Latvijā jaunas vieglās automašīnas pērk aptuveni 8,5 reizes mazāk nekā 2007. gadā. Taču, neskatoties uz krīzi, saglabājusies trekno gadu tendence – joprojām visvairāk tiek iegādātas jaunas apvidus automašīnas.
Pērnā gada vienpadsmit mēnešos Latvijā reģistrētas 3546 jaunas automašīnas, tas ir aptuveni piecas mazāk nekā 2008. gada 11 mēnešos un 8,5 reizes mazāk nekā 2007. gadā. Pēc Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) datiem, pērn no janvāra līdz novembrim jaunu automašīnu reģistrācija Latvijā samazinājusies par 80 procentiem, salīdzinot ar tādu pašu laika posmu 2008. gadā.
Latvija līderos
2006. gadā salīdzinājumā ar 2005. gadu Latvijā bija lielākais jaunu automašīnu reģistrācijas pieaugums Eiropā – 53 procenti. Arī šobrīd Latvija ir izvirzījusies līderos – tikai samazinājuma virzienā. Pēc Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (EARA) aplēsēm, Latvijā pērn novembrī ir bijis straujākais jaunu automašīnu reģistrācijas samazinājums Eiropā – 85%. Tajā pašā laikā valstīs, kuras pašas ražo automašīnas un kurās tiek stimulēta jaunu auto iegāde, automašīnu pārdošanas apjomi ir pat pieauguši. Piemēram, Lielbritānijā un Vācijā attiecīgi par 58 un 48 %.
Gaidāms vēl lielāks kritums
Swedbank Līzinga daļas vadītājs Vadims Frolovs Neatkarīgajai prognozēja, ka šogad jauno automašīnu tirdzniecības apjomi noteikti nebūs lielāki nekā pagājušajā gadā, iespējams, pat mazāki.
"Kopējā iedzīvotāju vēlme tērēt vai uzņemties saistības turpina samazināties kopā ar spēju prognozēt savus ienākumus un to stabilitāti. Pragmatiska pieeja auto iegādes procesā tikai nostiprināsies. Līzinga apjomi arī ir kritušies līdzvērtīgi, jo arī tos tieši ietekmē ekonomiskā lejupslīde," Neatkarīgajai sacīja V. Frolovs.
SEB līzinga valdes loceklis Raivis Ruskulis Neatkarīgajai atzina, ka, salīdzinot vieglo automašīnu finansēšanu 2008. gada 11 mēnešos un identiskā periodā 2009. gadā, redzam kritumu vairāk par pusi. "Aptuveni 80% kritums auto līzinga nozarē kopumā norāda, ka kopējais fons ekonomikā būtiski ietekmējis auto līzinga tirgu, nozarei uzrādot lielāku kritumu nekā SEB līzingam. Ja 2008. gada 11 mēnešos no visiem finansētajiem auto 73% bija jauni, tad 2009. gada periodā jauni auto no finansētā auto apjoma bija 49%. Tas liecina, ka cilvēki vairāk izvērtē savas iespējas un biežāk izvēlas lietotus auto, kas ir arī lētāki," skaidroja R. Ruskulis. Pēc viņa teiktā, šobrīd ir salīdzinoši grūti precīzi prognozēt kopējo auto finansēšanu šajā gadā. "Tas, protams, būs atkarīgs no ekonomiskās situācijas valstī. Tas, kas noteikti ir skaidrs – jaunu auto finansēšana ir un būs visos apstākļos. Tāpat gandrīz droši saredzam, ka 2008. gada apjomi tuvākajā laikā netiek plānoti," teica R. Ruskulis.
Pirktākās Toyota un VW
Pērn vienpadsmit mēnešu laikā pārdotas 623 jaunas Toyota automašīnas. Tas gan ir par 72,3% mazāk nekā pagājušā gada atbilstošajā laika posmā. No janvāra līdz novembrim pārdotas 343 jaunas Volkswagen markas automašīnas, kas ir par 82,8% mazāk. Mitsubishi pārdevusi 232 jaunas automašīnas. Hyundai un BMW ir varējis pārdot attiecīgi ar 194 un 183 jaunas automašīnas.
Joprojām ir saglabājusies trekno gadu tendence Latvijā – priekšroku dot jaunām apvidus automašīnām, nevis, piemēram, mazās klases auto. Hummer automašīnu pārdošana ir pat pieaugusi. Pērn nopirkta 21 jauna Hummer automašīna, kas ir septiņas reizes vairāk nekā 2008. gadā, kad Latvijā tika reģistrēti tikai trīs jauni Hummer.
R. Ruskulis gan uzsvēra, ka apvidus auto kā akūta nepieciešamība ir diezgan mazam klientu segmentam. Pēdējos gados Latvijas patērētāji apvidus auto vairāk izmantoja pilsētas lietošanai, līdz ar to tā bija luksusa prece. "Šobrīd, cilvēkiem vairāk izvērtējot savas iespējas un vajadzības, apvidus auto iegāde ir samazinājusies un droši vien arī nepieaugs tuvākajā nākotnē," bilda R. Ruskulis.
Neskatoties uz krīzi, pērn cieņā Latvijā ir bijušas arī dārgās luksusklases un sporta klases automašīnas. Vienpadsmit mēnešu laikā nopirktas 12 BMW 7 sērijas automašīnas, kuru cena svārstās no 80 līdz 100 tūkstošiem eiro, tik pat daudz Mercedes Benz S klases auto (cena no 75 000–226 000 eiro), kā arī luksusklases Lexus, Jaguar, Bentley.