Digitālās bankas Bigbank veiktajā pētījumā noskaidrots, ka patēriņa kredītu biežāk izlieto, lai veiktu mājas remontu (28%), iegādātos auto (25%) vai elektronikas preces (18%). Patēriņa kredīta ņēmēji biežāk ir vīrieši (52%) vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem. Kā svarīgākie kritēriji, lai izvēlētos aizdevēju, tiek minēta laba procentu likme, uz ko norāda 59% respondentu, 45% uzskata, ka tā ir samērīga un 42% ir svarīgs viegls kredīta izniegšanas process.
Pētījums arī norāda, ka kredīta ņēmēji Latvijā tikpat kā nesalīdzina pieejamos piedāvājumus tirgū un lēmumi tiek pieņemti balstoties uz ātru un virspusīgu salīdzinājumu veikšanu starp bankām un nebanku sektoru. Pārsvarā jaunieši aktīvāk izmanto interneta sniegtās iespējas un veic ātru kredītu salīdzināšanu. Citi paļaujas uz to, ka pastāvīgi izmantotās bankas pakalpojums būs visizdevīgākais un tādējādi neizvēlas sev izdevīgāko piedāvājumu. Ne vienmēr banka, kurā ir piesaistīta maksājumu karte vai cits pakalpojums, nodrošinās arī citiem piedāvājumiem izdevīgākos nosacījumus.
68% Latvijas iedzīvotāju lieto vismaz vienu finanšu pakalpojumu ko nodrošina kāda banka. Tie, kuriem nav finanšu pakalpojumi, ir pārsvarā sievietes vecumā no 50 līdz 59 gadiem, kā arī cilvēki ar zemiem ienākumiem. No dažādiem finanšu produktiem lielākai daļai (32%) ir kredītkartes un patēriņa kredīti (31%). Kredītkarti aktīvi izmanto cilvēki vecumā no 40 līdz 49 gadiem, kas kādreiz ir ņēmuši arī patēriņa kredītu. Auto līzings ir biežāk pieprasīts starp vīriešiem, kā arī cilvēkiem ar augstiem ienākumiem, bet mājokļa kredītu biežāk ņem cilvēki vecumā no 30 līdz 39 gadiem ar vidējiem un augstiem ieņēmumiem, šiem cilvēkiem lielākoties ir arī bērni. Mājokļa remonta izdevumi ir tie izdevumi, kuros visbiežāk tiek plānots izmantot kādu kredīta veidu.
“Kredītam mūsdienās nav jānozīmē slogu vai apgrūtinājumu. Protams, tam ir jābūt atbildīgam lēmumam - cik lielu summu ģimene vai indivīds var atļauties paņemt, lai katru mēnesi varētu veikt norādītās summas apmaksu. Ja ikmēneša ienākumi ir samērīgi pret izdevumiem, tad kredīts var sniegt iespēju veikt lielāku pirkumu, sen plānota mājokļa remontu vai tā iegādi, jo dažreiz vēlamā pirkuma veikšanai pietrūkst nedaudz naudas vai laika, lai nepieciešamo naudu iekrātu,” norāda Bigbank Latvija vadītājs Ģirts Kurmis.
Kopumā aptaujā tika aptaujāti 1017 respondenti vecumā no 20 līdz 65 gadiem. Aptauja notika internetā, laika posmā no 2018. gada 19. oktobra līdz 30. oktobrim.