Matemātiķis profesors Buiķis – par laiku fiziskā un garīgā izpratnē

© F64

Profesors Andris Buiķis pēc izglītības ir matemātiķis. Pārstāvot eksaktas zinātnes noza­ri, viņš akadēmisko sabiedrību mēdz tracināt ar atšķirīgu skatījumu. Tie, kuri interesē­jas par ezotēriku, profesoru zina nevis kā matemātiķi, bet kā cilvēku, kurš viens no pir­majiem ir gatavs citiem izskaidrot jaunas zināšanas.

«Prak­tis­ka­jai As­tro­lo­ģi­jai» An­dris Bui­ķis at­zi­nās, ka par fi­lo­zo­fi­ju un ezo­tē­ri­ku sā­cis in­te­re­sē­ties pa­dom­ju lai­kā, kad mā­cī­jies augst­sko­lā: «Nā­cās mā­cī­ties ma­te­ri­ālis­mu un PSKP vēs­tu­ri, bet no tā lai­ka es sā­ku in­te­re­sē­ties par fi­lo­zo­fis­kām lie­tām, da­bū­ju ezo­tē­rās gra­ma­tas, kas bi­ja pie­eja­mas šau­rā lo­kā, gan caur Iman­tu Zie­do­ni, gan caur Rē­ri­ha bied­rī­bas pie­kri­tē­jiem.»

Ša­jā sa­ru­nā – par lai­ku, ku­rā dzī­vo­jam. Par lai­ku ne ti­kai fi­zis­kā un ma­te­ri­ālā, bet daudz pla­šā­kā iz­prat­nē.

– Kā jūs pa­ras­ti do­mā­jat vai sa­kāt – laiks skrien vai laiks vel­kas?

– Bū­tu jā­ru­nā par lai­ku un tel­pu, jo Ņū­to­nam tās bi­ja at­se­viš­ķas lie­tas, bet Ein­šteins tās sa­jū­dza ko­pā. Pē­dē­jā lai­kā ir ide­jas par to, ka laiks un tel­pa ir sais­tī­ti jē­dzie­ni. Vie­na no pil­nī­gi jaun­ām ide­jām ir – ka tel­plaiks, tel­pa un laiks ko­pā, ir ener­ģi­ja, tā ir ener­ģi­jas ap­mai­ņa.

– Tad, kad mēs paš­laik sē­žam ša­jā ka­fej­nī­cā...

– No­tiek ener­ģi­jas ap­mai­ņa ato­mā­rā, mo­le­ku­lā­rā un šū­nu lī­me­nī. Lūk, tās ir pil­nī­gi jaun­as ide­jas, kas stip­ri at­šķi­ras no tā, kā līdz šim do­mā­jām. Ne­va­ram teikt, ka tel­pa un laiks bū­tu no mums ne­at­ka­rī­gi. Bio­lo­ģi­jā ir pie­rā­dīts, ka mū­su do­mas, jū­tas, emo­ci­jas ie­tek­mē ma­tē­ri­ju.

– Dau­dzi ap­gal­vo, ka do­mas ma­te­ri­ali­zē­jas. Ti­kai kā tas no­tiek? Ne­pie­tiek jau pa­do­māt, lai no gai­sa no­krīt mil­jons. Se­nie lat­vie­ši da­žā­di, caur dai­nām, pa­ru­nām, mā­cī­ja, kā do­māt, ko ru­nāt. Var­būt šā­dā no­zī­mē var ru­nāt par do­mu eko­lo­ģi­ju.

