Valdība šodien nolēma pārdalīt vēl 6,2 miljonus eiro, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto izdevumu kompensēšanu AS "Pasažieru vilciens" par publiskās dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu 2016.gadā.
Finansējums tiks pārdalīts no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka, pamatojoties uz Dzelzceļa likumu, no valsts pamatbudžeta līdzekļiem tiek kompensēta dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksa par iekšzemes maršrutos veiktajiem pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Attiecīgos pārvadājumus nodrošina "Pasažieru vilciens" atbilstoši līgumam, kura termiņš ir 2024.gada 31.decembris. Nepieciešamais valsts finansējums zaudējumu kompensēšanai pārvadājumos dzelzceļa infrastruktūrai ir aptuveni 36 miljoni eiro gadā. Maksa par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu veido aptuveni 50% no kompānijas izmaksām.
Gan 2015.gadam, gan 2016.gadam apakšprogrammā "Maksa par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu" ir paredzēti 23 874 774 eiro, kuri izmaksājami "Pasažieru vilcienam" par publiskās dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu atbilstoši valsts pasūtījuma līgumam. Uzņēmuma iesniegtajā prognozē 2016.gadam izdevumi par infrastruktūras lietošanu sasniedz 35 701 459 eiro, kuru segšanai līdzekļi apakšprogrammā "Maksa par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu" ir nepietiekami.
Pērn netika kompensēti izdevumi par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu 11 569 538 eiro apmērā. Pēc SM pieprasījuma Ministru kabinets šogad oktobrī jau piešķīra papildu 10 miljonus eiro no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem dzelzceļa infrastruktūras lietošanas izdevumu segšanai 2016.gadā, savukārt novembra sākumā šim mērķim tika pārdalīti seši miljoni eiro no Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammas "Iemaksas Eiropas Kopienas budžetā
SM skaidro, ka, nesaņemot papildu finansējumu 2016.gada zaudējumu segšanai par infrastruktūras izmantošanu, pieaugtu risks, ka "Pasažieru vilciens" nespēs veikt pasažieru pārvadājumus pietiekamā apmērā, turklāt parādsaistības par infrastruktūras lietošanas maksu ietekmē kompānijas likviditāti un kredītreitingu investīciju piesaistei.
Pēc aģentūras LETA aprēķiniem, līdz ar valdības lēmumu iztrūkstošais finansējums, lai uzņēmumam pilnībā kompensētu attiecīgos izdevumus 2016.gadā, ir 1 196 223 eiro.
"Pasažieru vilciens" izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no AS "Latvijas Dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" bija "Latvijas Dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.