Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina patērētājus būt vērīgus un šajā svētku dāvanu pirkšanas “drudzī” īpašu uzmanību pievērst preču cenu zīmēm, atlaižu apjomam vai īpašo piedāvājumu noteikumiem, lai izvēlētais piedāvājums patiešām būtu izdevīgs un šķietamās cenu atlaides un izpārdošanas nebūtu tikai maldīgs triks.
Skaidra preces vai pakalpojuma cenas norādīšana ļauj patērētājam ne tikai zināt pirkuma vērtību, bet arī salīdzināt dažādas preces un pakalpojumus. Lai patērētājs būtu labi informēts, ir jāpastāv nosacījumam, ka izmantotais salīdzinājums ir pareizs, atbilstošs un nepieciešamības gadījumā var tikt dokumentāri pamatots un ka ietaupījums no cenu salīdzinājuma ir reāls. Pretējā gadījumā salīdzinājums var būt maldinoša un nekorekta gan attiecībā pret patērētājiem, gan citiem tirgus dalībniekiem.
PTAC izstrādājis Vadlīnijas, ņemot vērā iestādes līdzšinējo praksi, veikto tirgus uzraudzību un lietu izpēti, un to mērķis ir sniegt uzņēmējiem informāciju un padomus attiecībā uz cenu norādīšanu, pārdodot preces vai sniedzot pakalpojumus, tādējādi veicinot godīgu konkurenci un patērētājiem sniedzot patiesu un pilnīgu informāciju par piedāvātās preces vai pakalpojuma cenu.
Vadlīnijas skaidro gan cenu norādīšanas pamatprasības – cenas norādīšanas veidu, gabalcenas, mērvienības cenas norādīšanas nosacījumus, kā arī minimālo cenu norāžu burtu lielumu, lai tās būtu salasāmas patērētājam. Liela uzmanība tiek veltīta, skaidrojot prasībasdažādu akciju un atlaižu veidošanā – nosacījumus, kādos lietojami apzīmējumi “Atlaide”, „Tikai”, „Neticama cena”, „Izdevīga cena”, „Akcijas cena”, „Rūpnīcas cenas”, „Outlet cenas” vai tml.
Ņemot vērā, ka pašlaik aizvien populārāka kļūst prakse, kad vienā cenu zīmē tiek norādīta gan pamatcena, gan pastāvīgo klientu, gan vairumcenas, PTAC vadlīnijās skaidro, ka, ja cena attiecas tikai uz konkrēto patērētāju grupu vai norādīto preces daudzumu, vizuāli tā nedrīkstētu būt piesaistošāka par norādīto pamatcenu. Tādējādi patērētājs var tikt maldināts par it kā izdevīgāku cenu.
Cenu norādīšanas pamatprasības ir attiecināmas uz visām precēm un pakalpojumiem, bet tajās ietvertie atsevišķi noteikumi par cenu salīdzinājumu veidošanu neattiecas uz noteiktām izņēmuma jomām (pārtikas preces, sezonāla rakstura produkti, degviela, nekustamais īpašums, tūrisma pakalpojumi, finanšu pakalpojumi, elektronisko sakaru pakalpojumi, sabiedriskā transporta pakalpojumi).
Ieteikumi patērētājiem, kas jāņem vērā, lai izvēlētais piedāvājums patiešām būtu izdevīgs un šķietamās cenu atlaides un izpārdošanas nebūtu tikai maldīgs triks, sevišķi svētku iepirkšanās steigā.
Ieteikumi patērētājiem
Pirms iepirkšanās
-Sastādiet iepirkumu sarakstu!
-Veiciet nelielu cenu un piedāvājumu priekšizpēti tirgū vai interneta vietnēs,
-Pirkumiem atvēliet konkrētu budžetu, kas jūs disciplinēs nopirkt tikai vajadzīgās lietas un nepakļauties atlaižu valdzinājumam.
Veikalā
-Vai īpašais piedāvājums ir patiešām īpašs!? Esiet vērīgi un draugos ar matemātiku! Pārliecinieties par atlaides apjomu; dažkārt īpašās cenas vai krāsainās atlaižu birkas nozīmē vien dažu centu atšķirību.
-Vai tā ir īstā prece, kurai ir atlaide?! Ja izvēlaties īpašā piedāvājuma preces, pārliecinieties, ka groziņā esat ielikuši tieši to, kurai ir atlaide, nevis blakus esošo. Gan īpašā piedāvājuma preces, gan regulārā piedāvājuma preces bieži vien ir novietotas vienuviet, tādēļ salīdziniet tās pēc nosaukuma un koda!
-Ja ir šaubas, pārliecinieties! Izmantojiet lielveikalā pieejamos svītru kodu skenerus.
-Esiet uzmanīgi ar dažādiem superpiedāvājumiem! Divi par vienu cenu, pērc trīs maksā pusi no otrās preces vērtības u.c.
-Labākā cenu salīdzināšanas metode - mērvienības cenas (cena par l, kg, h).
-Esiet īpaši vērīgi, ja cenu zīmē norādītas vairākas cenas ar/bez lojalitātes kartes, apjoma cenas u.c.
Pie kases
-Sekojiet līdzi katras pārdevēja noskenētās preces cenai un piešķirtajai atlaidei.
-Pirms izejiet no veikala, ielūkojieties čekā, vai atspoguļotās cenas atbilst plauktā norādītajām.
-Veiksmīgus un gudrus pirkumus!