Latvijas lielākās bankas kopš pagājušā gada ievieš dažādus pasākumus, lai klientus piespiestu pēc iespējas ātrāk atteikties no kodu kartēm un sākt izmantot modernākus risinājumus. Lielākā daļa klientu, sākot lietot kodu kalkulatoru vai viedtelefona lietotni, nevajadzīgo kodu karti iznīcina. Taču izrādās – tas bijis pārsteidzīgs solis. Par it kā nepietiekami drošām atzītās kodu kartes atsevišķos gadījumos joprojām ir nepieciešamas.
Gadījumos, ja viedtelefons, kurā ir lejuplādēts Smart-ID, vai nu saplīst, pazūd vai tiek nozagts un ir nepieciešams šo lietotni aktivizēt uz jaunas ierīces, bez kodu kartes attālināti to izdarīt nav iespējams. Tiem, kas kodu karti jau ir iznīcinājuši, nākas doties uz bankas filiāli, lai varētu Smart-ID lietot citā ierīcē. Neatkarīgās lasītāji ir sašutuši, ka banka, mudinot izvēlēties jaunās ierīces, par to klientus nebrīdina.
Swedbank privātpersonu komunikācijas vadītāja Sintija Kalniņa gan skaidro, ka Smart-ID lietošanai nav nepieciešama kodu karte. «Tam der arī Smart-ID citā ierīcē, valsts izsniegtā eID karte vai kodu kalkulators. Piemēram, ja Ziemassvētkos klients ticis pie jauna telefona, Smart-ID kontu tajā iespējams aktivizēt, lietojot veco ierīci. Galvenais, lai tajā pieejams internets (SIM karte nav nepieciešama). Tāpat lieti noder arī Smart-ID lejupielāde vairākās ierīcēs, ja klientam, piemēram, ir gan viedtālrunis, gan planšetdators. Ja nav pieejams neviens no šiem digitālajiem risinājumiem, pastāv iespēja atjaunot Smart-ID kontu, dodoties uz kādu no bankas filiālēm. Tāda pati kārtība būs aktuāla arī pēc 2019. gada 9. septembra, kad kodu karšu darbība tiks pārtraukta pilnībā,» uzsver S. Kalniņa
SEB bankas ārējās komunikācijas vadītājs Mārtiņš Panke Neatkarīgajai skaidro, ka banka visiem saviem klientiem, kuri sāk izmantot Smart-ID, iesaka līdz septembrim tomēr saglabāt kodu karti. Tā palīdzēs brīžos, ja būs jāveic attālināta klienta identifikācija, bet Smart-ID nebūs pieejams. Ja kodu karte ir iznīcināta, tad šādos gadījumos nāksies doties uz banku, lai apliecinātu savu identitāti.
Savukārt banka Citadele līdztekus citiem moderniem autentifikācijas rīkiem turpinās klientiem piedāvāt arī internetbankas kodu kartes.
Citadeles ārējās komunikācijas vadītāja Regīna Ikala uzsver, ka kodu kartes lietošana kopā ar SMS autentifikāciju atbilst drošības standartiem, tāpēc šis risinājums arī turpmāk tiks piedāvāts. Izmantojot šo risinājumu, klients īsziņā saņem darījuma detaļas un unikālu kodu, kas ir jāievada attiecīgā lodziņā internetbankā. Izmantojot kodu kartes, klienti var veikt līdz 1000 eiro vienā maksājumā un 2000 eiro dienas laikā, kā arī autorizēties internetbankā, mobilajā lietotnē, portālā latvija.lv un citos interneta portālos.
Papildus kodu kartēm autorizācijai internetbankā Citadele piedāvā arī citus risinājumus. Viens no tiem - MobileScan kodu risinājums viedtālruņu lietotājiem. Šo pakalpojumu banka iesaka tiem, kas lieto viedtālruņus ikdienā, dod priekšroku ērtai un modernai piekļuvei bankai vai kuriem ir nepieciešami lielāki maksājumu limiti par 1000 eiro vienā maksājumā vai 2000 eiro dienas laikā. Trešais bankas piedāvātais autorizācijas risinājums ir kodu kalkulators.
«Klienti ir dažādi, un mums rūp, lai ikvienam klientam bankas lietošana būtu ērta un cilvēki būtu apmierināti, tāpēc nolēmām ļaut klientiem izmantot kodu kartes arī turpmāk. Lai arī aizvien vairāk klientu lieto viedtālruņus un autorizējas bankā, izmantojot MobileScan, redzam, ka ne visi klienti ir gatavi mainīt autentifikācijas rīkus un citus ieradumus. Ņemot vērā, ka mūsu kodu karšu risinājums ar SMS atbilst visām tehniskajām un drošības prasībām, esam nolēmuši saglabāt šo risinājumu klientiem,» stāsta bankas Citadele e-biznesa daļas vadītājs Mārtiņš Bērziņš.
Klientu ērtībai banka ir attīstījusi arī mobilās lietotnes iespējas. Izmantojot MobileScan, mobilajā lietotnē ātri un ērti iespējams veikt maksājumus un pārvaldīt savas kartes drošības režīmus: mainīt kartes PIN kodu;
atļaut pirkumus internetā tikai tajos brīžos, kad tas nepieciešams;
atslēgt un ieslēgt iespēju ar karti izņemt skaidru naudu no bankomāta u.c.