Degvielas cenas ceļas eiro kursa dēļ

Lai gan naftas cenas nedēļas vidū piedzīvoja ievērojamu samazinājumu, ko bija izraisījis eiro kursa kritums, Latvijā atsevišķas degvielas kompānijas 95. markas benzīnu vakar tirgoja par 80 santīmiem litrā.

Iemesls tam esot eirozonai neizdevīgās valūtas kursa svārstības. Analītiķi pielauj, ka tuvākās nedēļas laikā degvielas cena varētu pieaugt vēl par pāris santīmiem litrā.

Pretēji degvielas ražotāju prognozēm par degvielas cenu samazinājumu, benzīns un dīzeļdegviela atkal kļūst dārgāka. Šoreiz tam iemesls ir eiro kursa kritums pret ASV dolāru, ko galvenokārt skaidro ar pieaugošajām bažām, ka Grieķijas finanšu problēmas varētu izplatīties arī citās eirozonas dalībvalstīs.

Cena vēl kāpšot

Pēc Parex Asset Management tirgus analīzes vadītāja Zigurda Vaikuļa prognozēm, degvielas cenu kāpums vēl nav apstājies un, visticamāk, autobraucējiem tuvākās nedēļas laikā jārēķinās ar degvielas sadārdzinājumu vēl par pāris santīmiem.

"Degvielas vairumtirdzniecības cena pēdējo nedēļu laikā nav mainījusies, tai pašā laikā eiro kurss pret ASV dolāru ir būtiski samazinajies. Eiro kursa kritumam vajadzētu diezgan būtiski spiest uz leju arī naftas cenu pasaulē. Tāpēc prognozēju, ka nākamo mēnešu laikā naftas cena varētu samazināties par aptuveni 10 līdz 15 procentiem. Taču, manuprāt, arī eiro kurss turpinās kristies. Un patiesībā šeit ir jautājums – kas kritīs straujāk: naftas cena vai eiro kurss? Ja naftas cenas kritīs straujāk nekā eiro kurss, tad degvielas cenas samazināsies. Labā ziņa ir tā, ka naftas cenas parasti svārstās straujāk nekā valūtas kurss, tāpēc ir pamats cerībām, ka arī degvielas cenas tālākā nākotnē nekāps," skaidroja Z. Vaikulis.

Degvielas tirgotāji iepriekš uzsvēra, ka aptuveni 52 procentus no degvielas cenas veido nodokļi un aptuveni 8 procenti ir mazumtirdzniecības uzcenojums. Tātad degvielas vairumtirdzniecības cena veido vien 40 procentus no gala cenas. Vai tiešām eiro kursa svārstības spēj to ietekmēt tādā mērā, lai sadārdzinātu degvielas cenu uzpildes stacijā?

Z. Vaikulis ir pārliecināts, ka tas ir iespējams. Nedēļas laikā lata kurss pret ASV dolāru ir samazinājies par 6,5 procentiem. Tas savukārt nozīmē aptuveni 3 procentu pieaugumu degvielas gala cenai. "Vispārinoši var teikt, ka 10% izmaiņas eiro kursā ietekmē gala cenu par 4%," skaidroja Z. Vaikulis. Viņš ir pārliecināts, ka eiro kursa kritums ietekmē degvielas cenas arī citās valstīs. "Latvijā degvielas cenas svārstās līdzīgi kā citās valstīs. Nobīde iespējama varbūt par kādu dienu."

Akciju (ne)spēks

1. maijā autobraucēji aicināja apvienoties protesta akcijā, iegādājoties atsevišķās Statoil degvielas uzpildes stacijās degvielu par desmit santīmiem, un tādā veidā radīt rindas. Pirms tam ir bijuši arī aicinājumi nepirkt degvielu vispār, lai šādā veidā piespiestu mainīt degvielas tirgotāju cenu veidošanas politiku.

Z. Vaikulis gan uzskata, ka Latvijas tirgus ir par mazu, lai šādā veidā ietekmētu tirgotājus. Viņš pat pieļāva, ka, samazinoties patēriņam, degvielas cenas varētu vēl kāpt, lai kompensētu apgrozījuma kritumu.

Pieaug peļņa

Norvēģijas enerģētikas kompānija Statoil šā gada pirmajā ceturksnī strādāja ar 11,1 miljarda kronu (995,6 miljonu latu) peļņu, kas ir trīs reizes vairāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn, teikts trešdien publiskotajā uzņēmuma paziņojumā. Peļņas pieaugums galvenokārt tiek skaidrots ar naftas cenu un ražošanas apjoma kāpumu. Naftas cenas Norvēģijas kronu izteiksmē palielinājušās par 48%, bet kompānijas naftas ieguves apjoms – par 1%. Latvijā strādājošās SIA Statoil Latvija finanšu dati par 2009. ga-du pagaidām nav publiski pieejami. 2007. gadu uzņēmums beidza ar 8,2 miljonu latu peļņu, 2008. gadu – ar 2,2 miljonu latu peļņu.

Svarīgākais