– Mēs uz­ska­tām, ka esam ļo­ti iz­glī­to­ti un gud­ri, bet cil­vē­ki ag­rāk bi­ja muļ­ķi. Viens ir mū­su ta­ga­dē­jais zi­nāt­nis­kais ska­tī­jums, bet otrs – in­tui­tī­vais, kad pa­sau­li uz­tve­ram caur emo­ci­jām, kas šo­dien cil­vē­kam ir ļo­ti pa­vā­ji­nā­ju­šās. At­ce­ros, pa­dom­ju lai­kā, seš­des­mi­to ga­du bei­gās, iz­nā­ca kā­da grā­ma­ta, ku­rā viens no fi­zi­ķiem pa­tei­ca, ka jaun­ākie pē­tī­ju­mi fi­zi­kā un ķī­mi­jā ne­vie­nā bū­tis­kā jau­tā­ju­mā ne­at­šķi­ras no tā, ko pa­tei­ca Pla­tons pirms div­ar­pus tūk­sto­šiem ga­du. Vai­rāk ne­kā pirms div­ar­pus tūk­sto­šiem ga­du gud­rā­ka­jiem se­nat­nes cil­vē­kiem pa­sau­les iz­prat­ne bi­ja pie­tie­ka­mi mo­der­na. Jau se­na­jā Grie­ķi­jā piekt­ajā ses­ta­jā gad­sim­tā pirms Kris­tus dzim­ša­nas sa­pra­ta pa­sau­les uz­bū­vi. Un mēs caur ga­du sim­tiem sā­kam at­griez­ties pie tā, ko pa­ši se­nā­kie cil­vē­ki, sā­kot ar šu­me­ru ci­vi­li­zā­ci­ju, jau zi­nā­ja. Ne­zi­nām, no ku­rie­nes nāk ķī­ļu rak­sti ar se­na­jām gud­rī­bām. Par Pla­to­nu un Pi­ta­go­ru do­mā, ka vi­ņi ir dzī­vo­ju­ši Šu­me­rā un arī Ēģip­tē un pār­ņē­mu­ši zi­nā­ša­nas, at­tīs­tī­ju­ši un vei­do­ju­ši sa­vu ska­tu. Ja ru­nā­jam par mo­der­no ska­tu, tad zi­nāt­ne lie­lā mē­rā sā­kās ar Ņū­to­nu. In­te­re­san­ti, ko po­pu­lār­zi­nāt­nis­kā li­te­ra­tū­rā la­sām, ka Ņū­to­na lie­lie at­klā­ju­mi nā­ca ne­vis kā zi­nāt­nie­kam, bet no vi­ņa cen­ša­nās sa­prast Die­vu. Viņš gri­bē­ja sa­prast, kā Dievs ir vei­do­jis pa­sau­li, vai Die­vam vi­su lai­ku pa­sau­le ir jā­kus­ti­na vai arī viņš de­vis tai sā­ku­ma pun­ktu. Ņū­to­nam iz­nāk tā, ka ir laiks, kas iet no pa­gāt­nes bez­ga­lī­bas uz nā­kot­nes bez­ga­lī­bu ne­at­ka­rī­gi no tel­pas. Tā viņš uz­bū­vē­ja kla­sis­ko fi­zi­ku. Nā­ka­mais bū­tis­kais Ein­štei­na at­ras­tais, ka ne­va­ram lai­ku at­da­līt no tel­pas. Līdz tam bi­ja trīs tel­pas di­men­si­jas, viņš pie­vie­no­ja ce­tur­to – lai­ku. Un es ša­jā vie­tā pie­lik­šu nā­ka­mo at­tīs­tī­bas so­li – tā ir su­per­stī­gu te­ori­ja, kas jau vis­maz kā­dus trīs­des­mit ga­dus at­tīs­tās. Ru­na ir par des­mit un pat trīs­pa­dsmit di­men­si­ju tel­pu, par to, ka ma­te­ri­ālā pa­sau­le ek­sis­tē kā daudz­di­men­si­ju pa­sau­le, no ku­ras mēs ti­kai trīs di­men­si­jas – ga­ru­mu, pla­tu­mu, augs­tu­mu – at­šķi­ram. Bet ir vēl ci­tas di­men­si­jas, un nāk klāt arī laiks. Tad ir jau­tā­jums, vai mū­su sa­šau­ri­nā­tā pa­sau­les iz­prat­ne nav sais­tī­ta ar to, ka esam augst­prā­tī­gi, it kā daudz zi­nām par pa­sau­li, bet pa­tie­sī­bā zi­nām ļo­ti maz. Ja ska­tā­mies no dau­dza­jām di­men­si­jām, tad šo­brīd pa­sau­lē ir bei­gu laiks – apo­ka­lip­se, par ku­ru tik daudz ru­nā. Tā ir pa­pla­ši­nā­tā re­ali­tā­te, ka mēs to sā­kam uz­tvert. Ja esam ar at­vēr­tu do­mā­ša­nu, tad mums pa­ve­ras ci­tāds skats uz pa­sau­li, tad ie­rau­gām smal­kās lie­tas. Tās ir mo­der­nās zi­nāt­nes jaun­ās hi­po­tē­zes, ku­ras kon­ser­va­tī­vie zi­nāt­nie­ki ne­at­zīst. Arī es Lat­vi­jā bi­ju ļo­ti ne­po­pu­lārs, kad sā­ku ru­nāt par tor­si­onu lau­kiem. Zi­nāt, viens jauns zi­nāt­nieks kā­dā in­ter­vi­jā ļo­ti pre­cī­zi pa­tei­ca – vi­dus­lai­kos bi­ja in­kvi­zī­ci­ja, šo­dien tie ir fi­zi­ķi.

