Ekonomikas lejupslīde pagaidām nav būtiski ietekmējusi mobilo sakaru lietošanas paradumus, vienisprātis ir Latvijas Mobilais telefons (LMT), Tele2 un Bite Latvija. Sarunu vietā īsziņas
"Mainoties ekonomiskajai situācijai, iedzīvotāji, protams, uzmanīgāk skatās uz saviem izdevumiem, taču mobilā tālruņa lietošanas paradumi nav īpaši mainījušies. Nedaudz ir samazinājies sarunu ilgums, tomēr kopējais patērēto pakalpojumu apjoms ir pieaudzis, jo arvien lielāku popularitāti ieguvis mobilais internets, un sarunu vietā cilvēki dažreiz izvēlas labāk no sava mobilā tālruņa nosūtīt e-pastu vai īsziņu," Neatkarīgajai skaidroja LMT preses sekretāre Elīna Lidere.
Arī Tele2 veiktais pētījums liecina, ka ekonomikas lejupslīde pagaidām nav būtiski ietekmējusi mobilo sakaru lietošanas paradumus. Aptuveni 36% aptaujāto atzina, ka mobilos sakarus lieto tādā pašā apjomā kā agrāk, 2% respondentu mobilo tālruni sākuši lietot pat vairāk, un tikai 18% teikuši, ka ekonomikas krīzes dēļ mobilo tālruni lieto mazāk. Aptuveni ceturtā daļa jeb 24% aptaujāto jau ir izvēlējušies izdevīgāku tarifu plānu pie sava operatora, Neatkarīgajai skaidroja Tele2 sabiedrisko attiecību vadītāja Vita Sirica.
Bite Latvija mārketinga nodaļas vadītāja Jeļena Rešetņikova zināja teikt, ka cilvēki arvien vairāk izvērtē savus ikdienas izdevumus. "To esam novērojuši arī telekomunikāciju jomā. Gan pēc klientu zvaniem un jautājumiem, gan pēc komentāriem publiskajā telpā redzam, cilvēki ir sākuši meklēt iespējas ietaupīt. Tāpat mēs arī redzam, ka cilvēki ir palikuši atvērtāki operatoru cenu piedāvājumiem. Bites tīklā vērojama interesanta tendence, proti, arvien pieaug vidējais sarunas minūšu laiks. Tā pieaugums šobrīd ir par 50 procentiem lielāks nekā gada sākumā. Arī SMS pakalpojuma lietošana ir pieaugusi, un tas noteikti ir tāpēc, ka Bite piedāvā sūtīt SMS uz visiem Latvijas tīkliem par brīvu," pastāstīja J. Rešetņikova
Vissvarīgākais faktors
Mobilo sakaru cena jeb iespējami izdevīgs tarifu plāns ir vissvarīgākais faktors, izvēloties mobilo sakaru operatoru. To par svarīgāko ir atzinuši 43% Tele2 aptaujāto iedzīvotāju. 41% respondentu piebilst, ka svarīgs ir arī ieradums. Tikai pēc tam cilvēki skatās uz tīkla pārklājuma kvalitāti (tā domā 36% aptaujāto) un mobilo sakaru operatora reputāciju (21% respondentu).
"Tarifi, protams, ir nozīmīgs faktors pakalpojumu izvēlē, taču klientam būtiski ir ne tikai LMT piedāvātā izdevīgā cena, bet arī labs tīkla pārklājums un papildu iespējas, ko operators piedāvā – modernas tehnoloģijas, lielākas atlaides lojālajiem klientiem, plašā mazcenas mobilo tālruņu izvēle un citi bonusi," teica E. Lidere. "Turklāt LMT joprojām ir ne tikai tirgus un tehnoloģiju līderis. Esam pirmajā vietā šogad Latvijas uzņēmumu reputāciju topā un no Latvijas Kvalitātes asociācijas esam saņēmuši atzinību par labāko klientu apkalpošanu."
Bite Latvija uzskata, ka mobilais operators tiek izvēlēts, ņemot vērā divus galvenos kritērijus – tarifus un tīkla pārklājumu. "Šobrīd lielākais noteicošais faktors operatora izvēlē ir tarifi. Taču arī kvalitātei vēl joprojām ir nozīme, tāpēc klienti bieži vien izvērtē un izvēlas labāku cenas/kvalitātes attiecību," skaidroja J. Rešetņikova.
Laukos runās mazāk
Gandrīz puse respondentu – 45% – izteikušies, ka no sava operatora sagaida izdevīgāku tarifu plānu, lai varētu samazināt ikmēneša tēriņus par mobilajiem sakariem. Aptuveni 31% no visiem aptaujātajiem domā, ka būtu gatavi runāt mazāk, lai samazinātu mobilo sakaru rēķinus, 19% respondentu būtu gatavi nomainīt operatoru, 12% varētu aizstāt sarunas ar īsziņām. Lauku iedzīvotāji vairāk domā par mobilā tālruņa lietošanas samazināšanu (41% aptaujāto), bet pilsētnieki un it īpaši gados jaunāki cilvēki vēlētos saņemt izdevīgāku tarifu plānu pie sava operatora (50% respondentu). "Būtiski, ka Latvijas iedzīvotāji aizvien lielāku uzmanību pievērš mobilo sakaru cenas un kvalitātes attiecībai, un agrāk dominējošais ieraduma faktors pakalpojumu sniedzēja izvēlē mazinās. Esam īpaši gandarīti, ka Tele2 klientu lojalitāte ir salīdzinoši augstāka par vidējo rādītāju industrijā – kā liecina pētījuma rezultāti, 55% mūsu klientu apliecinājuši, ka mobilo sakaru tēriņu samazināšanu grib panākt, nevis mainot operatoru, bet gan tarifu plānu pie esošā operatora. Domāju, ka Tele2 jaunais tarifu plāns Savējie ir spēcīgs risinājums sabiedrības vajadzībai pēc vēl izdevīgāka piedāvājuma," secina Tele2 tirdzniecības un mārketinga direktors Jānis Spoģis.
Bites Latvija novērojumi liecina, ka arvien mazāk cilvēku pērk subsidētus telefonus. "Klienti vai nu pērk telefonus par pilnu cenu, vai izvēlas izmantot savus esošos telefonus. Tas varētu būt arī tādēļ, ka esošajā situācijā cilvēki paļaujas uz ienākumiem, kas tiem ir pieejami šobrīd, nepaļaujoties uz regulāru maksājumu ilgākā laika periodā," secināja J. Rešetņikova.