Matemātiķis profesors Buiķis – par laiku fiziskā un garīgā izpratnē

© F64

Profesors Andris Buiķis pēc izglītības ir matemātiķis. Pārstāvot eksaktas zinātnes noza­ri, viņš akadēmisko sabiedrību mēdz tracināt ar atšķirīgu skatījumu. Tie, kuri interesē­jas par ezotēriku, profesoru zina nevis kā matemātiķi, bet kā cilvēku, kurš viens no pir­majiem ir gatavs citiem izskaidrot jaunas zināšanas.

«Prak­tis­ka­jai As­tro­lo­ģi­jai» An­dris Bui­ķis at­zi­nās, ka par fi­lo­zo­fi­ju un ezo­tē­ri­ku sā­cis in­te­re­sē­ties pa­dom­ju lai­kā, kad mā­cī­jies augst­sko­lā: «Nā­cās mā­cī­ties ma­te­ri­ālis­mu un PSKP vēs­tu­ri, bet no tā lai­ka es sā­ku in­te­re­sē­ties par fi­lo­zo­fis­kām lie­tām, da­bū­ju ezo­tē­rās gra­ma­tas, kas bi­ja pie­eja­mas šau­rā lo­kā, gan caur Iman­tu Zie­do­ni, gan caur Rē­ri­ha bied­rī­bas pie­kri­tē­jiem.»

Ša­jā sa­ru­nā – par lai­ku, ku­rā dzī­vo­jam. Par lai­ku ne ti­kai fi­zis­kā un ma­te­ri­ālā, bet daudz pla­šā­kā iz­prat­nē.

– Kā jūs pa­ras­ti do­mā­jat vai sa­kāt – laiks skrien vai laiks vel­kas?

– Bū­tu jā­ru­nā par lai­ku un tel­pu, jo Ņū­to­nam tās bi­ja at­se­viš­ķas lie­tas, bet Ein­šteins tās sa­jū­dza ko­pā. Pē­dē­jā lai­kā ir ide­jas par to, ka laiks un tel­pa ir sais­tī­ti jē­dzie­ni. Vie­na no pil­nī­gi jaun­ām ide­jām ir – ka tel­plaiks, tel­pa un laiks ko­pā, ir ener­ģi­ja, tā ir ener­ģi­jas ap­mai­ņa.

– Tad, kad mēs paš­laik sē­žam ša­jā ka­fej­nī­cā...

– No­tiek ener­ģi­jas ap­mai­ņa ato­mā­rā, mo­le­ku­lā­rā un šū­nu lī­me­nī. Lūk, tās ir pil­nī­gi jaun­as ide­jas, kas stip­ri at­šķi­ras no tā, kā līdz šim do­mā­jām. Ne­va­ram teikt, ka tel­pa un laiks bū­tu no mums ne­at­ka­rī­gi. Bio­lo­ģi­jā ir pie­rā­dīts, ka mū­su do­mas, jū­tas, emo­ci­jas ie­tek­mē ma­tē­ri­ju.

– Dau­dzi ap­gal­vo, ka do­mas ma­te­ri­ali­zē­jas. Ti­kai kā tas no­tiek? Ne­pie­tiek jau pa­do­māt, lai no gai­sa no­krīt mil­jons. Se­nie lat­vie­ši da­žā­di, caur dai­nām, pa­ru­nām, mā­cī­ja, kā do­māt, ko ru­nāt. Var­būt šā­dā no­zī­mē var ru­nāt par do­mu eko­lo­ģi­ju.

