgo finanšu instrumenti, jākonvertē preču cenas, jāpārdrukā piedāvājumi utt. Šo piecu gadu laikā šīs rūpes ir aizmirsušās, un eiro ieviešanu pozitīvi vērtē gan vietējā tirgū strādājoši komersanti, gan eksportējoši uzņēmumi.

Kā uzņēmumu ietekmēja Latvijas pievienošanās eirozonai?

Uldis Biķis, Latvijas finiera padomes priekšsēdētājs:

- Kaut gan Latvijas finierim ir 12 reģionālie produktu attīstības un tirdzniecības uzņēmumi trīs kontinentos, galvenais tirgus mums tomēr ir Eiropa. Izslēdzot Latvijas tirgu, 2018. gadā 84% eksporta darījumu tika veikti eiro valūtā, nodrošinot prognozējamu stabilitāti bez liekām papildu konvertācijas izmaksām. Līdz ar to Latvijas atrašanos eirozonā viennozīmīgi vērtējam kā lielu priekšrocību. Ņemot vērā globālo procesu mainīgumu, koncentrēšanās uz monetāri vienoto un ekonomiski stabilo Eiropas tirgu, mūsuprāt, ir drošākā izvēle. Protams, vienlaikus nodrošinām un attīstām arī sabalansētu reģionālo izvērsumu, kā arī meklējam sadarbības iespējas ar tālākiem un dažādā ziņā sarežģītākiem tirgiem.

Bērza saplākšņu ražotājs Latvijas finieris

• Koncerna apgrozījums 2017. gadā bija 229,1 miljons eiro.

• Uzņēmums eksportē aptuveni 95% no saražotajiem saplākšņa produktiem, ko pārdod vairāk nekā 60 pasaules valstīs

Ekrānuzņēmums no NRA

Viktors Troicins, SIA Maxima Latvija valdes loceklis:

- Ieviešot vienotu valūtu, Maxima Latvija viennozīmīgi bija ieguvējs gan kā uzņēmums, gan arī uzņēmuma galvenā auditorija - veikala pircēji. Pateicoties vienotai valūtai, tika samazināti birokrātijas šķēršļi, kas atviegloja sadarbību ar citiem Eiropas piegādātājiem.

Eiro ieviešana palīdzēja arī pircējiem vieglāk orientēties produktu cenu līmenī Eiropas kontekstā, kā arī, pateicoties tam, ka Maxima veikali ir visā Latvijā, eiro ieviešana nodrošināja ērtu maksājumu veikšanu vienotā valūtā Eiropas iedzīvotājiem, jo īpaši no kaimiņvalstīm - Lietuvas un Igaunijas. Relatīvi stabils eiro valūtas kurss nodrošina arī stabilas cenas importētiem produktiem, kā rezultātā ieguvējs ir mūsu pircējs.

Maxima Latvija

• Maxima Latvija ir vadošais mazumtirdzniecības tīkls ar 160 veikaliem 46 Latvijas pilsētās. 2018. gada laikā ir atvērti un rekonstruēti 16 veikali

• Ik dienu Maxima veikalos iepērkas aptuveni 300 000 pircēju.

Laila Vārtukapteine, SIA ELVI Latvija komercdirektore:

- Nacionālais pārtikas mazumtirdzniecības tīkls ELVI darbojas vietējā tirgū, tādēļ lielākie izaicinājumi, pārejot uz eiro, bija saistīti tieši ar patērētāju informēšanu - pircējiem veikalos bieži radās jautājumi par cenu zīmēm, kur sākotnēji preču cenas bija atspoguļotas gan latos, gan eiro, gadījās pa kādam pārpratumam, taču kopumā pāreja uz eiro bija raita. Tā kā par pievienošanos eirozonai tika lemts laikus, tirdzniecības uzņēmumiem bija laiks sagatavoties valūtas maiņai un veikt nepieciešamo IT sistēmu pielāgošanu, lai pāreja uz eiro veikalos noritētu labi.

Viens no izaicinājumiem, ko izjutām, būdami kampaņas Godīgs eiro ieviesējs dalībnieki, bija saistīts ar pārtikas mazumtirdzniecībai raksturīgajām samērā biežajām cenu svārstībām. Lai arī daudzu pārtikas preču cenas sezonāli mainās un tā ir ekonomiski pamatota tendence, bija svarīgi skaidrot patērētājiem, ka cenas mainījušās sezonalitātes dēļ, nevis tāpēc, ka notikusi pāreja uz eiro - piemēram, gurķi katru gadu vasaras vidū ir vairākas reizes lētāki nekā janvārī, kad to izaudzēšanai nepieciešams daudz vairāk resursu.

Pēc Latvijas pievienošanās eirozonai vieglāka kļuvusi ārzemnieku apkalpošana veikalos. Cilvēkiem, kas viesojas Latvijā, iepirkšanās ir kļuvusi ērtāka un saprotamāka, jo eiro ir Eiropā plaši izplatīta valūta, ir viegli salīdzināt preču cenas un izvēlēties sev tīkamāko produktu.

Savukārt savstarpējos norēķinos ar citiem uzņēmumiem pēc pievienošanās eirozonai veikalu tīklam ELVI nav notikušas būtiskas izmaiņas. Gan pirms, gan pēc pārejas uz eiro ar saviem sadarbības partneriem esam strādājuši vienotā monetārajā sistēmā, attiecīgi pirms tam norēķinus veicot latos, tagad - eiro.

Vecākais Latvijas pārtikas mazumtirdzniecības tīkls - ELVI

• Darbojas kopš 2000. gada, apvienojot 33 mazos un vidējos pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumus ar 159 veikaliem visā Latvijā.

• Mēnesī vidēji ELVI veikalos tiek apkalpots pusotrs miljons pircēju.