Pētījums: Trešdaļa iedzīvotāju iebraucējus redz arī kā jaunu ideju un inovāciju dzinējspēku

© f64

Kā liecina Eurobarometer pētījumu rezultāti, 80% Latvijas iedzīvotāju imigrācija no valstīm ārpus Eiropas Savienības izraisa negatīvas emocijas, bet aptuveni trešdaļa iebraucējus redz arī kā jaunu ideju un inovāciju dzinējspēku un pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību. Arī vairāki Latvijas uzņēmēji norādījuši, ka iebraucēji var kļūt par ekonomisku ieguvumu.

Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Bēgļu aģentūras publiskotā 2017. gada Globālo tendenču ziņojums liecina, ka pasaulē pēdējo piecu gadu laikā strauji pieaugusi piespiedu pārvietošana - pagājušā gada beigās pārvietoto personu skaits sasniedzis 68.5 miljonus cilvēku.

Pērn katru dienu piespiedu kārtā pārvietoti 44 500 cilvēki jeb viens cilvēks ik pēc divām sekundēm. Salīdzinot ar 2016. gada statistiku, par 2.9 miljoniem pieaudzis to cilvēku skaits, kuri pametuši savu valsti, bēgot no konfliktiem un vajāšanas. Tas ir ANO Bēgļu aģentūras vēsturē novērotais lielākais pieaugums. Pretēji priekšstatam, ka pārvietotās personas dodas uz Ziemeļu valstīm, statistika rāda, ka 85% bēgļu atrodas jaunattīstības valstīs, bet četri no pieciem bēgļiem paliek savās kaimiņvalstīs.

Latvijā bēgļu nav daudz, bet situācija ir grūta, atzīst tie uzņēmēji, kuri ir nodarbinājuši bēgļus un patvēruma meklētājus. Tomēr tā ir pieredze, kas ne tikai dod darba rokas, bet palīdz mazināt aizspriedumus un paplašināt redzesloku uzņēmuma attīstībai - video stāstā ar savu pieredzi dalās "Optic Guru", "Humusa komandas", patvēruma meklētāju centra "Mucenieki" un "Riga Veneer" pārstāvji. Uzņēmumi kopā ir nodarbinājuši 15 bēgļus vai patvēruma meklētājus un ir gatavi turpināt.

Sabiedriskās politikas pētījumu centra "Providus" vadošā pētniece Agnese Lāce norāda: "Eurobarometer pētījumu rezultāti liecina, ka 40% Latvijas iedzīvotāju imigrāciju saredz kā problēmu nevis iespēju, bet lielākā daļa atbalsta pasākumus, kas veicami diskriminācijas novēršanai Latvijas sabiedrībā, tostarp obligātus valodu un integrācijas kursus, pieeju bērnudārziem un citus".

"Bailes no citādā un stereotipi liedz saskatīt bēgļu un patvēruma meklētāju krīzes cilvēcīgo pusi. Attieksme pret bēgļiem patiesībā ir attieksme pret ikvienu no mums, kurš var nonākt grūtā situācijā, ārpus savas ikdienas un komforta zonas," uzsver Rīgas Stradiņa universitātes profesors Deniss Hanovs.

Lai veicinātu dialogu ar Latvijas sabiedrību par nediskriminācijas principiem un sekmētu toleranci starp dažādām diskriminācijas riskam pakļauto personu grupām ilgtermiņā, Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) uzsāk piecu gadu informatīvo kampaņu "Atvērtība ir vērtība". Šogad kampaņas fokusā ir patvēruma meklētāji un personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu, kam būs veltītas aktivitātes visā gada garumā.

Aija Bauere, SIF sekretariāta direktore: "Tā ir pirmā šāda mēroga ilgtermiņa stratēģiska kampaņa, kas tiks īstenota, lai veicinātu atvērtību, dažādību un uzrunātu gan diskriminācijai pakļautās cilvēku grupas, gan darba devējus, jauniešus un Latvijas sabiedrību kopumā. Kampaņai ir dots nosaukums "Atvērtība ir vērtība", jo tā ir par ieraudzīšanu citādāk. Par saskatīšanu un saprašanu ar simbolu - aci, kas ir saskatījusi savstarpējās mijiedarbības vērtību un racionālo vērību, kas ir ieguvumi darba devējiem un sabiedrībai kopumā".

Latvijas uzņēmēju pieredze 2018. gada laikā tiks atspoguļota "Atvērtība ir vērtība" tematiskajās dienās, labās prakses pēcpusdienās un apmācības, aktivitātes darba devēju auditorijai un debatēs jauniešiem, kā arī ikviens interesents varēs šovasar iesaistīties kampaņas aktivitātēs pilsētu svētkos un festivālos. Kampaņas norisei un aktualitātēm varēs sekot līdzi SIF interneta vietnē un sociālajos tīklos.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.