Veikalā nopērkams saldējums, kas krietni vieglāks, nekā norādīts uz iepakojuma

© Ilze Zvēra/ F64 Photo Agency

Vasara ir gadalaiks, kad par saldējuma iegādi domājam biežāk, tāpēc Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) informē par īstenoto uzraudzības projektu, kura laikā tika pārbaudīts, vai veikalos nopērkamā fasētā saldējuma satura faktiskais daudzums iepakojumā, kā arī fasētās preces marķējums atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

PTAC kontroli veica 17 uzņēmumos (12 ražošanas un 5 vairumtirdzniecības uzņēmumos) un pārbaudīja 72 fasēto preču partijas. Pārkāpumi saistībā ar fasēto preču satura faktisko daudzumu konstatēti 3 saldējuma ražošanas un 3 vairumtirdzniecības uzņēmumos, no kuriem 5 gadījumos konstatētas būtiskas neatbilstības - atsevišķām saldējuma fasējuma vienībām satura faktiskais daudzums pārsniedza pieļaujamo negatīvo novirzi no marķējumā norādītā nominālā daudzuma. Savukārt 18 fasēto preču partijām tika konstatēts normatīvo aktu prasībām neatbilstošs marķējums.

Tāpat PTAC konstatēja, ka no 12 pārbaudītajiem ražošanas uzņēmumiem tikai 3 bija ieviesta fasēto preču satura faktiskā daudzuma kontrole. Šiem uzņēmumiem doti norādījumi attiecībā uz kontroles sistēmas izveidošanu, liecina informācij PTAC mājas lapā.

PTAC norāda, ka fasēto preču ražotājs vai izplatītājs ir atbildīgs par to, lai fasēto preču satura faktiskais daudzums un marķējums atbilstu metroloģiskajām prasībām. Projekta ietvaros saldējuma ražošanas un vairumtirdzniecības uzņēmumiem tika sniegtas konsultācijas par metroloģiskajām prasībām fasētajām precēm.

Kaspars Krafts/F64 Photo Agency

Projekta laikā konstatēts, ka pārdošanā tiek piedāvāti dažāda veida saldējumi, kuru marķējumā nominālais daudzums tiek norādīts vienlaicīgi gan masas, gan tilpuma vienībās. PTAC vērš uzmanību, ka saskaņā ar normatīvo aktu prasībām saldējuma nominālais satura daudzums ir jānorāda masas vienībās, savukārt vienlaicīga produkta daudzuma norāde arī tilpuma vienībās ir ražotāja brīva izvēle. Ņemot vērā, ka piedāvājot patērētājiem preces, pārdevēja pienākums ir norādīt gabalcenu jeb pārdošanas cenu (piemēram, par iepakojumu), kā arī noteiktas mērvienības cenu, aicinām patērētājus pievērst uzmanību informācijai, vai saldējuma mērvienības cena norādīta masas vienībās. Nedrīkstētu būt situācija, ka saldējuma marķējumā tiek norādīts tikai tilpums, jo saldējuma ražošanas tehnoloģiskajā procesā liela nozīme ir produkta uzputojuma pakāpei, kas būtiski ietekmē preces tilpumu, un vizuāli var maldināt patērētāju par saldējuma daudzumu iepakojumā.

Vienlaikus PTAC informē, ka, ņemot vērā projekta rezultātus, 2017.gadā PTAC veiks atkārtotas šīs preču grupas metroloģiskās uzraudzības pārbaudes.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais