Eiropas lielākās kosmosa grupas ceturtdien atklāja provizorisku vienošanos par spēku apvienošanu satelītu ražošanā un pakalpojumu sniegšanā pēc vairāku mēnešu ilgām sarunām, lai pretotos konkurentu, kuru vadībā ir Īlona Maska “Starlink”, nekontrolētajai izaugsmei, vēsta “Reuters”.
Darījums starp “Airbus”, “Thales” un “Leonardo” 2027. gadā izveidos jaunu Francijā bāzētu uzņēmumu, kas būs vērienīgākā Eiropas kosmosa aktīvu apvienošanās kopš “MBDA” raķešu ražotāja izveides 2001. gadā.
Francijas finanšu ministrs Rolāns Leskūrs paziņoja, ka vienošanās "stiprinās Eiropas suverenitāti intensīvas globālās konkurences apstākļos".
Jaunajā apvienojumā strādās 25 000 cilvēku, un tā ieņēmumi provizoriski sasniegs 6,5 miljardus eiro gadā. Paredzams, ka pēc pieciem gadiem tas radīs "vidēji trīsciparu" miljonu eiro sinerģiju, paziņoja uzņēmumi, sīkāk nepaskaidrojot, kā tas tiks panākts.
Akcionāriem tagad gaidāmas līdz pat diviem gadiem ilgas sarunas ar valdībām, arodbiedrībām un Eiropas Komisiju par darījumu, kam ir ietekme uz darbību Lielbritānijā un Vācijā, kā arī Itālijā un Francijā, kur tiks izvietots uzņēmums.
Sarunas starp trim kosmosa grupām, kuru kodētais nosaukums ir "Project Bromo", sākās pagājušajā gadā, cenšoties kopēt Eiropas raķešu ražotāja “MBDA” sadarbības modeli, kas pieder tādiem uzņēmumiem, kā “Airbus”, “Leonardo” un “BAE Systems”.
Eiropas lielākie satelītu ražotāji jau sen ir sacentušies par sarežģītu kosmosa kuģu būvēšanu ģeostacionārajā orbītā, taču tos ir smagi ietekmējusi lētu, sīku satelītu ierašanās zemajā Zemes orbītā, jo īpaši Maska uzņēmuma “SpaceX” izveidotais “Starlink” tīkls, kas strauji izplatās.
"Šī iniciatīva noteikti ir pozitīva, jo tā rada Eiropas līderi, kas spēj konkurēt globālā mērogā un uzlabot tās rentabilitāti, kas pēdējos gados ir kritusies," paziņojumā norādīja Itālijas investīciju banka "Equita".
Uzņēmumi paziņoja, ka "Airbus" piederēs 35%, bet "Thales" un "Leonardo" katram piederēs 32,5%, piebilstot, ka jaunais uzņēmums nonāks kopīgā kontrolē "ar līdzsvarotu pārvaldības struktūru".
Avoti, kas ir pazīstami ar darījumu, ir teikuši, ka šīs daļas tiks koriģētas līdz trešdaļai katram, veicot līdzsvarojošus maksājumus starp akcionāriem, un "Airbus" saņems kompensāciju par sākotnējās daļas samazināšanu, kad darījums tiks noslēgts 2027. gadā.