Kaut arī Latvijā ir senākas saldumu gatavošanas tradīcijas nekā kaimiņvalstīs, Latvijā saldumi nav tik lielā cieņā kā, piemēram, Igaunijā. Turklāt Latvijā ik gadu tiek ievesti saldumi desmitiem miljonu eiro vērtībā no Lietuvas, Polijas, Somijas, Vācijas un citām valstīm.
«Saldumu ražošanas nozare ir viena no lielākajām pārtikas rūpniecības grupām ar plašu vietējo produktu klāstu. Tās attīstības tendences un nākotnes perspektīvas ir svarīgas kopējā mazumtirdzniecības situācijas ainā, tāpēc šajā mazumtirdzniecības apskatā pētījām iedzīvotāju paradumus un kopējo noskaņu saldumu izvēlē. Apskatot kopējo saldumu patēriņu pēc Maxima Latvija un Maxima Grupë datiem, novērojām, ka Baltijas valstīs vislielākie saldumu mīļi dzīvo Igaunijā, latvieši atpaliek tikai nedaudz. Pētījuma dati parāda, ka latviešiem visvairāk pie sirds iet karameles un konfektes, savukārt igauņi biežāk nekā latvieši vai lietuvieši izvēlas nopirkt šokolādes tāfelītes,» stāsta Maxima Latvija Biznesa analītikas departamenta direktore Zane Kaktiņa.
Tirgus izpētes kompānijas Nielsen dati liecina, ka saldumu tirgum ir sezonāls raksturs - pieprasījums pēc saldajiem našķiem parasti pieaug pirms Lieldienām un Ziemassvētkiem. Savukārt šīs vasaras laika apstākļi saldumu ražotājiem nebija tie izdevīgākie. Iedzīvotāji lielākoties deva priekšroku saldējumam, nevis šokolādei. Pēc Nielsen datiem, šā gada trijos vasaras mēnešos šokolādes tāfelītes tika nopirktas par 17 tonnām mazāk nekā pērn tādā pašā laikā. Tomēr, par spīti tam, šokolāde joprojām ir Latvijas iedzīvotāju iecienītākais saldais našķis. To kā pirmo izvēli nosauc 63 procenti iedzīvotāju.
Tomēr joprojām Latvija šokolādes ēšanas ziņā tālu atpaliek no Šveices un Austrijas. Šajā valstī šokolādes patēriņš uz vienu iedzīvotāju (ieskaitot tūristus) ir 8 kilogrami gadā. Pēc Maxima Latvija aprēķiniem, Latvijā viens iedzīvotājs gada laikā apēd 3,9 kilogramus šokolādes, tajā skaitā arī no ārvalstīm ievesto.
2017. gadā Latvija importēja saldumus aptuveni 77,4 miljonu eiro vērtībā, eksportēja - aptuveni 40,1 miljona eiro vērtībā.
«Kaut arī šobrīd saldumu nozares eksporta un importa apjoms uz kopējā ārējās tirdzniecības fona nav ļoti liels, turpmākajos gados Latvijas saldumu ražotājiem ir iespēja uzlabot eksporta un importa saldo, jo šobrīd mēs valstī ievedam daudz vairāk saldumu nekā izvedam,» uzsver SIA Orkla Confectionery & Snacks Latvija valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons. Uzņēmums šobrīd eksportē savu produkciju uz vairāk nekā 20 valstīm, piemēram, Lietuvu, Igauniju, Somiju utt.
Kopējais saldumu tirgus Latvijā pēdējos 12 mēnešos, pēc SIA Orkla Confectionery & Snacks Latvija datiem, ir bijis salīdzinoši stabils - tas naudas apgrozījumā audzis par 1 procentu, savukārt apjomā - par 2 procentiem. Tas liecina, ka saldumu cena kilogramā ir samazinājusies.
«Latvijas iedzīvotājiem patīk un garšo saldumi, ik gadu vidējais Latvijas iedzīvotājs apēd vairāk nekā 2 kg dažādu konfekšu, gandrīz 1 kg šokolādes tāfelīšu un nedaudz vairāk nekā puskilogramu šokolādes konfekšu kastēs. Latvijā īpaši iecienīta ir tumšā šokolāde, kas tiek novērtēta ne tikai garšas, bet arī tās unikālo īpašību dēļ. Pieprasījums aug arī pēc augstas kvalitātes un ekskluzīviem produktiem, kas gatavoti ar rokām. Cilvēki arvien vairāk domā par veselīgāku dzīvesveidu, turklāt gan pasaulē, gan Latvijā sabiedrībai arvien vairāk rūp ilgtspējas jautājumi. Patērētāji jūtas sociāli atbildīgi pret vidi - izejvielu ieguves avotiem, kā arī darbaspēku un veidu, kādā izejvielas iegūtas un apstrādātas, un arī to, kādos materiālos iesaiņotas,» uzsver T. Didrihsons.