– Mēs uz­ska­tām, ka esam ļo­ti iz­glī­to­ti un gud­ri, bet cil­vē­ki ag­rāk bi­ja muļ­ķi. Viens ir mū­su ta­ga­dē­jais zi­nāt­nis­kais ska­tī­jums, bet otrs – in­tui­tī­vais, kad pa­sau­li uz­tve­ram caur emo­ci­jām, kas šo­dien cil­vē­kam ir ļo­ti pa­vā­ji­nā­ju­šās. At­ce­ros, pa­dom­ju lai­kā, seš­des­mi­to ga­du bei­gās, iz­nā­ca kā­da grā­ma­ta, ku­rā viens no fi­zi­ķiem pa­tei­ca, ka jaun­ākie pē­tī­ju­mi fi­zi­kā un ķī­mi­jā ne­vie­nā bū­tis­kā jau­tā­ju­mā ne­at­šķi­ras no tā, ko pa­tei­ca Pla­tons pirms div­ar­pus tūk­sto­šiem ga­du. Vai­rāk ne­kā pirms div­ar­pus tūk­sto­šiem ga­du gud­rā­ka­jiem se­nat­nes cil­vē­kiem pa­sau­les iz­prat­ne bi­ja pie­tie­ka­mi mo­der­na. Jau se­na­jā Grie­ķi­jā piekt­ajā ses­ta­jā gad­sim­tā pirms Kris­tus dzim­ša­nas sa­pra­ta pa­sau­les uz­bū­vi. Un mēs caur ga­du sim­tiem sā­kam at­griez­ties pie tā, ko pa­ši se­nā­kie cil­vē­ki, sā­kot ar šu­me­ru ci­vi­li­zā­ci­ju, jau zi­nā­ja. Ne­zi­nām, no ku­rie­nes nāk ķī­ļu rak­sti ar se­na­jām gud­rī­bām. Par Pla­to­nu un Pi­ta­go­ru do­mā, ka vi­ņi ir dzī­vo­ju­ši Šu­me­rā un arī Ēģip­tē un pār­ņē­mu­ši zi­nā­ša­nas, at­tīs­tī­ju­ši un vei­do­ju­ši sa­vu ska­tu. Ja ru­nā­jam par mo­der­no ska­tu, tad zi­nāt­ne lie­lā mē­rā sā­kās ar Ņū­to­nu. In­te­re­san­ti, ko po­pu­lār­zi­nāt­nis­kā li­te­ra­tū­rā la­sām, ka Ņū­to­na lie­lie at­klā­ju­mi nā­ca ne­vis kā zi­nāt­nie­kam, bet no vi­ņa cen­ša­nās sa­prast Die­vu. Viņš gri­bē­ja sa­prast, kā Dievs ir vei­do­jis pa­sau­li, vai Die­vam vi­su lai­ku pa­sau­le ir jā­kus­ti­na vai arī viņš de­vis tai sā­ku­ma pun­ktu. Ņū­to­nam iz­nāk tā, ka ir laiks, kas iet no pa­gāt­nes bez­ga­lī­bas uz nā­kot­nes bez­ga­lī­bu ne­at­ka­rī­gi no tel­pas. Tā viņš uz­bū­vē­ja kla­sis­ko fi­zi­ku. Nā­ka­mais bū­tis­kais Ein­štei­na at­ras­tais, ka ne­va­ram lai­ku at­da­līt no tel­pas. Līdz tam bi­ja trīs tel­pas di­men­si­jas, viņš pie­vie­no­ja ce­tur­to – lai­ku. Un es ša­jā vie­tā pie­lik­šu nā­ka­mo at­tīs­tī­bas so­li – tā ir su­per­stī­gu te­ori­ja, kas jau vis­maz kā­dus trīs­des­mit ga­dus at­tīs­tās. Ru­na ir par des­mit un pat trīs­pa­dsmit di­men­si­ju tel­pu, par to, ka ma­te­ri­ālā pa­sau­le ek­sis­tē kā daudz­di­men­si­ju pa­sau­le, no ku­ras mēs ti­kai trīs di­men­si­jas – ga­ru­mu, pla­tu­mu, augs­tu­mu – at­šķi­ram. Bet ir vēl ci­tas di­men­si­jas, un nāk klāt arī laiks. Tad ir jau­tā­jums, vai mū­su sa­šau­ri­nā­tā pa­sau­les iz­prat­ne nav sais­tī­ta ar to, ka esam augst­prā­tī­gi, it kā daudz zi­nām par pa­sau­li, bet pa­tie­sī­bā zi­nām ļo­ti maz. Ja ska­tā­mies no dau­dza­jām di­men­si­jām, tad šo­brīd pa­sau­lē ir bei­gu laiks – apo­ka­lip­se, par ku­ru tik daudz ru­nā. Tā ir pa­pla­ši­nā­tā re­ali­tā­te, ka mēs to sā­kam uz­tvert. Ja esam ar at­vēr­tu do­mā­ša­nu, tad mums pa­ve­ras ci­tāds skats uz pa­sau­li, tad ie­rau­gām smal­kās lie­tas. Tās ir mo­der­nās zi­nāt­nes jaun­ās hi­po­tē­zes, ku­ras kon­ser­va­tī­vie zi­nāt­nie­ki ne­at­zīst. Arī es Lat­vi­jā bi­ju ļo­ti ne­po­pu­lārs, kad sā­ku ru­nāt par tor­si­onu lau­kiem. Zi­nāt, viens jauns zi­nāt­nieks kā­dā in­ter­vi­jā ļo­ti pre­cī­zi pa­tei­ca – vi­dus­lai­kos bi­ja in­kvi­zī­ci­ja, šo­dien tie ir fi­zi­ķi.