– Jaun­ās te­ori­jas kā­dam ir jā­iz­stās­ta, kā­dam par to ir jā­sāk ru­nāt.

– Bi­ju jau par­la­men­ta de­pu­tāts, kad tur­pi­nā­ju sa­dar­bo­ša­nos ar kā­du vā­cu iz­gud­ro­tā­ju Ber­lī­nē, viņš strā­dā­ja pie pil­nī­gi jaun­a elek­trī­bas ie­gū­ša­nas me­hā­nis­ma. Viņš ma­ni uz­ai­ci­nā­ja, strā­dā­jām ko­pā, un nā­cās do­māt par ie­kār­tu, kā to bū­vēt. Pie­dā­vā­ju for­mas zi­ņā kaut ko uguns­krus­tam lī­dzī­gu, jo no tor­si­onu lau­ka te­ori­jas iz­rie­tē­ja, ka tā va­rē­tu būt vis­efek­tī­vā­kā for­ma. In­ves­tors tei­ca – es­mu ar mi­li­tā­ris­tiem sais­tīts, ne­bai­die­ties man teikt vis­as sa­vas do­mas, jo es zi­nu, ka tas, kas fi­zi­kā ne­strā­dā, mi­li­tā­rā jo­mā strā­dā. Viņš bi­ja pie­tie­ka­mi daudz brī­nu­mu re­dzē­jis, un arī tor­si­onu lau­ka te­ori­jas ide­jas ļo­ti pre­cī­zi no­strā­dā­ja.

– Vai lai­kam nav sā­ku­ma un ga­la, vai tas to­mēr ir iz­mē­rāms kā no­griez­nis? Jo, ja jau apo­ka­lip­se, tā­tad bei­gas ir gan­drīz vai taus­tā­mas.

– Ja ņe­mam šo­brīd pie­ņem­to pa­mat­hi­po­tē­zi, ka bi­ja Lie­lais sprā­dziens, tad ir jau­tā­jums – ja bi­ja mik­ro­sko­pisks punkts, kur viss mū­su Vi­sums ie­til­pa, vai tad pa­stā­vē­ja laiks, un kas bi­ja tas, kas pa­stā­vē­ja ār­pus šī pun­kta? Tad iz­nāk, ka laiks vie­nā brī­dī sā­kas, tā­tad nav tā, kā tei­ca Ņū­tons, ka tas no ne­ie­do­mā­ja­mas bez­ga­lī­bas iet uz nā­ka­mo bez­ga­lī­bu. Šo­brīd Vi­sums iz­ple­šas. Bet tad ir jau­tā­jums, vai laiks iz­ple­šas ātr­āk vai lē­nāk? Tad tas var arī sa­rau­ties, un tad būs arī otrs gals. Tās ir ne­skaid­ras lie­tas par Lie­lo sprā­dzie­nu, un, lai cik po­pu­lā­ra šī hi­po­tē­ze bū­tu, es ar lie­lām šau­bām uz to ska­tos. Pirm­ām kār­tām su­per­stī­gu te­ori­ja ru­nā ti­kai par čet­riem spē­ka lau­kiem, bet ir vēl viens spē­ka lauks, kas sais­tās ar smal­ka­jām ener­ģi­jām. Par to daudz ru­nā­ja Imants Zie­do­nis, un ar vi­ņu esam ga­diem dis­ku­tē­ju­ši.

– Bet par to apo­ka­lip­si... Tei­cāt, ka dzī­vo­jam bei­gu lai­kā. Kas beig­sies?

