ASV datoru tehnoloģiju kompānijas Microsoft jaunākais darījums – Somijas kompānijas Nokia mobilo tālruņu biznesa iegāde – pagaidām Latvijas elektronisko ierīču tirgū nekādas izmaiņas neradīs. Nokia telefoni šā iemesla dēļ tuvākā laikā nekļūs ne lētāki, ne dārgāki.
Associated Press secinājumu, ka mūsdienās ļaudis aizvien biežāk lieto nevis personālos datorus, bet gan mobilās ierīces, apliecina arī Latvijas tirgus dati. Ar katru gadu samazinās galda datoru, bet palielinās mobilo telefonu lietošana. Īpaši strauji aug viedtelefonu izplatība, liecina SIA Latvijas mobilais telefons (LMT) un SKDS veiktais pētījums. Pagājušā gada beigās viedtālruņus lietoja jau 12% valsts iedzīvotāju, bet planšetdatoru pieaugums gada laikā ir sasniedzis 50%. Lai arī kopējais portatīvo datoru īpašnieku skaits pērn Latvijā audzis (no 30% uz 39%), pagājušā gada pēdējos mēnešos pirmo reizi LMT vēsturē planšetdatori ir pārdoti vairāk nekā portatīvie datori. «Pagājušais gads bijis zīmīgs ar moderno tehnoloģiju modes maiņu, iezīmējot jaunas tendences mobilo iekārtu iegādē un patēriņā, kas kļūs vēl aktuālākas nākamajos gados. Salīdzinot ar 2011. gadu, izteikti strauji kāpis viedtālruņu un planšetdatoru lietotāju skaits, nopietni konkurējot ar portatīvajiem datoriem un, piemēram, tādām vēl nesen populārām ierīcēm kā MP3 pleijeri. Paredzams, ka arī nākamgad princips viss – vienā kļūs vēl aktuālāks un mobilās ierīces vēl vairāk aizstās, piemēram, fotoaparātus un videokameras,» sacīja SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš.
Palielinoties mobilo tālruņu un jo īpaši viedtālruņu popularitātei, Nokia pamazām zaudē savas pozīcijas. «Nokia tirgus daļas kritums Latvijā saistīts ar to, ka ražotājam ir samērā šaurs produktu klāsts, salīdzinot ar tirgus līderi. Turklāt jaunumi līdz Latvijai nonāk ar lielu nokavēšanos – kādus trīs līdz pat četrus mēnešus vēlāk, nekā tas jau ir pieejams citur pasaulē. Pārdošanas apjomu ietekmē arī tas, ka Windows operētājsistēma, ko izmanto Nokia viedtālruņos, pagaidām nav guvusi tik lielu popularitāti Latvijā kā Android un iOs. Tajā pašā laikā jaunajam Latvijas tirgus līderim Samsung ir ļoti plašs modeļu klāsts visos cenu segmentos un papildus tam Samsung daudz vairāk nekā citi tirgus dalībnieki investē produktu, zīmola atpazīstamībā, lai nodrošinātu klientiem plaši pieejamu informāciju par viņu produkciju. Nokia tirgus daļas kritums ļāvis palielināt savu tirgus daļu Samsung, Sony, LG, HTC, iPhone un citiem iekārtu ražotājiem,» Neatkarīgajai sacīja LMT Retail & Logistics valdes priekšsēdētājs Rinalds Kalniņš.
Neskatoties uz to, ka Nokia telefonus vairs neizvēlas tik bieži kā agrāk, Microsoft Nokia iegādē saskata lielu attīstības potenciālu.
Microsoft Latvia vadītājs Ēriks Eglītis uzskata, ka, pateicoties šim darījumam, Microsoft spēs vēl vairāk paātrināt inovāciju ienākšanas ātrumu Nokia Windows Phone (WP) platformā un izmantot pilnu Windows ekosistēmas potenciālu uz jebkura formāta ierīcēm (telefona, planšetdatora, galda datora, TV) mājās, darbā un ceļā.
«Šobrīd ir pāragri runāt par darījuma ietekmi uz Latvijas tirgu un cenu izmaiņām, jo darījums tiks pabeigts 2014. gada pirmajā ceturksnī pēc nepieciešamajiem regulatoru apstiprinājumiem, tomēr varu apgalvot, ka Microsoft turpinās darbu pie WP platformas attīstības un inovāciju ienešanu mobilajās tehnoloģijās, lai turpinātu veidot iekārtu un pakalpojumu ekosistēmu, kas sniedz iespēju gan gala lietotājiem, gan uzņēmumiem pēc iespējas efektīvāk sasniegt savus mērķus,» Neatkarīgajai teica Ē. Eglītis.
Pēc viņa domām, veiksmīgā abu uzņēmumu sadarbība, kas uzsākta pirms vairāk nekā diviem gadiem, ir nesusi nozīmīgus rezultātus: izcili telefoni un pakalpojumi, kas guvuši starptautiskus apbalvojumus un lietotāju atzinību, ierindo WP visstraujāk augošās viedtālruņa platformas pozīcijā, ko apliecina arī GfK tirgus monitoringa dati Baltijā: šā gada pirmajā pusgadā WP pārdošanas apjomi ir apsteigušu iOS un ierindojušies 2. vietā.