Prāmju līnijas atjaunošanai no Rīgas ir nepieciešams valsts un pašvaldības atbalsts, aģentūrai LETA sacīja satiksmes ministra padomnieks Jānis Meirāns, komentējot prāmju līnijas atjaunošanas iespējas no Rīgas.
Viņš informēja, ka veiktās tirgus izpētes laikā ir secināts, ka bez valsts un pašvaldības atbalsta atjaunot šāda veida satiksmi nav iespējams, jo pēc Covid-19 pandēmijas un Krievijas iebrukuma Ukrainā ir mainījusies gan tirgus situācija, gan ceļošanas paradumi reģionā.
SM ieskatā atbalsts prāmju līnijas atjaunošanai būtu terminēts laikā - divi vai trīs gadi - un iekļautu atbalstu vides uzlabojumiem un dažādiem tarifiem, piebilda Meirāns.
Meirāns sacīja, ka ministrija ir apzinājusi vairākus potenciālos operatorus, kuri ir izrādījuši interesi par regulāru pārvadājumu atsākšanu gan uz Stokholmu, gan arī potenciāli uz Helsinkiem.
Visi operatori norāda, ka ir nepieciešams valsts atbalsts, bet ir jāsaprot, vai koncentrējamies uz pasažieriem vai kravām, attiecīgi no iznākuma būtu arī citādākas prasības. Ja šis būtu komerciāli izdevīgi, Latvijā jau sen būtu atjaunota prāmju satiksme," papildināja Meirāns.
SM patlaban gatavo informatīvo ziņojumu par prāmju satiksmes atsākšanai nepieciešamo atbalstu, tā termiņu un nosacījumiem, ko plānots iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā. Potenciāli informatīvais ziņojums varētu tikt iesniegts Tiesību aktu portālā šogad martā, minēja Meirāns.
Komentējot iespējamo valsts atbalsta apmēru, Meirāns sacīja, ka ir jāpabeidz pēdējās lietas informatīvajā ziņojumā, lai to skaidri nosauktu, tāpat būšot svarīgi izšķirties starp kravām un pasažieriem. "Tā būs viena no izvēlēm, jo ir jāsaprot, vai mēs vairāk gribam kravas vai pasažierus. SM ieskatā vairāk vajadzētu koncentrēties uz pasažieriem, jo kravas var aizbraukt no Ventspils, Liepājas. Tas ir svarīgi Rīgai, lai ir tūristi," piebilda Meirāns.
Jautāts par potenciālajiem termiņiem, kad varētu atsākties prāmju satiksme no Rīgas, viņš norādīja, ka tas ir sarežģīts jautājums, jo valsts atbalsta gadījumā tas būs jāskaņo ar Eiropas Komisiju (EK). "Agrāk par 2026. gadu nekas nesanāks. SM nesaredz nekādus juridiskos izaicinājumus, bet saskaņošana ar EK prasīs laiku," viņš piebilda.
Jau ziņots, ka "Tallink" regulārā prāmju satiksme starp Rīgu un Stokholmu tika pārtraukta 2020. gada sākumā.
Tāpat ziņots, ka Zviedrijas prāmju operatora "Stena Line" prāmji starp Ventspili un Nīnashamnu Zviedrijā, kā arī starp Liepāju un Trāvemindi Vācijā kursē kopš 2012. gada.