Joprojām nav skaidrības par pašlaik darbību apturējušā Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) uzturētā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jeb OCTA kalkulatora nākotni.
LTAB atkārtoti vērsies Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK), lūdzot vēlreiz pārskatīt lēmumu par LTAB OCTA kalkulatora darbības apturēšanu.
"Esam izpildījuši visas formālās prasības, ko uzdevuši likumdevēji un tirgus uzraugs, tādēļ vēlamies skaidru atbildi - vai LTAB OCTA kalkulators var atsākt savu darbību, sniedzot patērētājiem iespēju salīdzināt OCTA cenas pa tiešo no apdrošinātājiem bez starpnieku līdzdalības," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Lai ievērotu formālās OCTA likuma un Eiropas Savienības direktīvu prasības par apdrošināšanas izplatīšanu un apdrošināšanas starpniecību, LTAB veica izmaiņas kalkulatorā, novēršot iespējas bez atkārtotas datu ievades iegādāties OCTA apdrošināšanu pa tiešo no apdrošinātājiem un aicinot FKTK tās izvērtēt un lemt par kalkulatora saglabāšanu. Taču janvārī saņemtā FKTK vēstule nesniedzot skaidru atbildi, tāpēc LTAB atkārtoti vērsies pie FKTK un aicinājis sniegt nepārprotamu atbildi, vai LTAB piedāvātais risinājums ir likuma normām atbilstošs un OCTA kalkulators var atsākt darbību.
FKTK aģentūru LETA informēja, ka komisija izskatīs LTAB vēstuli un sniegs atbildi. "FKTK ir atvērta sadarbībai ar LTAB, lai rastu risinājumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktās prasības. Jau iepriekš esam pauduši, ka FKTK atbalsta klientu informēšanu un nav pret apdrošināšanas pakalpojumu salīdzinošiem rīkiem," norāda FKTK. Tomēr komisijā atzīmē, ka 2016.gada 20.janvārī tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva par apdrošināšanas izplatīšanu, nosakot, ka šāda salīdzinošās mājaslapas darbība ir uzskatāma par apdrošināšanas izplatīšanu.
LTAB atzīst, ka pašlaik Latvijā darbojas vairāki apdrošināšanas starpnieku interneta portāli, kuros var iegādāties OCTA. Ievadot transportlīdzekļa datus, katrā no tiem var redzēt cenu piedāvājumu no dažādām apdrošināšanas sabiedrībām. Tomēr autoīpašniekam OCTA cenas tiek uzrādītas jau ar iekļautu apdrošināšanas starpnieka atlīdzību. Tādējādi autoīpašnieki iegādājas OCTA, pārmaksājot par polisi un nenojaušot, ka, pērkot polisi pa tiešo apdrošinātāja mājaslapā, tās cena būtu par vidēji 11-14% zemāka, norāda LTAB.
LTAB valdes priekšsēdētājs Abāšins uzskata, ka nav pareizi likvidēt instrumentu, kas ir demokrātisks un vērsts uz pircēju interesēm. "Ja likumdevējiem, tirgus uzraugam vai apdrošināšanas starpniekiem - brokeriem ir iebildumi pret kalkulatora darbību LTAB paspārnē, varam nodot to kādas citas institūcijas, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārziņā," informē LTAB valdes priekšsēdētājs.
OCTA sistēma Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, un tās mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes dalībvalstīs. LTAB apvieno apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā.