Latvijas lietoto automašīnu tirgus krietni atšķiras no Rietumeiropas - ar auto vecumu, nobraukumu, tehnisko stāvokli, degvielu sadalījumu un arī ar cenām. Automašīnas, kas atvestas no rietumiem, vairumā gadījumu maksā lētāk kā izcelsmes valstī. Rodas loģisks jautājums - kur tad uzņēmējam rodas peļņa?
"autoDNA.lv" norāda, ka populārajā sludinājumu portālā ss.lv regulāri tiek publicēti jauni sludinājumi ar automašīnām, kuras ir tikko atdzītas no ārvalstīm un gaida savus jaunos īpašniekus Latvijā. Pircējus cenas priecē, jo bieži vien tās ir tādā pašā līmenī vai pat zemākas, kā Eiropas lielākajā auto sludinājumu portālā Mobile.de.
"Mānīšanās ar odometru rādījumiem ir tikai kaitinoša blakus parādība daudz lielākai problēmai. Savu artavu šai ēnas pusei sācis dot arī pašmāju populārais sludinājumu portāls ss.lv, ļaujot par atsevišķu samaksu slēpt automašīnas nobraukumu, kas pretējā gadījumā sludinājumā ir obligāti jānorāda. Arī VIN numuri šad tad tiek "kļūdaini" ierakstīti, kas atskaitēs slēpj gan patieso nobraukumu, gan arī datus par avārijām," norāda portālu autoDNA.lv un AutoDetektīvs.lv pārstāvis Agris Dulevičs.
Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš skaidro, ka zemā cena nebūt nenozīmē, ka auto ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet gan to, ka, iespējams, šis auto Latvijā ir nonācis ar kādas no krāpnieciskās shēmas starpniecību.
"Negodprātīgie autotirgotāji pārsvarā izmanto trīs shēmas - PVN karuseli, kurā nodoklis, iespējams pat vairākkārtīgi, tiek izkrāpts no valsts; auto tirgošana par neto cenu, manipulējot ar īpašajiem PVN noteikumiem un nenomaksājot PVN, kā arī priekšnodokļa ģenerēšana, izmantojot fiktīvus darījumus uzņēmuma saimniecībā, tādējādi samazinot valsts budžetā nomaksājamo summu," stāsta I.Rūtiņš.
Saskaņā ar Auto asociācijas aprēķiniem, PVN shēmās pēc ļoti konservatīviem aprēķiniem pazūd aptuveni 20 miljoni eiro gadā. Ja vēl piesummējam 30 milj, kas autoservisos netiek nomaksāti algu nodokļos, tad autonozarē kopā tie ir vismaz 50 miljoni eiro gadā!
Vispopulārākās automašīnas, kuras tiek importētas caur PVN karuseļiem, ir premium segmenta vecumā līdz pieciem, maksimums septiņiem gadiem. Jo dārgāks automobilis, jo vairāk var nopelnīt uz nenomaksātā PVN rēķina.
"Lietoto auto tirgus Latvijā ir ļoti savdabīgs. Katru dienu mūsu datubāzēs parādās jauni auto, kuri ievesti no ārvalstīm par ļoti kārdinošām cenām. Tas vien liek uzdot jautājumu - kāpēc? Vai tad importētāji nevēlas gūt peļņu? Vai konkurence ir tik sīva, ka jāstrādā ar zaudējumiem? Bieži vien sanāk apvienot visu kopā - auto ir bijis ar lielu nobraukumu, avarējis, pārdots izsolē, izvazāts pa karuseļiem un pārdots Latvijā "bez defektiem", " absurdo situāciju stāsta A. Dulevičs.
Kā darbojas PVN karuselis?
Piemēram, Latvijā tikko ievesta auto neto cena ir 10 000 eiro un pircējs kopā ar PVN attiecīgi samaksā tirgotājam 12 100 eiro. ,Tirgotājam valsts budžetā būtu jānomaksā 2100,- EUR, bet tas netiek izdarīts un auto ir kļuvis par PVN tiesu lētāks. Tirgotājas gan vairumā gadījumu ir tikai reklāmas izkārtne un nodokļa izkrāpšanai ir radīts viens vai vairāki buferuzņēmumi, kas laiku pa laikam beidz savu darbību un visu laiku mainās.
Saskaņā ar likumu, importējot preci, PVN nav jāmaksā. Tā no uzņēmuma A Lietuvā auto nopērk uzņēmums B Latvijā, kurš to tālāk pārdod uzņēmumam C, piemērojot PVN, kurš arī ,piemērojot PVN, automobili pārdod tālāk uzņēmumam D, kurš savukārt preci eksportē atkal uz Lietuvu. Uzņēmumam D pienākas nodokļa atmaksa, bet uzņēmums B, kuram nodoklis būtu jāieskaita valsts budžetā, to neizdara.
Tā tas auto griežas PVN karuselī, nenomaksājot ne tikai PVN nodokli, bet papildus vēl izkrāpjot no valsts naudu.
Auto neto?
Ne mazāk izplatīta ir metode, kurā auto tiek importēts no ārvalstīm un pārdots par neto cenu, nesamaksājot to pašu PVN. Šajā gadījumā pircējs tiek apzināti iesaistīts dokumentu viltošanā un melu stāstīšanā pie automašīnas reģistrācijas CSDD.
Tirgotājs - reģistrēts PVN maksātājs Latvijā auto nopērk no uzņēmuma, kas ir PVN maksātājs Vācijā. Šādā gadījumā auto tiek pārdots par neto summu. Pēc tam veicot jau pārdošanas darījumu Latvijā, iegādes dokumenti tiek iznīcināti un pie automašīnas pārdošanas jaunajam pircējam, privātpersonai, Latvijā tiek piedāvāts noslēgt līgumu it kā pa tiešo ar šo pārdevēju Vācijā. Protams, ka līgums ir fiktīvs un parakstīts it kā no Vācijas uzņēmuma puses, kura parakstu visdrīzāk ir uzlicis izpalīdzīgais pārdevējs Latvijā.
Ar savu parakstu pircējs ir apzināti iesaistījies dokumentu viltošanas shēmā - parakstījies uz viltota līguma skaidri apzinoties, ka nav bijis iesaistīts auto iegādes procesā ar Vācijas kompāniju! Tādējādi pircējs ir apzināti iesaistījies PVN izkrāpšanā. Arī atbildība par automašīnas tehnisko stāvokli no negodprātīgā autotirgotāja tiek momentā noņemta un pircējs paliek ar fiktīvu līgumu, kurš noslēgts starp viņu un kaut kādu uzņēmumu Vācijā.
Ko darīt?
Ja runa ir par PVN karuseli, tad ļoti efektīvi to būtu apturēt ar reverso PVN. Respektīvi, pie auto importa no ārvalstīm un pārdošanas tālāk gala lietotājam, PVN daļu maksā nevis tirgotājam, bet pa tiešo valstij. Tāda kārtība, piemēram, ir būvmateriālu, metāllūžņu, elektronikas tirdzniecībā un vēl dažās citās jomās.
"Galvenā problēma ar reversā PVN ieviešanu ir milzu birokrātijā. Ir nozares, kurās reversā PVN piešķiršana ir atstāta nacionālo valdību atbildībā, bet pārējās nozarēs šāda nepieciešamība ir jāpierāda un jāsaņem atļauja no Eiropas Komisijai (EK). Auto tirdzniecība arī ir vien no šīm nozarēm. Līdz ar to Latvijai ir jāpaveic milzu mājasdarbs, kas jāiesniedz EK, ko neviens īsti nevēlas darīt," komentē I.Rūtiņš.