– Vien­kār­šo­ti ru­nā­jot, kaut vai tas, kas Lat­vi­jā no­ti­ka. Mēs sma­gā­ko esam iz­gā­ju­ši, bet Dien­vid­ei­ro­pa, Grie­ķi­ja, Spā­ni­ja, Por­tu­gā­le, arī Īri­ja vēl ne­tiek ga­lā. Ne­va­ram pa­teikt, vai tu­vā­ka­jos ga­dos ne­sāk­sies jaun­a krī­ze. Ja kaut kas tāds būs, ne­va­ram pa­teikt, kas no­tiks, kā tik­sim ga­lā.

– Krī­zes no­tiek pēk­šņi, bet ma­te­ri­ālās pa­sau­les sa­bruk­ša­na mū­su ap­zi­ņu tik ātr­i ne­iz­mai­na.

– Bez ma­tē­ri­jas ek­sis­tē in­for­mā­ci­ja un smal­kais in­for­mā­ci­jas lauks, kur vis­as šīs lie­tas at­spo­gu­ļo­jas. Šo­brīd ir jā­būt ar at­vēr­tu do­mā­ša­nu un jā­būt ga­ta­vam pie­ņemt ļo­ti ne­gai­dī­tas lie­tas. Ja ne­pie­ņem, tad tā ir ta­va pa­ša ne­lai­me.

– Vai var pro­gno­zēt, ko jaun­u ek­sak­ta­jās un it kā kon­ser­va­tī­va­jās zi­nāt­nēs vēl var at­klāt?

– Super­stī­gu te­ori­ju lie­lā­kā zi­nāt­nie­ku da­ļa pie­ņem, bet es par to vairs ne­in­te­re­sē­jos, jo tā ir par šau­ru, jo ne­ņem vē­rā smal­kās ener­ģi­jas jeb piekt­o spē­ku lau­ku. Piekt­ais spē­ku lauks – tum­šā ener­ģi­ja – pat Lie­lā sprā­dzie­na te­ori­jā pa­rā­dās. Lie­lie at­klā­ju­mi bi­ja kvan­tu me­hā­ni­ka un Ein­štei­na re­la­ti­vi­tā­tes te­ori­ja. Kopš tā lai­ka esam daudz eks­pe­ri­men­tā­lu da­tu un fak­tu ie­gu­vu­ši un ir daudz strī­dī­gu jau­tā­ju­mu. Kaut vai par ģe­omor­fo­lo­ģis­kiem lau­kiem – vis­i cil­vē­ki ir sais­tī­ti. Pie­mērs ar pēr­ti­ķiem – viens kaut ko ie­mā­cās, un pā­rē­jie au­to­mā­tis­ki to uz­zi­na. Ja fi­zi­ka pa­liek ve­ca­jos rām­jos, tad ir re­dzams, ka kaut kas ne­kla­pē. Tā­pēc pie­mi­nē­ju to, ka šo­brīd fi­zi­ka ir tas pats, kas in­kvi­zī­ci­ja vi­dus­lai­kos. Uz­ska­tu, ka būs lū­zums, fi­zi­ķi būs spies­ti at­zīt, ka kaut kā pie­trūkst. Ļo­ti daudz fi­zi­ķu sa­ka – fi­zi­ka un Dievs. Tas ir pat grā­ma­tu no­sau­ku­mos. Te­ori­ju ir ļo­ti daudz. Ir at­klā­ti jaun­i li­ku­mi. Kāds sla­vens vā­cu zi­nāt­nieks uz­tai­sī­ja pil­nī­gi jaun­u ele­men­tār­da­ļi­ņu fi­zi­kas te­ori­ju. Tur kvan­tu me­hā­ni­kai pa­ra­lē­li pa­rā­dās di­men­si­jas, ta­jā skai­tā dzī­vo būt­ņu as­trā­lais un ēte­ris­kais ķer­me­nis. Ne­viens šīs te­ori­jas nav zi­nāt­nis­ki ap­gā­zis. Ne­viens no Lat­vi­jas fi­zi­ķiem nav pie­rā­dī­jis, ka pa­mat­pie­ņē­mu­mi bū­tu ne­pa­rei­zi. Tā­pēc ne­va­ru teikt, ka ne­bū­tu jaun­u te­ori­ju. Bet šo­die­nas fi­zi­ka pra­sa mil­jo­nus, un tā­pēc at­tīs­tās tas, ku­ram ir ba­gāts in­ves­tors – val­stis, mi­li­tā­ris­ti vai fir­mas. Un vi­ņi dik­tē no­tei­ku­mus.

