Šure: Divlitrīgo alus pudeļu aizliegums rosinās ražotnes pārcelšanu uz kaimiņvalstīm

© Lauris Aizupietis, F64 Photo Agency

Saeimas deputātu lēmums aizliegt pildīt un tirgot arī vieglo alu (līdz 5,8%) 2l iepakojumā negatīvi ietekmēs Latvijas alus nozari un dos priekšrocības kaimiņvalstu alus darītavām. Rezultātā pastāv ļoti liels risks, ka atsevišķas alus darītavas Latvijā var slēgt savas ražošanas līnijas, samazinot darbinieku skaitu, uzskata Ināra Šure, Latvijas Alus darītāju asociācijas valdes priekšsēdētāja.

Latvijas Alus darītāju asociācija atbalstīja deputātu priekšlikumu aizliegt stiprā alus (virs 5,8%) pildīšanu un tirgošanu 2l PET iepakojumā, taču ir kategoriski pret šāda veida ierobežojuma attiecināšanu arī uz vieglo alu. Aizliegums pildīt vieglo alu 2l PET iepakojumā no alus darītājiem prasīs lielas investīcijas, ko tie šā brīža ekonomiskajā situācijā, kad alus tirgus pēdējos četrus gadus krītas no 3% līdz pat 7% gadā, nevar atļauties. Turklāt šāds aizliegums negatīvi ietekmēs arī uzņēmumu darbības efektivitātes rādītājus.

"Deputātiem ir jāsaprot, ka 2l PET iepakojuma pildīšanas līniju pārveide un pielāgošana jaunajām prasībām nav ne vienkārša, ne lēta. Lielākās alus darītavas un darba devēji, kuru īpašnieki ir ārvalstu kompānijas, Baltijas valstis uztver kā vienu tirgu, tādēļ savas investīcijas ražotnēs plāno visām Baltijas valstīm vienoti. Piemēram, Lietuvā jau šobrīd ir PET pildīšanas iekārtas mazāka tilpuma PET iepakojumam un to ražošanas jaudas ir pietiekamas, lai apkalpotu arī Latvijas tirgu. Līdz ar to ir ļoti liela varbūtība, ka alus darītavu īpašnieki izvērtēs iespēju pārcelt alus pildīšanu uz mūsu kaimiņvalsti, jo finansiāli tas ir daudz izdevīgāk," atzīst Latvijas Alus darītāju asociācijas valdes priekšsēdētāja Ināra Šure. "Rezultātā mēs Latvijā zaudēsim ne tikai ražošanas jaudas, bet arī darba vietas un nodokļu ieņēmumus, jo alu vairs nebrūvēs un nepildīs Latvijā, bet kādā no kaimiņvalstīm, kā rezultātā vēl vairāk palielināsies arī importa alus īpatsvars Latvijas tirgū."

Latvijas alus darītāji ir arī neizpratnē, kādēļ Saeimas deputāti neatbalstīja Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas iepriekš atbalstīto priekšlikumu, kur bija panākts kompromiss, kas apmierināja gan lielāko daļu politiķu, gan ražotājus, bet gan to priekšlikumu, kas neguva pārliecinošu atbalstu komisijā un kam nepiekrita arī ražotāji.

"Ir grūti komentēt, kādēļ vairākums deputātu neņēma vērā atbildīgās komisijas un ražotāju priekšlikumu, par kuru bija panākts kompromiss, proti, 2l PET iepakojuma aizliegums tikai alum, kas stiprāks par 5,8%, neattiecinot to uz visu alus segmentu. Tas kārtējo reizi apliecina, ka uzņēmējiem ir faktiski neiespējami rēķināties ar politiķu solījumiem un plānot savu darbību ilgtermiņā. Diemžēl šī situācija arī rāda, ka daļa politiķu šo jautājumu skata ļoti šauri un neapzinās, kā tas var ietekmēt veselu nozari. Turklāt šajā gadījumā deputātu atbalstītās izmaiņas nerisinās arī alkohola patēriņa problēmu pēc būtības, jo tās cēlonis jau nav alus 2l PET iepakojumā. Šobrīd izveidojas absurda situācija - 6% stipru alu nevarēs pildīt pat 1l PET pudelē, bet degvīnu bez problēmām varēs nopirkt 1l iepakojumā," saka I.Šure.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais