Teju puse Latvijas uzņēmēju uzskata, ka valsts eksportu neveicina pietiekoši

© F64

40 % pašmāju uzņēmēju valsts atbalstu eksporta veicināšanai Latvijā vērtē kā nepietiekošu, tostarp 11 % - kā pilnībā nepietiekošu un 29 % - kā drīzāk nepietiekošu, un vien katrs astotais (13%) uzņēmējs to uzskata par pietiekošu, liecina Turības Biznesa indekss.

Tikmēr 47 % uzņēmēju, aicināti paust viedokli par valsts atbalsta apjomu eksporta veicināšanai, nespēja sniegt konkrētu atbildi.

Būtiski norādīt, ka uzņēmēju, kuru pārstāvētā kompānija nodarbojas ar eksportu, grupā valsts atbalstu eksporta veicināšanai kā nepietiekošu vērtē vairākums jeb 56% aptaujāto, bet - kā pietiekošu - katrs piektais (22 %) aptaujātais uzņēmējs.

"Šo indeksu esam izveidojuši zīmīgā laikā - augstskolas "Turība” 25 gadu jubilejā - ar mērķi sekmēt uzņēmējdarbības vides un nozares izglītības ciešāku sasaisti, identificēt uzņēmējdarbības vides būtiskākās problēmas un lielākās priekšrocības, kā arī veicināt topošo uzņēmēju padziļinātāku interesi par šo vidi,” saka Biznesa augstskolas Turība rektors un valdes priekšsēdētājs Aldis Baumanis.

Atbilstoši datiem vispozitīvāk valsts atbalstu eksportam vērtē būvniecības nozares uzņēmēji, kuru vidū par pietiekošu to uzskata 15 %, bet visnegatīvāk - ražošanas nozares uzņēmēji, kuru vidū 44 % to uzskata par nepietiekošu, tostarp katrs piektais (18 %) par pilnībā nepietiekošu.

"Nenoliedzami, eksporta rādītāji ir vieni no svarīgākajiem valsts tautsaimniecības attīstībā, kas, savukārt, ietekmē mūsu labklājību. Latvijas uzņēmējiem ir pēc iespējas vairāk un plašāk jāeksportē preces un pakalpojumi. Savukārt valsts politiskajiem līderiem ir starptautiski jāspēj atvērt durvis mūsu eksportētājiem - ir aktīvāk jāapgūst eksporta tirgus,” norāda Biznesa augstskolas Turība Attīstības padomes priekšsēdētājs Aigars Rostovskis.

Skatot datus pēc darbinieku skaita uzņēmumā, secināms, ka visnegatīvāk uz valsts atbalsta apjomu eksportam raugās vidējie uzņēmumi, kuru vidū 58 % aptaujāto to vērtē kā nepietiekošu. Vienlaikus starp vidējo uzņēmumu pārstāvjiem ir arī visvairāk pozitīvo vērtējumu - katrs sestais (16 %) aptaujātais uzņēmējs valsts atbalstu eksporta veicināšanai vērtē kā drīzāk pietiekošu un 2 % - kā pilnībā pietiekošu.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.