– Ie­priekš ru­nā­jāt par Die­vu. Ce­ru, nav ne­ko­rek­ti pa­jau­tāt, kas jū­su iz­prat­nē ir Dievs? Kā­dā no­zī­mē lie­to­jāt šo vār­du, ru­nā­jot par zi­nāt­ni?

– Tas ir ļo­ti, ļo­ti sa­rež­ģīts jau­tā­jums. Kad ru­nā­ju ne kā zi­nāt­nieks, tad Die­vu stā­dos priekš­ā kā cil­vē­kam lī­dzī­gu būt­ni. Kad pie­slē­dzu to, ko es­mu ska­tī­jis fi­zi­kā, ma­te­mā­ti­kā, fi­lo­zo­fi­jā, tad jā­pie­min tor­si­onu lau­ki, par ku­riem ma­ni dau­dzi dau­za jo­pro­jām, un, es uz­ska­tu, ne­pa­ma­to­ti dau­za. Tal­bo­tam, kurš sa­rak­stī­ja «Hol­o­grā­fis­ko Vi­su­mu», ir grā­ma­ta «Viņ­pus kvan­tiem», ku­ru iz­de­va 1986. ga­dā. Viņš ļo­ti skaid­ri ru­nā par to, kas ir arī tor­si­onu lau­ku te­ori­jā – ka bez ma­tē­ri­jas ek­sis­tē arī in­for­mā­ci­ja, mil­zīgs in­for­mā­ci­jas dau­dzums. Ja Lie­lā sprā­dzie­na te­ori­jā ru­nā, ka ma­tē­ri­ja un anti­ma­tē­ri­ja ir vie­nā­dā dau­dzu­mā, vai tad mū­su Vi­sums, ma­tē­ri­ja iz­vei­do­jās, bet anti­ma­tē­ri­ja kaut kur pa­zu­da? Ja abas bi­ja vie­nā­dā dau­dzu­mā, tad ne­var būt, ka vie­na da­ļa pil­nī­gi pa­zu­da. Lī­dzī­gi kā ir ma­tē­ri­ja un anti­ma­tē­ri­ja, ir arī po­zi­tī­vā un ne­ga­tī­vā in­for­mā­ci­ja.Kas no­tiek, kad cil­vēks no­mirst? Pa­liek kāds in­for­mā­ci­jas lauks, ēte­ris­kais, as­trā­lais ķer­me­nis. Kon­ser­va­tī­vie fi­zi­ķi no tā ļo­ti iz­vai­rās, lai gan ir tūk­sto­šiem eks­pe­ri­men­tu, kas pie­rā­da, ka tas ek­sis­tē. Ja pa­stāv tāds mil­zīgs in­for­mā­ci­jas dau­dzums, tad Die­vu var uz­tvert šā­dā for­mā – kā glo­bā­lo in­for­mā­ci­ju Vi­su­mā. Ļo­ti dau­dzi zi­nāt­nie­ki tā uz­ska­ta. Es ne­va­ru skaid­ri pa­teikt, kas tas ir. Tas ir ār­pus tā, ar ko es zi­nāt­nē no­dar­bo­jos. Bet es ti­cu Die­vam, vien­al­ga, per­so­ni­fi­cē­tā for­mā vai ci­tā­di. Man ir bi­ju­šas auto­avā­ri­jas. Reiz pār­si­tu rie­pu ār­ze­mēs un brau­cu sma­ga­jā au­to­ma­šī­nā pre­tē­jā pus­ē iek­šā. Tā tau­rē, sie­va kliedz: «An­dri, mēs no­si­tī­si­mies!», bet pēk­šņi kaut kas no­strā­dā, un es pē­dē­jā brī­dī iz­grie­žu stū­ri. Četr­as pie­cas rei­zes dzī­vē tā bi­jis. Un es ne­es­mu ne­kāds Džeimss Bonds. Es­mu dzī­vē pie­tie­ka­mi daudz re­dzē­jis, lai va­rē­tu teikt – re­dzu tā­das lie­tas, ko ar zi­nāt­ni, ar ku­ru no­dar­bo­jos vai­rāk ne­kā pus­gad­sim­tu, ne­va­ru iz­skaid­rot.

– Arī Stī­vens Ho­kings grā­ma­tā «Di­že­nais plāns» ru­nā arī par Die­vu, Lie­lo sprā­dzie­nu un brī­vo gri­bu. Pie­mē­ram, viņš rak­sta, vi­su­mi var ras­ties no ne­kā, un tas nav sais­tīts ar Die­va gri­bu.

