Pieaugušas preču un pakalpojumu cenas; inflācija sasniedz 2,9%

© Ilustratīva bilde

Latvijā šogad janvārī salīdzinājumā ar decembri patēriņa cenas pieaugušas par 0,1%, bet gada laikā - šogad janvārī salīdzinājumā ar 2016.gada janvāri - inflācija sasniegusi 2,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Savukārt pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, janvārī audzis par 0,4%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2017.gada janvārī, salīdzinot ar decembri, precēm cenas pieauga par 0,4%, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,4%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada janvāri precēm cenas augušas par 2,8%, bet pakalpojumiem - par 3,1%.

Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām janvārī salīdzinājumā ar decembri bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,7%. Lielākā ietekme uz cenu kāpumu pārtikas grupā bija svaigiem dārzeņiem, taču sadārdzinājās arī siers un biezpiens, gaļa un gaļas izstrādājumi, augļi, sviests, skābais krējums, piens, šokolāde, olas, cukurs, kafija, svaigas vai atdzesētas zivis. Savukārt cenas samazinājās augļu un dārzeņu sulām, kā arī jogurtam.

Atlaižu un izpārdošanu ietekmē apģērbiem cenas mēneša laikā saruka par 10,6%, bet apaviem - par 6,5%

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2017.gada janvārī, salīdzinot ar 2016.gada janvāri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, sakaru grupai, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis šogad janvārī, salīdzinot ar 2016.gada janvāri, palielinājās par 6,2%. Cenas pieauga arī svaigiem dārzeņiem, sieram un biezpienam, augļiem, cukuram, sviestam, skābajam krējumam, pienam, konditorejas izstrādājumiem, cūkgaļai, kefīram, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai, svaigām vai atdzesētām zivīm, jogurtam, saldumiem, šokolādei un gaļas izstrādājumiem. Savukārt lētāki kļuva kartupeļi.

Tabakas izstrādājumiem cenas gada laikā pieauga par 5,1%. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,9%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Apģērbiem cenas gada laikā samazinājās par 4,1%, bet apaviem - par 3,4%.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā pieauga par 5,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 14,9%. Savukārt cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem un pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.

Vidējais cenu līmenis telekomunikāciju pakalpojumiem gada laikā palielinājās par 5,8%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums fiksēto un mobilo tālruņu pakalpojumiem. Lētāki bija interneta piekļuves pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, farmaceitiskajiem produktiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, atkritumu savākšanai, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Cenas samazinājās siltumenerģijai un dabasgāzei.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais