PTAC "airBaltic" uzliek 6000 latu sodu par maldinošu cenu norādīšanu [papildināta]

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") uzlicis 6000 latu naudas sodu par maldinošu cenu norādīšanu uzņēmuma interneta mājaslapā, informēja PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.

PTAC pieņēmis lēmumu, kurā atzinis "airBaltic" cenu norādīšanu mājaslapā par negodīgu jeb maldinošu komercpraksi, jo pakalpojuma - lidojuma - izvēles brīdī patērētājam netiek uzrādīta galīgā cena, proti, ar nodokļiem, nodevām un transakcijas maksu.

Tādējādi pārkāptas Eiropas Parlamenta un Padomes regulas "Par kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā" normas, kas paredz, ka, pārdodot aviobiļetes, vienmēr norādāma galīgā cena, kas jāmaksā, un tajā ir ierēķināta gaisa pārvadājuma maksa vai gaisa pārvadājuma tarifs, kā arī uzliktie nodokļi un maksājumi, papildmaksājumi un maksas, kuras ir obligātas un paredzamas publicēšanas brīdī.

Ņemot vērā, ka PTAC ir nozīmēta kā uzraudzības iestāde iepriekšminētās regulas normām, kas attiecas uz aviobiļešu cenu norādīšanu, PTAC bija vērsušās Norvēģijas un Igaunijas kompetentās iestādes, pieprasot veikt attiecīgās darbības saistībā ar "airBaltic” cenu norādīšanu kompānijas mājaslapā.

Izvērtējot lietā esošos materiālus, PTAC ir secināja, ka "airBaltic" mājaslapas rezervēšanas procesa otrajā solī vienmēr norāda cenu bez papildu cenas pielikumiem, kā, piemēram, nodokļiem, piemaksām un transakcijas maksas, un tikai pēc noteiktu darbību veikšanas - "punkta" ielikšanas vēlamajam lidojumam - parāda galīgo cenu noteiktam lidojumam, nevis visiem iespējamajiem lidojumiem, informēja Gertmane.

Pēc viņas teiktā, no tā izriet, ka patērētājiem faktiski nav iespējams salīdzināt "airBaltic" un citu aviokompāniju piedāvātās lidojumu cenas vienādos virzienos, jo sākotnēji netiek norādīta lidojuma galīgā cena, kā to nosaka regula.

Tāpat PTAC uzskata, ka mājaslapā aviobiļešu rezervācijas sistēmā ietvertā tekstuālā norāde "Pilnu ceļojuma cenu būs iespējams apskatīt sadaļā "Izvēlētais ceļojums un cena", kad tiks izvēlēti vēlamie lidojumi" pārkāpumu nenovērš.

PTAC ir arī konstatējis, ka "airBaltic” nenorāda patērētājiem informāciju par maksājamajiem nodokļiem.

Konkrētā maksa vienmēr tiek norādīta kopā ar piemaksām, kas saskaņā ar regulas noteikumiem ir norādāmas atsevišķi, līdz ar to patērētājam faktiski nav iespējams piekļūt informācijai par to, cik liels ir nodokļu maksājums par konkrēto lidojumu.

PTAC ieskatā, minētā "airBaltic” darbība, pieļaujot cenu norādīšanas pārkāpumus un noklusējot patērētāju lēmuma pieņemšanai būtisku informāciju, jau ir negatīvi ietekmējusi/var negatīvi ietekmēt patērētāju ekonomisko rīcību, proti, likt izvēlēties lidojumu, neapzinoties tā pilno maksu, tāpēc aviokompānijas rīcība ir uzskatāma par maldinošu un tādējādi negodīgu komercpraksi.

Izvērtējot lietderības apsvērumus un ņemot vērā to, ka "airBaltic" nav iesniedzis PTAC rakstveida apņemšanos noteiktā termiņā novērst konstatētos pārkāpumus un tos labprātīgi arī nav novērsis, neskatoties uz PTAC izteikto ierosinājumu pirms galīgā lēmuma pieņemšanas, PTAC pieņēmis lēmumus saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu.

PTAC uzlicis "airBaltic" tiesisku pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgas komercprakses īstenošanu.

Uzņēmumam uzdots nodrošināt, ka "airBaltic” mājaslapā rezervēšanas sistēmā jau sākotnēji vienmēr tiek norādīta galīgā aviobiļetes cena un papildus saskaņā ar iepriekšminēto regulu atsevišķi tiek norādīta gaisa pārvadājuma maksa vai gaisa pārvadājuma tarifs, nodokļi, lidostas maksājumi (ja tādi ir) un citi maksājumi, papildmaksas vai maksas (ja tādas ir), jo ar negodīgas komercprakses izbeigšanu tiks nodrošināta patērētāju tiesību un ekonomisko interešu aizsardzība.

Tāpat piemērots administratīvais sods 6000 latu.

"airBaltic" PTAC lēmumu mēneša laikā var apstrīdēt, iesniedzot sūdzību Administratīvajā rajona tiesā.

"airBaltic" PTAC pārmetumus noraida un sola šo lēmumu apstrīdēt.

"airBaltic" korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags biznesa portālam "Nozare.lv" uzsvēra, ka "airBaltic" prioritāte ir nodrošināt zemas cenas. Ar to arī izskaidrojams, kāpēc ik mēnesi lidsabiedrības pasažieru skaits pieaug par aptuveni 30%.

"Pēc pieaugošā pasažieru skaita mēs nešaubīgi pārliecināmies, ka "airBaltic" klienti spēj atšķirt lētāku aviobiļeti no dārgākas. Vai tiešām PTAC, piesaucot Eiropas Savienību, vajadzētu diktēt, kā aviopasažieriem lēti iepirkties? Neaizmirsīsim, ka Eiropas Savienības diktēto noteikumu dēļ patērētāji līdz šī gada augustam nevarēja veikalos iegādāties līkus gurķus," norādīja Vanags.

"airBaltic" pārsūdzēs PTAC lēmumu.

Svarīgākais