Zīle: Tālākie soļi saistībā ar "Rail Baltica" ir ģeopolitiska izvēle visām trim Baltijas valstīm

© f64

Tālākie soļi saistībā ar "Rail Baltica" projektu ir ģeopolitiska izvēle visām trim Baltijas valstīm, uzskata Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Roberts Zīle (VL-TB/LNNK).

Kā aģentūru LETA informēja deputāta palīgs Kārlis Būmeisters, Zīle ir pārliecināts, ka šis ir izšķirošais brīdis, kurā projekta īstenotājiem jāpierāda, ka ar godprātīgu un efektīvu darbību var pretendēt uz vēl papildus nepieciešamo finansējumu esošās Eiropas Savienības (ES) finanšu perspektīvas ietvaros, kas savukārt nodrošinātu labu argumentāciju projekta pabeigšanai, kam nepieciešami līdzekļi jau no nākamā ES daudzgadu budžeta. "Ja tas neizdodas, tad šī projekta pretinieki gūs uzvaru," piebilda politiķis.

Reaģējot uz šodien publiskoto Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" bijušās izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas paziņojumu, kas saistīts ar atkāpšanos no amata uzņēmumā, Zīle pauda pateicību Rubesai par līdzšinējo darbību un Baltijas valstīm ģeopolitiski un ekonomiski svarīgā projekta vadību. Viņš uzsvēra, ka šajā laikā situācija saistībā ar "Rail Baltica" projektu ir mainījusies, taču, atceroties "Rail Baltica" "iedīgļa laikus", Zīlem neesot bijušas šaubas, ka šis būs izaicinājumu, Baltijas publiskā starpvalstu pārvaldībā nepieredzētu problēmu risinājumu un risku bagāts projekts.

"Esmu pārliecināts par "Rail Baltica" projekta ieviešanu, ja atbildīgās institūcijas būs spējīgas izdarīt svarīgus secinājumus. Citādi drošības, ekonomiskā un ģeopolitiskā Eiropas saite, kas savieno Baltijas valstis ar ES, ir viegli pārcērtama. Par to, ka projekts ir ģeopolitisks, liecina arī Rubesas paustā krasā projekta nostājas maiņa, piemēram, Igaunijā, kur, nākot pie varas ar Krieviju un tās interesēm saistītai Igaunijas Centra partijai, "Rail Baltica" lēmumi tika acumirklī nobremzēti. Aicinu arī latviešu sabiedrību vēlēšanu priekšvakarā par šo aizdomāties, izdarot būtiskus secinājumus," piebilda EP deputāts.

Viņaprāt, izskanējušie "Rail Baltica" projekta caurredzamas un efektīvas tālākas virzības iebildumi atbilst patiesībai un ir jāuztver īpaši nopietni, savukārt Eiropas Komisijai (EK) kā galvenajam projekta finansiālajam atbalstītājam būtu jānodrošina iesaiste lēmumpieņemšanā.

"Veidojot jauna veida savienojumu, kas balstās ne tikai uz Eiropas platuma sliedēm, bet arī pēc būtības uz rietumniecisku darbības un vadības veidu, šāda projekta realizēšanu neveicina iesaistītie tradicionālie dzelzceļa uzņēmumi un biznesa interešu grupas, kuri ir bijuši un būs vērsti drīzāk uz austrumu virzienu ar tam atbilstošu pieredzi un sarunu vadīšanas pieeju. Tas neatbilst ES pamatnostādnēm, turklāt EK par šādiem riskiem ir brīdinājusi, taču viena otra Baltijas valsts, Rubesas kundzes vārdiem sakot, joprojām domā, ka pokera spēlēšanu laiks vēl atļauj," skaidroja Zīle.

Viņš pauda pārliecību, ka projekta dzīvotspēja ir vēl joprojām stabila un iespējama. Pēc eiroparlamentārieša domām, šis ir brīdis aicināt atbildīgos projekta īstenotājus paust valstisku nostāju, demonstrējot politisku līderību kopīga virsmērķa vārdā, un ar konkrētiem darbiem pārliecināt sabiedrību, ka "Rail Baltica" sliedes paralēli, caurskatāmi un efektīvi ved sākotnējā virzienā.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Rubesa ceturtdien iesniegusi kopuzņēmuma padomei atlūgumu, kas stājas spēkā ar tā iesniegšanas brīdi. "RB Rail" pagaidu izpilddirektora amatā iecelts kompānijas finanšu direktors un valdes loceklis Igns Degutis.

Rubesas pārstāve informēja, ka atlūguma vēstulē skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko "Rail Baltica" projekta vadības un ieviešanas modeli.

Pamatojot savu lēmumu, Rubesa ceturtdien preses konferencē pauda, ka Baltijas valstu valdību rīcība kavē Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" īstenošanu.

"Es gadu veicu pārrunas ar Baltijas valstu transporta ministrijām, lai vienotos par "RB Rail" darbības modeli. Tāpat ir kavēti termiņi, kuru laikā bija jāpieņem lēmums par "RB Rail" un projekta "Rail Baltica" finansēšanas modeli. Es tā nevaru strādāt," lēmumu īsi pirms pilnvaru termiņa beigām atstāt "RB Rail" vadītājas amatu pamatoja Rubesa. Viņa gan gribējusi amatu pamest jau šovasar, tomēr pēc Ministru prezidenta Māra Kučinska (ZZS) lūguma to nav izdarījusi. Lēmumu pamest amatu tagad Rubesa skaidroja ar mērķi pievērst uzmanību riskiem, kas saistīti ar "Rail Baltica" projekta ieviešanu un "RB Rail" akcionāru rīcību.

Rubesa uzskata, ka "Rail Baltica" projekta pārvaldība patlaban nav efektīva un trūkst atbilstošs projekta starpvaldību pārvaldības modelis. Tāpat projekta īstenošana patlaban noritot gausi, ņemot vērā apgrūtināto iesaistīto pušu interešu saskaņošanu. Viņasprāt, "RB Rail" vajadzētu nodrošināt lielāku autonomiju lēmumu pieņemšanā.

Ekonomika

„Vai tiešām kāds nopietni domā, ka šie ļaudis būs potenciālie nodokļu maksātāji? Viņi atbrauc pie mums no Zviedrijas un Vācijas, lai nevis strādātu tur par 4000, bet gan te par 600 vai 800 eiro un kārtīgi maksātu nodokļus? Kāds tiešām tam tic? Nu, izbeidziet, lūdzu!” TV24 raidījumā „Preses klubs” skarbu viedokli pauda rokmūziķis, Latvijas Rokmūzikas asociācijas prezidents Jānis Bukums.