– Jaun­ās te­ori­jas kā­dam ir jā­iz­stās­ta, kā­dam par to ir jā­sāk ru­nāt.

– Bi­ju jau par­la­men­ta de­pu­tāts, kad tur­pi­nā­ju sa­dar­bo­ša­nos ar kā­du vā­cu iz­gud­ro­tā­ju Ber­lī­nē, viņš strā­dā­ja pie pil­nī­gi jaun­a elek­trī­bas ie­gū­ša­nas me­hā­nis­ma. Viņš ma­ni uz­ai­ci­nā­ja, strā­dā­jām ko­pā, un nā­cās do­māt par ie­kār­tu, kā to bū­vēt. Pie­dā­vā­ju for­mas zi­ņā kaut ko uguns­krus­tam lī­dzī­gu, jo no tor­si­onu lau­ka te­ori­jas iz­rie­tē­ja, ka tā va­rē­tu būt vis­efek­tī­vā­kā for­ma. In­ves­tors tei­ca – es­mu ar mi­li­tā­ris­tiem sais­tīts, ne­bai­die­ties man teikt vis­as sa­vas do­mas, jo es zi­nu, ka tas, kas fi­zi­kā ne­strā­dā, mi­li­tā­rā jo­mā strā­dā. Viņš bi­ja pie­tie­ka­mi daudz brī­nu­mu re­dzē­jis, un arī tor­si­onu lau­ka te­ori­jas ide­jas ļo­ti pre­cī­zi no­strā­dā­ja.

– Vai lai­kam nav sā­ku­ma un ga­la, vai tas to­mēr ir iz­mē­rāms kā no­griez­nis? Jo, ja jau apo­ka­lip­se, tā­tad bei­gas ir gan­drīz vai taus­tā­mas.

– Ja ņe­mam šo­brīd pie­ņem­to pa­mat­hi­po­tē­zi, ka bi­ja Lie­lais sprā­dziens, tad ir jau­tā­jums – ja bi­ja mik­ro­sko­pisks punkts, kur viss mū­su Vi­sums ie­til­pa, vai tad pa­stā­vē­ja laiks, un kas bi­ja tas, kas pa­stā­vē­ja ār­pus šī pun­kta? Tad iz­nāk, ka laiks vie­nā brī­dī sā­kas, tā­tad nav tā, kā tei­ca Ņū­tons, ka tas no ne­ie­do­mā­ja­mas bez­ga­lī­bas iet uz nā­ka­mo bez­ga­lī­bu. Šo­brīd Vi­sums iz­ple­šas. Bet tad ir jau­tā­jums, vai laiks iz­ple­šas ātr­āk vai lē­nāk? Tad tas var arī sa­rau­ties, un tad būs arī otrs gals. Tās ir ne­skaid­ras lie­tas par Lie­lo sprā­dzie­nu, un, lai cik po­pu­lā­ra šī hi­po­tē­ze bū­tu, es ar lie­lām šau­bām uz to ska­tos. Pirm­ām kār­tām su­per­stī­gu te­ori­ja ru­nā ti­kai par čet­riem spē­ka lau­kiem, bet ir vēl viens spē­ka lauks, kas sais­tās ar smal­ka­jām ener­ģi­jām. Par to daudz ru­nā­ja Imants Zie­do­nis, un ar vi­ņu esam ga­diem dis­ku­tē­ju­ši.

– Bet par to apo­ka­lip­si... Tei­cāt, ka dzī­vo­jam bei­gu lai­kā. Kas beig­sies?

