Pirms divām nedēļām TV3 raidījums "Nekā personīga" stāstīja par diviem Baltijā bāzētiem bunkurēšanas kuģiem, kas apkalpo Krievijas ēnu floti. Uz šiem kuģiem strādā firmas un apkalpe no Latvijas. Viens no šiem kuģiem šonedēļ atkal bija Rīgas ostā un uz tā notikušas pārbaudes, taču tas nav aizturēts. Šonedēļ kuģis atgriezās jūrā un turpināja uzpildīt tankerus, kas dodas uz Krievijas ostām.
Zem Kipras karoga kuģojošais, bet Latvijā bāzētais tankeris “Zircone” nodarbojas ar kuģu uzpildīšanu. Lielākā daļa tā klientu ir Krievijas ēnu flote. Aizvadītajā nedēļā "Zircone" atkal ienāca Rīgas ostā, domājams, iegādāties un pildīties ar kuģu degvielu.
Publiski pieejamās kuģu datu bāzēs redzams, ka īsajā vizītē Rīgas ostā uz “Zircone” veikta pārbaude, atklāti astoņi drošības defekti. "Nekā personīga" neoficiāli zināms, ka kuģi inspicēja Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārstāvji. Taču nopietnus pārkāpumus neatklāja, un jau pirmdien “Zircone” atkal devās jūrā.
Kā stāsta Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes direktora vietniece, Sandra Kārkliņa - Ādmine, “klasiskā bunkurēšana šobrīd ir atļauta tikai ostas teritorijā. Un tas nozīmē to, ka mēs uzraugām jebkuru bunkurēšanas procedūru caur pieteiktajām muitas procedūrām. Ja kuģi pārkrauj šos naftas produktus neitrālajos ūdeņos, tas vairs nav Latvijas muitas uzraudzībā, un līdz ar to no mūsu puses eksports ir noformēts un krava jau ir izvesta no Latvijas.”
Otrdienas rītā “Zircone” uzpildīja tankeri “Minerva Pisces”. Tas kuģo zem Maltas karoga un pieder Grieķijas firmai. "Minerva Pisces" bija ceļā no Roterdamas uz Tallinu, bet maršruts mainījās un jau piektdien kuģis iegāja Krievijas Primorskas ostā.
Pēc "Minerva Pisces" bunkurēšanas tankerim "Zircone" pietuvojās Antigvas un Barbudas tankkuģis “Rainbow”. Pērnā gada vasarā "Zircone" to uzpildīja, kad "Rainbow" veda naftu no Primorskas uz Brazīliju. Šis ir viens no kuģiem, kas Baltijas žurnālistu pētījumā tika identificēts kā aizdomīgs.
Šonedēļ tankeris "Rainbow" bija atceļā no Lībijas. Otrdien, kad “Zircone” to uzpildīja, "Rainbow" nebija norādījis galamērķi, bet it kā gaidīja pasūtījumu. Pēc bunkurēšanas tankkuģis devās uz Sanktpēterburgu.
Oktobra vidū, tas divas nedēļas dreifēja Latvijas ūdeņos, netālu no Ventspils. Zināms, ka šajā rajonā atrodas optiskās šķiedras kabelis, kas savieno Latviju un Zviedriju. Tur "Rainbow" pievienojās zem Antigvas un Barbudas karoga kuģojošais "Ak Ana". Šo kravas kuģi "Zircone" bunkurēja pagājušajā nedēļā. Un šo piektdien arī tas iegāja Krievijas ostā, šoreiz Ustlugā.
Atbildīgās iestādes un amatpersonas atzīst - situācija neizskatās labi. Tomēr bunkurēt aizdomīgus kuģus nav aizliegts, tādēļ nav rīku, kā pārtraukt ēnu flotes apkalpošanu.
Raidījums “Nekā personīga”, LRT, “15min” un “Eesti Ekspress” izpētītie kuģi “Zircone" un "Rina" ir uzmanīgi - kuģus, ko iekļauj Eiropas vai Amerikas sankciju sarakstos, pārstāj apkalpot. Saukt tos pie atbildības par citu ierobežojumu neievērošanu nevar, jo bunkurēšanai noteikts izņēmums.
“Ir jāsaprot to, kad mēs strādājam vienā tiesiskā sistēmā. Eiropas Savienībā ir viens regulējums attiecībā uz sankciju piemērošanu un ievērošanu, apgalvo VID pārstāve Kārkliņa - Ādmine.
“Mēs arī kuģu izsekošanas sistēmā redzam, kur šie kuģi, pieņemsim, dreifē neitrālajos ūdeņos, pie kā viņi tur ir piestājušies. Tāpat mēs varam, protams, izsakot kaut kādas ostas, kur viņi brauc, pēc kādām precēm un tādā veidā. Līdz ar ko mēs ļoti rūpīgi sekojam tam visam. Nav tā, ka mēs esam bezspēcīgi.”
Tikmēr Finanšu ministrs Arvils Ašeradens klāsta, ka “muitas atbildība ir reģistrēt visus kuģus un visu, kas uz tiem atrodas, tiem atstājot Eiropas Savienības ārējo robežu, un tas tiek darīts. Un attiecībā no muitas viedokļa, raugoties, kas notiek tālāk, tas arī praktiski nav iespējams, bet tas arī nav muitas dienas kārtības jautājums.”
Krievijas ēnu flotē ietilpst gandrīz sestā daļa visu pasaules naftas kuģu, bet sankcionēti daudz mazāk. Šie tankkuģi nogādā Krievijas naftu Indijā un Ķīnā, tā nodrošinot ieņēmumus agresorsvalsts budžetā. Baltijas jūrā tie jau vairākas reizes pārrāvuši gāzes un sakaru kabeļus, un likumsargi uzskata, ka tieši no šāda kuģa pacēlās droni, kas septembrī paralizēja aviosatiksmi Dānijā.
“Rina” un “Zircone” no pērnā gada jūnija līdz šī gada aprīlim (10 mēnešu laikā) bunkurēja 177 kuģus - dažus no tiem vairākas reizes. Gandrīz visi (159) nāca vai devās uz Krievijas ostām. Vismaz 20 no kuģiem atbilda visām ēnu flotes pazīmēm - tiem nebija starptautiski atzītas apdrošināšanas un to īpašnieki reģistrēti valstīs, kas neatzīst Krievijas naftai noteiktos cenu griestus.
Bunkurēšanas brīdī tankeri nebija sankcionēti, bet vēlāk 20 iekļauti Eiropas un ASV sankciju sarakstos. Vēl 27 kuģi datu bāzēs atzīmēti kā saistīti ar sankcionētām firmām.
Gadiem "Rina" un "Zircone" kuģoja ar Latvijas uzņēmuma “Fast Bunkering” uzrakstu uz sāniem. Kopš sankciju ieviešanas īpašnieki slēpjas aiz vairāku vietējo un ārvalstu firmu ķēdes. Tagad oficiāli abi kuģi pieder Dubaijas firmai "FB Trade". Apkalpi un tehnisko pusi joprojām nodrošina Latvijas firmas.
Jūras spēku Krasta apsardze informē, ka iztaujājusi divus tankerus, kas ilgstoši uzturējās Latvijas ekonomiskajā zonā 24 un 30 jūras jūdzes no krasta. Personāls bijis atsaucīgs un zemūdens infrastruktūras tuvumā neko aizdomīgu neesot darījis