Finanšu ministrijas (FM) izstrādātie un piedāvātie nodokļu samazināšanas modeļi neatceļ apņemšanos no nākamā gada sākuma mazināt darbaspēka nodokļu slogu. Svarīgi norādīt, ka patlaban spēkā esošais likums par iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN), kas līdz 2015. gadam paredz likmes samazinājumu līdz 20%, būtiski palielina strādājošo ienākumu nevienlīdzību, ko raksturo Džini koeficents, kas atspoguļo ienākumu sadalījumu starp visiem valsts iedzīvotājiem.
Samazinot IIN par 2%, kā tas pašreiz ir noteikts likumā, ļoti būtiski tiks samazināti ienākumi pašvaldībām, jo to ienākumu lauvas tiesu veido tieši ieņēmumi no IIN. Samazinoties šiem ienākumiem, pašvaldības nespēs pilnvērtīgi un pilnā apmērā nodrošināt likumā noteiktā kārtībā pakalpojumu sniegšanu saviem iedzīvotājiem, tādējādi FM ir izstrādājusi alternatīvus priekšlikumus.
FM piedāvā aizstāt vienu IIN likmes procenta samazināšanu ar vienu darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes procenta samazināšanu, sākot no 2014. gada 1.janvāra. Savukārt otru IIN likmes procenta samazināšanu no nākamā gada sākuma paredzēts aizstāt ar neapliekamā minimuma palielināšanu, diferencējot to no darba algas lieluma no 45 līdz 84 latiem (jeb no 64 līdz 119 eiro) un palielināt atvieglojumus par apgādībā esošajām personām līdz 98 latiem (jeb 139 eiro).
Tādējādi jāuzsver, ka FM izstrādātie darbaspēka nodokļu mazināšanas priekšlikumi samazinās Latvijas iedzīvotāju ienākumu nevienlīdzību, jo tie dod būtisku efektu iedzīvotājiem, kuri saņem mazās algas.
FM, izstrādājot šos risinājumus, vienlaikus modelēja, kā turpmāk šīs nodokļu izmaiņas ietekmēs katras Latvijas ģimenes ienākumus salīdzinājumā pret pašreizējo spēkā esošo likumdošanu, kas paredz samazināt IIN par 2% no nākamā gada. FM veica aprēķinus, par piemēru ņemot divas ģimenes, kuras saņem 500 Ls un 1000 Ls mēnesī pirms nodokļu nomaksas.
Pēc spēkā esošās likumdošanas ģimene ar 500 Ls ienākumiem mēnesī bez apgādājamajiem gadā papildu saņems 96 Ls. Ja ģimenē ir viens apgādājamais, ģimene saņems 77 Ls, ja divi apgādājamie - 58 Ls, savukārt, ja trīs apgādājamie - 38 Ls. Pēc spēkā esošās likumdošanas ģimene ar 1000 Ls ienākumiem mēnesī bez apgādājamajiem gadā papildu saņems 203 Ls. Ja ģimenē ir viens apgādājamais, ģimene saņems 184 Ls, ja divi apgādājamie - 165 Ls, savukārt, ja trīs apgādājamie - 145 Ls. Tādējādi spēkā esošā likumdošana ir labvēlīgāka ģimenēm bez bērniem un sabiedrības daļai ar lieliem ienākumiem.
Savukārt, pamatojoties uz FM priekšlikumu, ģimene ar 500 Ls ienākumiem mēnesī bez apgādājamajiem gadā papildu saņems 46 Ls. Ja ģimenē ir viens apgādājamais, ģimene saņems 112 Ls, ja divi apgādājamie - 178 Ls, savukārt, ja trīs apgādājamie - 244 Ls. Pēc FM priekšlikuma ģimene ar 1000 Ls ienākumiem mēnesī bez apgādājamajiem gadā papildu saņems 91 Ls. Ja ģimenē ir viens apgādājamais, ģimene saņems 157 Ls, ja divi apgādājamie - 224 Ls, savukārt, ja trīs apgādājamie - 290 Ls.
FM piedāvātie priekšlikumi ir sociāli atbildīgi, kas vērsti uz ienākumu nevienlīdzības mazināšanu, un ir mērķēti uz ģimenēm ar bērniem, risinot demogrāfiskās problēmas valstī. Darbaspēka nodokļu slogu plānots turpināt mazināt arī turpmākajos gados, sasniedzot IIN 20% likmes ekvivalentu, prioritāti koncentrējoties uz ienākumu nevienlīdzības mazināšanas aspektu.
Kā jau tika ziņots, FM otrdien, 6.augustā, nāca klajā ar trīs risinājumiem darbaspēka nodokļa samazināšanai, kurus piedāvā apspriešanai ministriem, nozaru ministriju ekspertiem, valdības sociālajiem un sadarbības partneriem, kā arī pašvaldību speciālistiem. Pēc vakar notikušā ministru semināra vairāki valdības pārstāvji atbalstīja otro FM izstrādāto modeli darbaspēka nodokļu mazināšanai, kā arī vienojās turpināt par to diskusijas. Papildus FM norāda, ka otrais piedāvātais modelis ir labvēlīgāks tiem iedzīvotājiem, kas saņem mazākus ienākumus, kā arī ģimenēm ar vairākiem bērniem.