– Vien­kār­šo­ti ru­nā­jot, kaut vai tas, kas Lat­vi­jā no­ti­ka. Mēs sma­gā­ko esam iz­gā­ju­ši, bet Dien­vid­ei­ro­pa, Grie­ķi­ja, Spā­ni­ja, Por­tu­gā­le, arī Īri­ja vēl ne­tiek ga­lā. Ne­va­ram pa­teikt, vai tu­vā­ka­jos ga­dos ne­sāk­sies jaun­a krī­ze. Ja kaut kas tāds būs, ne­va­ram pa­teikt, kas no­tiks, kā tik­sim ga­lā.

– Krī­zes no­tiek pēk­šņi, bet ma­te­ri­ālās pa­sau­les sa­bruk­ša­na mū­su ap­zi­ņu tik ātr­i ne­iz­mai­na.

– Bez ma­tē­ri­jas ek­sis­tē in­for­mā­ci­ja un smal­kais in­for­mā­ci­jas lauks, kur vis­as šīs lie­tas at­spo­gu­ļo­jas. Šo­brīd ir jā­būt ar at­vēr­tu do­mā­ša­nu un jā­būt ga­ta­vam pie­ņemt ļo­ti ne­gai­dī­tas lie­tas. Ja ne­pie­ņem, tad tā ir ta­va pa­ša ne­lai­me.

– Vai var pro­gno­zēt, ko jaun­u ek­sak­ta­jās un it kā kon­ser­va­tī­va­jās zi­nāt­nēs vēl var at­klāt?

– Super­stī­gu te­ori­ju lie­lā­kā zi­nāt­nie­ku da­ļa pie­ņem, bet es par to vairs ne­in­te­re­sē­jos, jo tā ir par šau­ru, jo ne­ņem vē­rā smal­kās ener­ģi­jas jeb piekt­o spē­ku lau­ku. Piekt­ais spē­ku lauks – tum­šā ener­ģi­ja – pat Lie­lā sprā­dzie­na te­ori­jā pa­rā­dās. Lie­lie at­klā­ju­mi bi­ja kvan­tu me­hā­ni­ka un Ein­štei­na re­la­ti­vi­tā­tes te­ori­ja. Kopš tā lai­ka esam daudz eks­pe­ri­men­tā­lu da­tu un fak­tu ie­gu­vu­ši un ir daudz strī­dī­gu jau­tā­ju­mu. Kaut vai par ģe­omor­fo­lo­ģis­kiem lau­kiem – vis­i cil­vē­ki ir sais­tī­ti. Pie­mērs ar pēr­ti­ķiem – viens kaut ko ie­mā­cās, un pā­rē­jie au­to­mā­tis­ki to uz­zi­na. Ja fi­zi­ka pa­liek ve­ca­jos rām­jos, tad ir re­dzams, ka kaut kas ne­kla­pē. Tā­pēc pie­mi­nē­ju to, ka šo­brīd fi­zi­ka ir tas pats, kas in­kvi­zī­ci­ja vi­dus­lai­kos. Uz­ska­tu, ka būs lū­zums, fi­zi­ķi būs spies­ti at­zīt, ka kaut kā pie­trūkst. Ļo­ti daudz fi­zi­ķu sa­ka – fi­zi­ka un Dievs. Tas ir pat grā­ma­tu no­sau­ku­mos. Te­ori­ju ir ļo­ti daudz. Ir at­klā­ti jaun­i li­ku­mi. Kāds sla­vens vā­cu zi­nāt­nieks uz­tai­sī­ja pil­nī­gi jaun­u ele­men­tār­da­ļi­ņu fi­zi­kas te­ori­ju. Tur kvan­tu me­hā­ni­kai pa­ra­lē­li pa­rā­dās di­men­si­jas, ta­jā skai­tā dzī­vo būt­ņu as­trā­lais un ēte­ris­kais ķer­me­nis. Ne­viens šīs te­ori­jas nav zi­nāt­nis­ki ap­gā­zis. Ne­viens no Lat­vi­jas fi­zi­ķiem nav pie­rā­dī­jis, ka pa­mat­pie­ņē­mu­mi bū­tu ne­pa­rei­zi. Tā­pēc ne­va­ru teikt, ka ne­bū­tu jaun­u te­ori­ju. Bet šo­die­nas fi­zi­ka pra­sa mil­jo­nus, un tā­pēc at­tīs­tās tas, ku­ram ir ba­gāts in­ves­tors – val­stis, mi­li­tā­ris­ti vai fir­mas. Un vi­ņi dik­tē no­tei­ku­mus.