– Ho­kings, pro­tams, ir ģe­ni­āls cil­vēks. Bet es ab­so­lū­ti ne­va­ru pie­krist, kad viņš tei­ca ap­mē­ram tā – mums div­simt ga­du lai­kā jā­būt ga­ta­viem pa­mest šo pla­nē­tu, jo bū­sim te pie­cū­ko­ju­ši un ne­va­rē­sim dzī­vot. Es do­mā­ju, ka kaut kas nav kār­tī­bā, ja uz­ve­da­mies kā ag­re­sī­vas tau­tas, kas ie­ka­ro­ja jaun­as ze­mes, iz­lau­pī­ja un aiz­gā­ja tā­lāk. Ci­ol­kov­skis pēc re­vo­lū­ci­jas 1918. ga­dā uz­rak­stī­ja grā­ma­tu, ku­rā tei­ca – ne­va­jag ie­do­mā­ties, ka mēs esam vie­nī­gā ci­vi­li­zā­ci­ja. Ir ci­vi­li­zā­ci­ju ķē­de, ku­rā at­ro­da­mies arī mēs. Ja ne­pil­dī­sim sa­vu pie­nā­ku­mu, tad ne­va­rē­sim pa­kāp­ties uz augš­u vai uz le­ju. Mēs esam sa­vā vie­tā, un ne­var būt tā, ka pie­cū­ko­jam sa­vu mā­ju un nu ie­sim uz ci­tu pla­nē­tu un cū­ko­sim tur. Ci­tiem vār­diem sa­kot, kaut arī uz­ska­tu Ho­kin­gu par ģe­ni­ālu zi­nāt­nie­ku, ne vi­su vi­ņa teik­to va­ru pie­ņemt. Par brī­vo gri­bu. No sa­vas dzī­ves pie­re­dzes un pie­ļau­ta­jām kļū­dām ne­va­ru teikt, ka ab­so­lū­ti nav brī­vās gri­bas. Var­būt div­des­mit pro­cen­tos ga­dī­ju­mu mums ir ie­spē­jas kaut ko da­rīt, kaut gan lie­lā mē­rā daudz kas tie­šām ir no­teikts. Es pie­krī­tu vie­dok­lim, ka dzī­vo­jam ne vien­reiz vien.

– Kā­pēc mums vis­iem nav dots to at­ce­rē­ties?

– Tas lie­lā mē­rā at­ka­rīgs no tā, kā dzī­vo­jam. Man pir­mo rei­zi tā no­ti­ka pēc trīs­des­mit ga­du ve­cu­ma. Drēz­de­nē, ejot uz mu­ze­ju, no­nā­cu pie vār­tiem, ne­vie­na cil­vē­ka, ir va­ka­ra no­krēs­la, un es sa­pro­tu, ka pēc des­mit met­riem kāds no krei­sās pus­es ar zo­be­nu ma­ni no­ga­li­nās. Man bi­ja jo­cī­ga sa­jū­ta, bet ab­so­lū­ti skaid­ri to re­dzē­ju. Fran­ci­jā arī ju­tu, ka ma­na sie­va ir vī­rie­tis un mēs abi ko­pā ar zo­be­niem...

– Kar­mis­ka­jā as­tro­lo­ģi­jā tiek ru­nāts par ie­priek­šē­jā dzī­vē pie­ļau­ta­jām kļū­dām, kas ša­jā dzī­vē liek strā­dāt ar se­vi.

– Ne ti­kai aus­trum­nie­ki, bet arī Rie­tu­mu zi­nāt­nie­ki daudz ru­nā par to, ka jā­būt at­vēr­tai do­mā­ša­nai. Tei­cāt par as­tro­lo­ģi­ju. Maz es­mu to stās­tī­jis. Var­būt zi­nāt Mir­dzu Ben­dru­pi?

– Vai­rāk kā dzej­nie­ci.

