FM jānāk klājā ar jaunākajām ekonomikas izaugsmes prognozēm

Līdz šodienai Finanšu ministrijai (FM) ir jāsagatavo jaunākās ekonomikas izaugsmes prognozes, kas būs par pamatu arī sākotnējam darbam pie nākamā gada valsts budžeta sagatavošanas.

To paredz iepriekš valdības apstiprinātais 2011.gada valsts budžeta sagatavošanas plāns.

FM iepriekš tika uzdots sagatavot vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru 2011.-2013.gadam, kas nepieciešamības gadījumā jāaktualizē līdz 15.oktobrim.

Lai gan FM iepriekš solījusi, ka dokuments tiks sagatavots laikus, līdz šim plašāka informācija par dokumenta sagatavošanas gaitu nav sniegta.

Pēc sagatavošanas dokumentu plānots apspriest ar partneriem Reformu vadības grupā un pēc tam izskatīt valdībā.

Kā iepriekš vairākkārt uzsvēris finanšu ministrs Einars Repše (JL), turpmākajos divos gados valsts budžeta deficīts būs jāmazina par 800-900 miljoniem latu, uzsvaru liekot tieši uz 2011.gada valsts budžetu.

Savukārt premjers Valdis Dombrovskis (JL) nesen vēl pieļāvis, ka samazinājums arī varētu būt mazāks - 500 miljonu latu vietā tikai 250 miljoni latu.

Pēc Latvijas Bankas aprēķiniem 2011.gada budžeta konsolidācija veicama par vismaz 450 miljoniem latu - samazinot budžeta izdevumus tandēmā ar strukturālajām reformām, nevis cerot uz ienākumu palielināšanos vai ar jaunu nodokļu ieviešanu.

Vienošanās ar starptautiskajiem aizdevējiem paredz, ka 2011.gada valsts budžets būs jāsagatavo ar 6% deficītu no iekšzemes kopprodukta.

Ekonomika

Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā konkurence ir piesātināta - degvielas uzpildes staciju skaits pret automašīnu skaitu ir viens no augstākajiem Eiropā, intervijā aģentūrai LETA atzina degvielas tirgotāja AS "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība. Viņš norāda, ka degvielas tirgotāju nozare ir kapitāla ieguldījuma ziņā ļoti intensīva, bet pēdējo gadu tendence ir tāda, ka ne visi mazie spēlētāji spēj turpināt kapitālieguldījumus un uzturēt kvalitāti, tāpēc mazo spēlētāju tirgus daļa samazinās. Pēc viņa teiktā, Latvijas degvielas tirgū šobrīd situācija ir stagnējoša un kopējās degvielas patēriņš Latvijā joprojām nav sasniedzis līmeni, kāds bija pirms pandēmijas.

Svarīgākais