– Ie­priekš ru­nā­jāt par Die­vu. Ce­ru, nav ne­ko­rek­ti pa­jau­tāt, kas jū­su iz­prat­nē ir Dievs? Kā­dā no­zī­mē lie­to­jāt šo vār­du, ru­nā­jot par zi­nāt­ni?

– Tas ir ļo­ti, ļo­ti sa­rež­ģīts jau­tā­jums. Kad ru­nā­ju ne kā zi­nāt­nieks, tad Die­vu stā­dos priekš­ā kā cil­vē­kam lī­dzī­gu būt­ni. Kad pie­slē­dzu to, ko es­mu ska­tī­jis fi­zi­kā, ma­te­mā­ti­kā, fi­lo­zo­fi­jā, tad jā­pie­min tor­si­onu lau­ki, par ku­riem ma­ni dau­dzi dau­za jo­pro­jām, un, es uz­ska­tu, ne­pa­ma­to­ti dau­za. Tal­bo­tam, kurš sa­rak­stī­ja «Hol­o­grā­fis­ko Vi­su­mu», ir grā­ma­ta «Viņ­pus kvan­tiem», ku­ru iz­de­va 1986. ga­dā. Viņš ļo­ti skaid­ri ru­nā par to, kas ir arī tor­si­onu lau­ku te­ori­jā – ka bez ma­tē­ri­jas ek­sis­tē arī in­for­mā­ci­ja, mil­zīgs in­for­mā­ci­jas dau­dzums. Ja Lie­lā sprā­dzie­na te­ori­jā ru­nā, ka ma­tē­ri­ja un anti­ma­tē­ri­ja ir vie­nā­dā dau­dzu­mā, vai tad mū­su Vi­sums, ma­tē­ri­ja iz­vei­do­jās, bet anti­ma­tē­ri­ja kaut kur pa­zu­da? Ja abas bi­ja vie­nā­dā dau­dzu­mā, tad ne­var būt, ka vie­na da­ļa pil­nī­gi pa­zu­da. Lī­dzī­gi kā ir ma­tē­ri­ja un anti­ma­tē­ri­ja, ir arī po­zi­tī­vā un ne­ga­tī­vā in­for­mā­ci­ja.Kas no­tiek, kad cil­vēks no­mirst? Pa­liek kāds in­for­mā­ci­jas lauks, ēte­ris­kais, as­trā­lais ķer­me­nis. Kon­ser­va­tī­vie fi­zi­ķi no tā ļo­ti iz­vai­rās, lai gan ir tūk­sto­šiem eks­pe­ri­men­tu, kas pie­rā­da, ka tas ek­sis­tē. Ja pa­stāv tāds mil­zīgs in­for­mā­ci­jas dau­dzums, tad Die­vu var uz­tvert šā­dā for­mā – kā glo­bā­lo in­for­mā­ci­ju Vi­su­mā. Ļo­ti dau­dzi zi­nāt­nie­ki tā uz­ska­ta. Es ne­va­ru skaid­ri pa­teikt, kas tas ir. Tas ir ār­pus tā, ar ko es zi­nāt­nē no­dar­bo­jos. Bet es ti­cu Die­vam, vien­al­ga, per­so­ni­fi­cē­tā for­mā vai ci­tā­di. Man ir bi­ju­šas auto­avā­ri­jas. Reiz pār­si­tu rie­pu ār­ze­mēs un brau­cu sma­ga­jā au­to­ma­šī­nā pre­tē­jā pus­ē iek­šā. Tā tau­rē, sie­va kliedz: «An­dri, mēs no­si­tī­si­mies!», bet pēk­šņi kaut kas no­strā­dā, un es pē­dē­jā brī­dī iz­grie­žu stū­ri. Četr­as pie­cas rei­zes dzī­vē tā bi­jis. Un es ne­es­mu ne­kāds Džeimss Bonds. Es­mu dzī­vē pie­tie­ka­mi daudz re­dzē­jis, lai va­rē­tu teikt – re­dzu tā­das lie­tas, ko ar zi­nāt­ni, ar ku­ru no­dar­bo­jos vai­rāk ne­kā pus­gad­sim­tu, ne­va­ru iz­skaid­rot.

