26.janvārī notiks socioloģisko un mārketinga pētījumu aģentūras Data Serviss veiktā Latvijas sabiedrības vērtību sistēmas pētījuma prezentācijas pasākums. Pasākuma laikā būs iespēja iepazīties ar pētījuma rezultātiem, kā arī piedalīties praktskās nodarbībās, kuras līdz šim bija pieejamas tikai šauram profesionāļu lokam.
"Pētījuma prezentācijas pasākumā būs iespēja iepazīties ar informāciju, kā ir mainījušies iedzīvotāju mērķi periodā 2002. līdz 2009.gadam un kā šīs izmaiņas ir saistītas ar patēriņa pieaugumu, kredītu pieaugumu un tā kritumu. Izpētot izmaiņas valsts ekonomikā un cilvēku vērtību sistēmā, ir iespējams prognozēt iedzīvotāju pieprasījumu pēc precēm un pakalpojumiem, kā arī saprast, kas ir gaidāms sabiedrības rīcībā šajā gadā. Vērtības ir vispārējie dzīves mērķi jeb sociāli akceptētas izvēles - gribu veltīties ģimenei; gribu būt izpalīdzīgs utt. Ir pierādīts, ka tieši vērtības izskaidro cilvēku rīcību un izvēli. Ja cilvēkam zūd mērķi, iestājas depresija un lejupslīde. Šādu situāciju pēc Vērtību pētījumā datiem varēja novērot 2007. gada vidū. Savukārt, 2009. gada beigās jau ir manāmas izmaiņas - parādās vairāk motivācijas rīkoties, kurai, kā liecina pētījumu dati, 1-1.5 gadu laikā sekos ekonomiskā izaugsme," stāsta Data Serviss valdes loceklis Gatis Bolinskis.
Papildus kopējās vērtību sistēmas izpētei, pētījumā tiek veikta arī atsevišķu produktu grupu, piemēram,finanšu produktu patēriņa analīze, apskatot, kādas cilvēku grupas šos produktus lieto, kādas vērtības rosina izvēlēties produktus, ko izmantojam, kādas vērtības katrai no šīm cilvēku grupām būs svarīgas tuvākajā laikā. Ir iespējams arī analizēt ar konkrētiem produktiem vai produktu zīmoliem saistītās vērtības sabiedrības uztverē, un noskaidrot produkta konkrētu vērtību saistību ar produkta izvēli.
Pasākums plānots kā praktiska nodarbība, kuras laikā, izmantojot Data Serviss iegūto informāciju par sabiedrības prioritāšu un izvēles kritēriju izmaiņām, tiks analizēts, kā ir mainījušās sabiedrības vērtības pēdējo 7 gadu laikā , tiks meklētas atbildes uz jautājumiem, kā prognozēt iedzīvotāju rīcību un piedāvāt tiem atbilstošus produktus un pakalpojumus.
Latvijas sabiedrības vērtību sistēmas pētījumu Data Serviss veic reizi gadā kopš 2002. gada. Izstrādātā metodika ietver - 64 vērtības 8 vērtību grupās - racionālists, pamatīgais, kanoniskais, pašcentrētais, miermīlīgais, ambiciozais, ģimeniskais, pašrealizējošais.
Pētījuma dati tiek iegūti veicot 1500 tiešās intervijas iedzīvotāju mājsaimniecībās visā Latvijā. Pētījumā piedalās respondenti vecumā no 15 līdz 74 gadiem.