Iecerētā "Norsaf" ilgtspējīgās aviācijas degvielas (Sustainable Aviation Fuel - SAF) ražotne Liepājā būs lielākais šāda veida uzņēmums Baltijas reģionā, un tā vērtība varētu sasniegt no 400 miljoniem līdz 600 miljoniem ASV dolāru, intervijā aģentūrai LETA sacīja "Norsaf" līdzīpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.
Viņš teica, ka līdz šā gada beigām ir plānots pabeigt priekšizpēti par ražotnes izveidi, bet būvniecība sāksies ne agrāk par 2027. gada beigām vai 2028. gadu. "Pieņemot, ka kaut kas varētu notikt lēnāk, nekā mēs domājam šodien, tas varētu būt arī 2029. gads," pieļāva Žiemelis.
Atšķirībā no virknes citu SAF ražotņu, kur SAF tiek ražota no izmantotām eļļām vai taukiem, vai arī no rapša eļļas vai citiem lauksaimniecības produktiem, Liepājā ir plānots SAF ražot arī no nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļām - zaļā ūdeņraža, savāktā CO2 un spirtiem, un tam tiks izmantotas ASV kompānijas KBR tehnoloģijas. No "Norsaf" ražotā puse varētu būt no bioloģiskām, puse no sintētiskām izejvielām.
"Avia Solutions Group" vadītājs teica, ka pagaidām nevar runāt par investīcijām, kuras tiks ieguldītas ražotnes izveidē, jo notiek sarunas ar Eiropas Komisiju par Eiropas Savienības (ES) atbalstu CO2 izmešu savākšanas tehnoloģiju izmantošanai.
"Mēs pašlaik esam izvērtēšanas procesā, kādas tiešās subsīdijas ir pieejamas no ES, kādas subsīdijas var būt pieejamas no Latvijas un kāds pašu kapitāls būs jāiegulda no akcionāru puses. Kopumā ES katrai valstij ir paredzējusi ievērojamus grantus mērķiem, kas ir saistīti ar zaļo ūdeņradi un CO2 izmešu savākšanu," sacīja Žiemelis.
Viņš prognozēja, ka Latvijā nākotnē būs gandrīz četri miljoni tonnu uztverta CO2, jo visai rūpniecībai ir jāievēro prasības par CO2 izmešu piesaisti. Lietuvā tie varētu būt pieci miljoni tonnu.
Žiemelis arī sacīja, ka no bioloģiskas izcelsmes izejvielām ražotā SAF tirgus ir ar augstu konkurences līmeni un nākamo piecu septiņu gadu laikā būs šī produkta pārprodukcija, jo šajā tirgū cenšas ienākt visas naftas pārstrādes rūpnīcas.
"Savukārt, ja runājam par SAF, kas ir iegūta no sintētiskajām izejvielām, tad tas ir jautājums par tehnoloģijām. Pieņemu, ka mūsu sadarbības partneri KBR uz kādu laiku ierobežos iespējas citiem ienākt šajā jomā, un tas padarīs šo tehnoloģiju un mūsu rūpnīcu ļoti unikālu," pauda Žiemelis, piebilstot, ka šī tehnoloģija ir ļoti jauna un neviens cits reģiona uzņēmums tās izmantošanā ražošanā nav nonācis tik tālu kā "Norsaf" projekts.
Jautāts, kādēļ šādas ražotnes izveidei ir izvēlēta Liepāja, Žiemelis sacīja, ka Liepājā izdevās iegādāties esošo infrastruktūru par diezgan pievilcīgu cenu, kā arī Liepājas ostā ir brīvāka piekļuve jūrai nekā virknē citu vietu.
Atbilstoši ES prasībām lidmašīnām no 2025. gada ir jālido ar ilgtspējīgu degvielu, kura tiek ražota no atjaunojamiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050. gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet aptuveni 15% lidmašīnu jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.
Jau vēstīts, ka pērn Liepājas speciālās ekonomiskās zonas uzņēmuma "GI Termināls" 51% kapitāldaļu iegādājās Īrijā reģistrētā "Avia Solutions Group", kas pieder par Lietuvas bagātāko cilvēku uzskatītajam Žiemelim, bet 49% - Igaunijā reģistrētā "Tlljet", kuras patiesā labuma guvējs ir Latvijas uzņēmējs Raimonds Kisiels.
Šā gada februārī "GI Termināls" tika pārdēvēts par "Norsaf".