– Arī Stī­vens Ho­kings grā­ma­tā «Di­že­nais plāns» ru­nā arī par Die­vu, Lie­lo sprā­dzie­nu un brī­vo gri­bu. Pie­mē­ram, viņš rak­sta, vi­su­mi var ras­ties no ne­kā, un tas nav sais­tīts ar Die­va gri­bu.

– Ho­kings, pro­tams, ir ģe­ni­āls cil­vēks. Bet es ab­so­lū­ti ne­va­ru pie­krist, kad viņš tei­ca ap­mē­ram tā – mums div­simt ga­du lai­kā jā­būt ga­ta­viem pa­mest šo pla­nē­tu, jo bū­sim te pie­cū­ko­ju­ši un ne­va­rē­sim dzī­vot. Es do­mā­ju, ka kaut kas nav kār­tī­bā, ja uz­ve­da­mies kā ag­re­sī­vas tau­tas, kas ie­ka­ro­ja jaun­as ze­mes, iz­lau­pī­ja un aiz­gā­ja tā­lāk. Ci­ol­kov­skis pēc re­vo­lū­ci­jas 1918. ga­dā uz­rak­stī­ja grā­ma­tu, ku­rā tei­ca – ne­va­jag ie­do­mā­ties, ka mēs esam vie­nī­gā ci­vi­li­zā­ci­ja. Ir ci­vi­li­zā­ci­ju ķē­de, ku­rā at­ro­da­mies arī mēs. Ja ne­pil­dī­sim sa­vu pie­nā­ku­mu, tad ne­va­rē­sim pa­kāp­ties uz augš­u vai uz le­ju. Mēs esam sa­vā vie­tā, un ne­var būt tā, ka pie­cū­ko­jam sa­vu mā­ju un nu ie­sim uz ci­tu pla­nē­tu un cū­ko­sim tur. Ci­tiem vār­diem sa­kot, kaut arī uz­ska­tu Ho­kin­gu par ģe­ni­ālu zi­nāt­nie­ku, ne vi­su vi­ņa teik­to va­ru pie­ņemt. Par brī­vo gri­bu. No sa­vas dzī­ves pie­re­dzes un pie­ļau­ta­jām kļū­dām ne­va­ru teikt, ka ab­so­lū­ti nav brī­vās gri­bas. Var­būt div­des­mit pro­cen­tos ga­dī­ju­mu mums ir ie­spē­jas kaut ko da­rīt, kaut gan lie­lā mē­rā daudz kas tie­šām ir no­teikts. Es pie­krī­tu vie­dok­lim, ka dzī­vo­jam ne vien­reiz vien.

– Kā­pēc mums vis­iem nav dots to at­ce­rē­ties?

– Tas lie­lā mē­rā at­ka­rīgs no tā, kā dzī­vo­jam. Man pir­mo rei­zi tā no­ti­ka pēc trīs­des­mit ga­du ve­cu­ma. Drēz­de­nē, ejot uz mu­ze­ju, no­nā­cu pie vār­tiem, ne­vie­na cil­vē­ka, ir va­ka­ra no­krēs­la, un es sa­pro­tu, ka pēc des­mit met­riem kāds no krei­sās pus­es ar zo­be­nu ma­ni no­ga­li­nās. Man bi­ja jo­cī­ga sa­jū­ta, bet ab­so­lū­ti skaid­ri to re­dzē­ju. Fran­ci­jā arī ju­tu, ka ma­na sie­va ir vī­rie­tis un mēs abi ko­pā ar zo­be­niem...

– Kar­mis­ka­jā as­tro­lo­ģi­jā tiek ru­nāts par ie­priek­šē­jā dzī­vē pie­ļau­ta­jām kļū­dām, kas ša­jā dzī­vē liek strā­dāt ar se­vi.

