Mazumtirdzniecība uzplaukst, taču pagaidām vienreizēju iemeslu dēļ

© Kaspars Krafts/ F64 photo Agency

Mazumtirdzniecība Latvijā uzplaukst, taču pagaidām vienreizēju iemeslu dēļ, Latvijas Bankas (LB) uzturētajā ekonomiskās analīzes vietnē "makroekonomika.lv" norāda centrālās bankas ekonomiste Daina Paula.

Viņa atzīmē, ka pēc ne pārāk straujās izaugsmes 2016.gada trešajā ceturksnī mazumtirdzniecība gada nogalē, šķiet, uzņēmusi mazliet straujāku attīstības tempu - pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem mazumtirdzniecības apgrozījums ceturtajā ceturksnī salīdzinājumā ar 2015.gada ceturto ceturksni auga par 2,2%. Tomēr līdzīgi kā patēriņa cenu attīstībā, kur pašlaik dominē piedāvājuma faktori un globālo resursu cenu ietekme, mazumtirdzniecībā ceturtajā ceturksnī drīzāk varētu būt dominējuši atsevišķi vienreizēji faktori nekā strauji augošs pieprasījums.

"To, ka īslaicīgi faktori, piemēram, svētku dienu efekts, varētu būt ietekmējuši mazumtirdzniecību ceturtajā ceturksnī, varam vērot datu mēnešu dalījumā. Oktobra mazumtirdzniecības rezultāti bija pieticīgākie šā gada laikā (no gada pieauguma tempa viedokļa), bet novembrī tie strauji uzlabojās. Atšķirībā no 2015.gada, kad valsts svētki iekrita trešdienā, 2016.gada novembrī tie bija piektdienā, veidojot pagarinātu nedēļas nogali. Tas ir piemērots periods gan garākiem ģimenes izbraucieniem tepat Latvijā, gan lielāku pirkumu veikšanai, gan svētku svinēšanas tēriņiem. To arī redzam, īpaši auto degvielas tirdzniecības datos, kā arī mājsaimniecības un vairāku citu nepārtikas preču tirdzniecībā, kur pērn izveidojās zema bāze, bet šogad - visai straujš kāpums. Šajās preču grupās nedaudz mazāks, taču visai būtisks pozitīvs devums saglabājās arī decembrī," klāsta Paula.

Pēc viņas teiktā, vienreizējs faktors, kas varēja nedaudz veicināt mazumtirdzniecību atsevišķos segmentos, piemēram, pārtikas, bija "Taizé" jauniešu dienas Latvijā decembra nogalē.

"Papildus viesu pašu izdevumiem to uzturēšana varēja būt prasījusi, piemēram, nedaudz lielākus kā ikdienā viesģimeņu izdevumus. Tomēr, lai gan viesu skaits sniedzās vairākos tūkstošos, pasākums ilga tikai dažas dienas. Arī viesu ierašanās mērķis nebija plaša izklaide un lieli tēriņi. Tādējādi var vienīgi minēt, vai pārtikas mazumtirdzniecības dati būtu vēl bēdīgāki bez šāda pasākuma norises," norāda Paula, piebilstot, ka pārtikas mazumtirdzniecība visu 2016.gada otro pusgadu pavadījusi mīnus zīmē, savu minimumu sasniedzot tieši decembrī.

LB ekonomiste arī norāda, lai gan kopumā tautsaimniecības izaugsme šogad gaidāma straujāka nekā pērn un tā veicinās pieprasījuma kāpumu arī mazumtirdzniecībā, tuvākajos periodos mazumtirdzniecības attīstību nedaudz varētu bremzēt Rīgas iepirkšanās centra "Domina Shopping" palikšana pagaidām bez liela nomnieka un, iespējams, veikala apmeklēšanas centrālā objekta, ja runa ir par nedēļas nogales iepirkšanās paradumiem visai ģimenei, - pārtikas u.c. preču lielveikala.

"Tomēr tautsaimniecības izaugsmes paātrināšanās nenotiek lēcienveidā, tā savus apgriezienus uzņems pamazām, tādējādi izaugsmes radītā pieprasījuma ietekme tāpat kā turīgāki laiki šā gada mazumtirdzniecībā varētu ienākt pakāpeniski," sacīja Paula.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums 2016.gadā salīdzināmajās cenās, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem, palielinājās par 1,9% salīdzinājumā ar 2015.gadu.

Svarīgākais