Latvijā samazinājusies sviesta cena

© Dāvis Ūlands, F64 Photo Agency

Sviesta cena Latvijā janvārī samazinājusies par 7% salīdzinājumā ar pērnā gada decembrī, liecina Zemkopības ministrijas (ZM) Tirgus un tiešā atbalsta departamenta dati.

Ministrijā norādīja, ka Latvijā sviesta cena janvārī bija 5480 eiro tonnā - par 7% zemāka salīdzinājumā ar pagājušā gada decembri. Savukārt salīdzinājumā ar 2017.gada janvārī sviesta cena Latvijā šā gada pirmajā mēnesī bija par 27% augstāka. Arī Eiropas Savienībā (ES) sviesta cena janvārī līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos turpināja pazemināties līdz 4455 eiro tonnā, kas ir par 5% vairāk nekā pirms gada, lai gan februāra vidējā sviesta cena ES mēneša laikā atkal nedaudz pieaugusi - līdz 4630 eiro tonnā.

ZM Tirgus un tiešā atbalsta departamenta dati arī liecina, ka gan Latvijā, gan ES janvārī turpināja pazemināties arī vājpiena pulvera cena, februāra beigās ES vidēji sasniedzot 1370 eiro tonnā, kas ir par 29% mazāk nekā pirms gada un par 20% zemāka nekā intervences cena.

Tikmēr intervences krājumi ES joprojām ir ievērojami, lai gan divos pēdējos krājumu pārdošanas konkursos janvārī un februārī EK ir izdevies pārdot kopumā nedaudz vairāk par 6000 tonnām.

ES piena produktu eksporta rādītāji 2017.gadā turpināja saglabāties pozitīvi, pieaugot piena pulveru, siera un atsevišķu citu produktu eksportam. Visvairāk - par 36% - audzis vājpiena pulvera eksports. Tikmēr sviesta eksports bijis zemāks nekā 2016.gadā.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka pērn strauji palielinājušās piena produktu un sevišķi - sviesta cenas. Pēc Konkurences padomes (KP) secinājumiem, sviesta cenas apmēru nosaka globālās tendences, pašizmaksas palielināšanās pārstrādes procesā izejvielu ierobežotās pieejamības dēļ, kā arī mazumtirgotāju uzcenojums.

Kamēr ES sviesta cenas sāka pazemināties jau pagājušā gada septembrī, Latvijā sviesta cena, pretēji tendencēm ES, pērnā gada pēdējos mēnešos turpināja pieaugt un, piemēram, pērn novembrī sasniedza 589 eiro par 100 kilogramiem, kas ir par 51% vairāk nekā pirms gada.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais