Stājies spēkā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) piemērotais administratīvais sods elektronisko sakaru komersantam SIA “Tet” par līguma kopsavilkumu neizsniegšanu patērētājiem pirms elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu, tostarp distances līgumu, noslēgšanas. SIA “Tet” ir pienākums samaksāt tam piemēroto naudas sodu 14 000 eiro apmērā, kas nonāks valsts budžetā, liecina SPRK paziņojums presei.
Elektronisko sakaru komersantiem kopš 2020. gada decembra ir pienākums patērētājiem izsniegt un nodrošināt elektronisko sakaru pakalpojumu līguma kopsavilkumus pirms tie noslēdz elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu ar konkrēto komersantu. SPRK, veicot uzraudzības pasākumus 2024. gadā, novēroja atšķirīgas nepilnības elektronisko sakaru komersantu izstrādātajos kopsavilkumos un, veicot pārbaudes piecu lielāko elektronisko sakaru komersantu klientu apkalpošanas vietās, SPRK secināja, ka šo kopsavilkumu piemērošana tikai daļēji atbilst normatīvajos aktos paredzētajam prasībām.
SIA “Tet” gadījumā par Elektronisko sakaru likumā ietvertā pienākuma neizpildi 2024. gada augustā tika ierosināta administratīvā pārkāpuma lieta un komersantam piemērots naudas sods, ko komersants pārsūdzēja tiesā. Lai arī Rīgas pilsētas tiesa ar 2025. gada 27. februāra spriedumu atstāja negrozītu SPRK lēmumu un SIA “Tet” sūdzību noraidīja, SIA “Tet” minēto spriedumu pārsūdzēja apgabaltiesā. 2025. gada 19. maijā Latgales apgabaltiesa lēma par atteikšanos ierosināt apelācijas tiesvedību. Apgabaltiesas lēmums nav pārsūdzams un stājas spēkā sastādīšanas dienā.
Rosinām iedzīvotājus, pirms noslēgt līgumu par mobilo sakaru, interneta vai televīzijas pakalpojumiem, rūpīgi iepazīties ar komersanta sagatavoto līguma kopsavilkumu vēl pirms līguma noslēgšanas. Tas var palīdzēt pieņemt lēmumu par piemērotākā pakalpojuma izvēli un salīdzināt dažādus piedāvājumus starp komersantiem. Līguma kopsavilkumu jānodrošina arī gadījumos, kad galalietotājam tiek piedāvāts individualizēts pakalpojums, kā arī gadījumos, kad tiek slēgti distances līgumi.
Jāvērš uzmanība, ja objektīvu tehnisku iemeslu dēļ konkrētajā brīdī nav iespējams iesniegt līguma kopsavilkumu, to iesniedz iespējami ātrāk, un līgums stājas spēkā, kad patērētājs pēc līguma kopsavilkuma saņemšanas ir apstiprinājis savu piekrišanu. SPRK pārbaudes liecina, ka klientu apkalpošanas centros bieži vien līguma kopsavilkuma informācija tiek izklāstīta mutiski, taču iedzīvotājiem ir tiesības to saņemt un komersantam pienākums izsniegt kopsavilkumu rakstveidā vai elektroniski. SPRK arī 2025. gadā turpina komersantu uzraudzību, tostarp veicot pārbaudes klientu apkalpošanas vietās,” norāda SPRK padomes priekšsēdētāja Alda Ozola.
2024. gadā SPRK elektronisko sakaru komersantu uzraudzībā kā prioritāti izvirzīja līguma kopsavilkumu pārbaužu veikšanu komersantu klientu apkalpošanas centros. Pārbaudēm tika izvēlēti komersanti, kuri nodrošina vismaz 15% no kopējā pieslēgumu skaita jebkurā no pakalpojumu kategorijām - SIA “Tet”, “Latvijas Mobilais Telefons” SIA”, SIA “Tele2”, SIA “BITE Latvija” un SIA “Balticom”. Pārbaužu vietas tika brīvi izvēlētas, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu šajā teritorijā jeb potenciālo lietotāju skaitu, kuru tiesības var būt ietekmētas.
SPRK uzrauga, vai elektronisko sakaru komersanti lietotājiem izsniedz līguma kopsavilkumu, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 36.panta trešajā daļā noteikto, ka līguma kopsavilkums pēc līguma noslēgšanas kļūst par tā neatņemamu sastāvdaļu un tas satur noteiktu informāciju - pakalpojuma vai tarifu plāna nosaukumu, informāciju par pakalpojumu, pakalpojuma piedāvājumā iekļauto galiekārtu vai iekārtu, cenu, atlaidēm un līguma termiņu, pagarināšanu, izbeigšanu.
Līguma kopsavilkumu lietotājs var pieprasīt visos gadījumos, to skaitā situācijās, kad komersants piedāvā individuālus līguma nosacījumus, kas atšķiras no publiski pieejamajiem piedāvājumiem, kā arī pirms distances līguma noslēgšanas.
Līguma kopsavilkumu komersants piemēro balss sakaru, īsziņu, interneta piekļuves un televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumiem vai pakalpojumu komplektiem ar vai bez pakalpojumam piesaistītu galiekārtu vai iekārtu. Līguma kopsavilkumam jābūt pieejamam galalietotājam bez maksas pie katra pakalpojuma piedāvājuma komersanta tīmekļvietnē viegli lejupielādējama dokumenta formātā un komersanta klientu apkalpošanas vietās, tajā skaitā komersanta pārstāvju tirdzniecības vietās un trešo personu tirdzniecības vietās. Vienlaikus komersantam ir pienākums bez maksas uz pastāvīga informācijas nesēja izsniegt galalietotājam līguma kopsavilkumu pirms līguma (tostarp distances līguma) noslēgšanas.
Pienākums nodrošināt līguma kopsavilkumu elektronisko sakaru komersantiem ir kopš 2020. gada 21. decembra saskaņā ar Eiropas Komisijas regulu Nr.2019/2243, kas nosaka, kas ir līguma kopsavilkums un kas tajā iekļaujams. Līguma kopsavilkuma mērķis ir nodrošināt galalietotājiem salīdzināmu vienota formāta informāciju par līguma galvenajiem nosacījumiem, izvēloties elektronisko sakaru pakalpojumu vai pakalpojumu komplektu un pakalpojuma sniedzēju pirms līguma noslēgšanas.