– Ne ti­kai aus­trum­nie­ki, bet arī Rie­tu­mu zi­nāt­nie­ki daudz ru­nā par to, ka jā­būt at­vēr­tai do­mā­ša­nai. Tei­cāt par as­tro­lo­ģi­ju. Maz es­mu to stās­tī­jis. Var­būt zi­nāt Mir­dzu Ben­dru­pi?

– Vai­rāk kā dzej­nie­ci.

– Vi­ņa il­gi dzī­vo­ja Kri­mā. Kad vi­ņa at­grie­zās Rī­gā, Iman­tam Zie­do­nim va­ja­dzē­ja sa­gai­dīt sta­ci­jā, bet viņš ne­va­rē­ja. Sa­gai­dī­ju es. Pēc tam iz­nā­ca tā, ka mēs ar sie­vu dzī­vo­jām vie­nā kāp­ņu tel­pā un Mir­dza Ben­dru­pe – bla­kus kāp­ņu tel­pā. Ļo­ti bie­ži gā­jām pie vi­ņas cie­mos. Man ir vi­ņas as­tro­lo­ģis­kās pie­zī­mes, ku­ras vi­ņa tul­ko­ju­si no vā­cu, no fran­ču va­lo­das. Vi­ņa bi­ja ezo­tē­ri­kā ār­kār­tī­gi zi­no­ša. As­toņ­des­mi­to ga­du sā­ku­mā vi­ņa ma­nā ho­ro­sko­pā pa­re­dzē­ja lie­tas, ku­ru re­zul­tā­tā ta­pa di­vas grā­ma­tas, ko uz­rak­stī­ju ko­pā ar Li­u Gu­ļev­sku. Un arī ma­nai kun­dzei ir ļo­ti pre­cīzs ho­ro­skops. Mir­dza Ben­dru­pe bi­ja ār­kār­tī­gi iz­glī­tots cil­vēks un ļo­ti daudz zi­nā­ja par šīm lie­tām. Vi­ņa stās­tī­ja – kad bi­ja seš­pa­dsmit vai as­toņ­pa­dsmit ga­du ve­ca, Rī­gā gā­ja pa kā­du ie­lu un pēk­šņi kā zi­bens ie­spē­ra, un vi­ņa sa­pra­ta, kā Vi­sums uz­bū­vēts, vi­sus li­ku­mus zi­nā­ja, vi­su sa­pra­ta. Tik­līdz pa­do­mā­ja, cik nu ir gud­ra, tā viss aiz­vē­rās. Vi­ņa tei­ca – bet zi­nu to, ka vie­nu se­kun­di zi­nā­ju vi­su par pa­sau­les uz­bū­vi.

AN­DRIS BUI­ĶIS

Lat­vi­jas Zi­nāt­ņu aka­dē­mi­jas īs­te­nais lo­cek­lis, ha­bi­li­tē­tais ma­te­mā­ti­kas dok­tors (1992.), spe­ci­ali­zē­jies ma­te­mā­tis­ka­jā mo­de­lē­ša­nā. In­te­re­sē­jas par jaun­ajām ener­ģi­jām, Lat­vi­jā sā­cis in­for­mēt par tor­si­onu lau­kiem. Kā­dā in­ter­vi­jā tei­cis, ka «tor­si­onu lau­ki ir mans ho­bijs kopš 1998. ga­da». Sā­cis stu­dēt fi­lo­zo­fi­ju, bet vē­lāk pie­vēr­sies ma­te­mā­ti­kai. Stu­dē­jis Lat­vi­jas Valsts uni­ver­si­tā­tes (ta­gad Lat­vi­jas Uni­ver­si­tā­te) Fi­zi­kas un ma­te­mā­ti­kas fa­kul­tā­tē skait­ļo­ša­nas ma­te­mā­ti­kas spe­ci­ali­tā­tē (ab­sol­vē­jis 1963. ga­dā). Strā­dā­jis Lat­vi­jas Uni­ver­si­tā­tē, kur bi­jis pro­fe­sors ma­te­mā­tis­kās mo­de­lē­ša­nas apakš­no­za­rē, kā arī Ma­te­mā­ti­kas un in­for­mā­ti­kas in­sti­tū­ta Ma­te­mā­tis­ko teh­no­lo­ģi­ju la­bo­ra­to­ri­jas va­dī­tājs un va­do­šais pēt­nieks.

Svarīgākais