Koalīcijas partijas plāno atbalstīt priekšlikumus par obligātā iepirkuma komponentes (OIK) ierobežošanu, ko izskatīšanai parlamentā iecerējusi virzīt Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija.
Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) valdes priekšsēdētājs, Tautsaimniecības komisijas deputāts Armands Krauze prognozēja, ka ZZS atbalstīs piedāvātās izmaiņas. Politiskā spēka frakcijā tās vēl nav apspriestas, bet komisijā pārstāvētie ZZS deputāti aicinās kolēģus atbalstīt šos grozījumus. Piedāvātās izmaiņas jāizstrādā kvalitatīvi, tāpēc tās fiziski nevarēs pieņemt pašreizējais parlamenta sasaukums, taču tos var pagūt vēl šogad apstiprināt nākamās 13.Saeimas sasaukums, piebilda Krauze.
Arī citi politiķi norāda, ka šajā sasaukumā deputāti, visticamāk, nepabeigs izskatīt šo likumprojektu, un tam tiks noteikts samērā ilgs priekšlikumu iesniegšanas termiņš.
"Vienotība", kā arī nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK arī plāno atbalstīt minēto likumprojektu.
Kā ziņots, Saeimas komisija izskatīšanai parlamenta sēdē plāno virzīt likumprojektu par OIK ierobežošanu, ko rosinājusi Mašīnbūves un metālapstrādes uzņēmumu asociācija.
Asociācijas vadītājs Vilnis Rantiņš komisijas sēdē pauda, ka Latvijā ir vislielākā OIK un sadales pakalpojumu proporcija kopējā elektrības cenā, un lielākajai daļai nozares mazo un vidējo uzņēmumu elektroenerģijas izmaksas 2017. un 2018.gadā turpina pieaugt. Tikmēr, neraugoties uz ekonomikas ministra Arvila Ašeradena (V) publiski atzīto, ka subsidētās elektroenerģijas atbalsta sistēma ir kļūda, Ekonomikas ministrijas (EM) rīcība neliecina par politisko gribu un gatavību šo kļūdu labot.
Asociācijas priekšlikumi, ko komisija, precizējot anotāciju, plāno virzīt tālākai izskatīšanai kā komisijas priekšlikumu, paredz definēt, kas ir koģenerācijas elektrostacija. Tādējādi plānots novērst, ka ražotāji uz "papīra" mēģina izpildīt dažādas mahinācijas, piemēram, vienu koģenerācijas staciju sadalot vairākās.
EM paredzēts turpmāk uzlikt par pienākumu nodrošināt padziļinātu obligātā iepirkuma atbalsta saņēmēju iesniegtās dokumentācijas un informācijas pētīšanu, lai pārliecinātos par tās atbilstību faktiskajiem apstākļiem. Savukārt ražotājiem, kas neatbilst vai pārkāpj obligātā iepirkuma atbalsta mehānisma noteikumus, jāanulē atbalsta saņemšanas tiesības.
Tāpat plānots noteikt, ka ražotājiem ar tiesībām pārdot elektroenerģiju OIK ietvaros, kopējo kapitālieguldījumu iekšējo peļņas normu piemēro attiecībā uz visu periodu visā stacijas dzīvescikla laikā, kad stacija saņem valsts atbalstu. To rēķina, pamatojoties uz visiem ražotāja ieņēmumiem un pamatotiem efektīvas stacijas izdevumiem, nosakot izdevumus kā maksimāli pieļaujamās izdevumu līmeņa atzīmes Ministru kabineta noteikumos. Tādējādi plānots novērst ražotāju iespēju pārrēķināt iekšējo peļņas normu, iekļaujot izdevumus, kas, piemēram, neattiecas uz elektroenerģijas ražošanu. Atbalstam jābūt samērīgam, ne pārmērīgam.
Likumā plānots arī noteikt "koģenerācijas elektrostacijas", "lietderīgas siltumenerģijas" un "kopējā elektrostacijas lietderības koeficienta" pamatdefinīcijas. Tādējādi plānots panākt, ka subsidē tikai efektīvas stacijas.