– Vi­ņa il­gi dzī­vo­ja Kri­mā. Kad vi­ņa at­grie­zās Rī­gā, Iman­tam Zie­do­nim va­ja­dzē­ja sa­gai­dīt sta­ci­jā, bet viņš ne­va­rē­ja. Sa­gai­dī­ju es. Pēc tam iz­nā­ca tā, ka mēs ar sie­vu dzī­vo­jām vie­nā kāp­ņu tel­pā un Mir­dza Ben­dru­pe – bla­kus kāp­ņu tel­pā. Ļo­ti bie­ži gā­jām pie vi­ņas cie­mos. Man ir vi­ņas as­tro­lo­ģis­kās pie­zī­mes, ku­ras vi­ņa tul­ko­ju­si no vā­cu, no fran­ču va­lo­das. Vi­ņa bi­ja ezo­tē­ri­kā ār­kār­tī­gi zi­no­ša. As­toņ­des­mi­to ga­du sā­ku­mā vi­ņa ma­nā ho­ro­sko­pā pa­re­dzē­ja lie­tas, ku­ru re­zul­tā­tā ta­pa di­vas grā­ma­tas, ko uz­rak­stī­ju ko­pā ar Li­u Gu­ļev­sku. Un arī ma­nai kun­dzei ir ļo­ti pre­cīzs ho­ro­skops. Mir­dza Ben­dru­pe bi­ja ār­kār­tī­gi iz­glī­tots cil­vēks un ļo­ti daudz zi­nā­ja par šīm lie­tām. Vi­ņa stās­tī­ja – kad bi­ja seš­pa­dsmit vai as­toņ­pa­dsmit ga­du ve­ca, Rī­gā gā­ja pa kā­du ie­lu un pēk­šņi kā zi­bens ie­spē­ra, un vi­ņa sa­pra­ta, kā Vi­sums uz­bū­vēts, vi­sus li­ku­mus zi­nā­ja, vi­su sa­pra­ta. Tik­līdz pa­do­mā­ja, cik nu ir gud­ra, tā viss aiz­vē­rās. Vi­ņa tei­ca – bet zi­nu to, ka vie­nu se­kun­di zi­nā­ju vi­su par pa­sau­les uz­bū­vi.

AN­DRIS BUI­ĶIS

Lat­vi­jas Zi­nāt­ņu aka­dē­mi­jas īs­te­nais lo­cek­lis, ha­bi­li­tē­tais ma­te­mā­ti­kas dok­tors (1992.), spe­ci­ali­zē­jies ma­te­mā­tis­ka­jā mo­de­lē­ša­nā. In­te­re­sē­jas par jaun­ajām ener­ģi­jām, Lat­vi­jā sā­cis in­for­mēt par tor­si­onu lau­kiem. Kā­dā in­ter­vi­jā tei­cis, ka «tor­si­onu lau­ki ir mans ho­bijs kopš 1998. ga­da». Sā­cis stu­dēt fi­lo­zo­fi­ju, bet vē­lāk pie­vēr­sies ma­te­mā­ti­kai. Stu­dē­jis Lat­vi­jas Valsts uni­ver­si­tā­tes (ta­gad Lat­vi­jas Uni­ver­si­tā­te) Fi­zi­kas un ma­te­mā­ti­kas fa­kul­tā­tē skait­ļo­ša­nas ma­te­mā­ti­kas spe­ci­ali­tā­tē (ab­sol­vē­jis 1963. ga­dā). Strā­dā­jis Lat­vi­jas Uni­ver­si­tā­tē, kur bi­jis pro­fe­sors ma­te­mā­tis­kās mo­de­lē­ša­nas apakš­no­za­rē, kā arī Ma­te­mā­ti­kas un in­for­mā­ti­kas in­sti­tū­ta Ma­te­mā­tis­ko teh­no­lo­ģi­ju la­bo­ra­to­ri­jas va­dī­tājs un va­do­šais pēt­nieks.

Citi raksti

Katru dzīves aspektu ir pārveidojusi tehnoloģija, un tas ietver arī brīvā laika pavadīšanu un izklaidi. No filmu straumēšanas pēc pieprasījuma līdz interaktīvu lietotņu un digitālo hobiju izpētei mūsdienu dzīvesveids arvien vairāk balstās uz pieredzi, kas pieejama uzreiz un ērti. Šodien cilvēki sagaida ātru piekļuvi visam, kas viņus interesē, un tiešsaistes risinājumi to padara iespējamu. Aplūkosim, kā tiešsaistes kazino ieņem vietu digitālajā izklaidē mūsdienu dzīvesveidā un kā tie kļūst par neatņemamu šī plašā tirgus daļu.