Lietuvas pārvadātāji nespēj no Baltkrievijas atgūt kravas automašīnas; baidās, ka tās drīz konfiscēs

© Pexels

Lietuvas kravu pārvadātāju automobiļi joprojām netiek izlaisti no stāvlaukumiem Baltkrievijā, otrdien paziņoja Lietuvas autopārvadātāju asociācijas "Linava" un Starptautiskās pārvadājumu un loģistikas savienības vadītāji, norādot, ka izskanējušas baumas par Baltkrievijas varasiestāžu plāniem konfiscēt Lietuvas kravas automašīnas.

"Linava" prezidents Erlands Mikēns teica, ka Baltkrievijas medijos un šoferu vidū izplatās baumas, ka tuvākajā laikā diktatora Aleksandra Lukašenko režīms varētu sākt kravas automobiļu konfiskāciju.

"Baltkrievijas mediji ziņo, ka iestrēgušo kravas automašīnu vadītājiem dota nedēļa laika, lai paņemtu no transportlīdzekļiem personīgās mantas. Izdzirdējusi informāciju par iespējamu atkārtotu robežas slēgšanu Lietuvā, Baltkrievija acīmredzot ķeras pie šantāžas un plāno sākt konfiskācijas procesus," ziņu aģentūrai ELTA sacīja "Linava" vadītājs, uzsverot, ka šī informācija ir neoficiāla.

"Acīmredzot viņi mēģina reaģēt uz to, ka mūsu valdība apsver atkal slēgt robežu," sacīja pārvadātāju pārstāvis.

"Linava" cenšas nomierināt kaislības, taču Mikēns atzina, ka situācija ir tik saspringta, ka asociācija vairs nespēj neko mainīt un autopārvadātāji, kurus ietekmējusi robežas slēgšana, ir gatavi protestēt.

"Mēs kā asociācija noteikti neorganizēsim protestu. Mēs cenšamies mazināt spriedzi un meklēt dialogu ar valdību. Mēs to darām ar atsevišķiem ministriem un Nacionālo krīžu vadības centru, taču situācija ir saasinājusies līdz tādai pakāpei, ka mēs vairs neko nevaram darīt," viņš apliecināja.

"Tikmēr pārvadātāji ir neparedzami. Es nevaru pateikt, kas notiks, bet ir pilnīgi iespējams, ka kaut kāds protests patiešām būs," paziņoja asociācijas prezidents.

Kā viņš paskaidroja, reālā situācija Baltkrievijas pusē vēl nav mainījusies un kravas automašīnas neizbrauc no stāvvietām, un Minskas režīms pieprasa tikšanos Ārlietu ministriju līmenī.

"Es uzsveru, ka ne obligāti ministriem vajadzētu tikties. Tiesa, viņi lūdz tikšanos politiskā, ministru līmenī," apgalvoja Mikēns.

"Es uzskatu, ka diplomātiskajiem centieniem ir jādod augļi. Ja viena puse vainos otru, rezultātu nebūs. Es neredzu citu ceļu kā vien sarunāties. Pat ar teroristiem notiek sarunas, un šeit, neatkarīgi no režīma, ir jābūt kaut kādām attiecībām, lai situācija mainītos," viņš teica.

Otrdien asociācija atkārtoti aicināja valdību aktīvi rīkoties, lai Baltkrievijā iestrēgušos kravas automobiļus nogādātu atpakaļ Lietuvā. Paziņojumā teikts, ka gadījumā, ja valdība nerīkosies, pārvadātāji var atkal apsvērt iespēju rīkot protestu.

Arī Starptautiskās pārvadājumu un loģistikas savienības ģenerālsekretārs Povils Drižs apliecināja, ka reālā situācija Baltkrievijā nav mainījusies, taču vienlaikus viņš teica, ka savienības biedru vidū nav vērojama gatavošanās protestiem.

"Mēs adekvāti novērtējam situāciju un zinām, kāpēc pirms dažām nedēļām tika pieņemti lēmumi, lai gan to iespējamās sekas netika izvērtētas," Drižs teica sarunā ar ELTA, piebilstot, ka "jūs neredzēsiet savienību ielās".

Tomēr Drižs uzsvēra, ka viņa vadītā apvienība un tās biedri arī nepiekrīt valdības rīcībai.

"Tagad mums ir jārisina šis jautājums un jādomā, ko darīt. Mēs neredzam nekādus reālus risinājumus no valdības puses. No tā, ko dzirdam publiskajā telpā un par ko esam informēti, es saprotu, ka nekādu tālāku plānu nav," pauda Drižs.

"Atkal tiek runāts par robežas slēgšanu, bet netiek runāts par to, kā no Baltkrievijas izvest Lietuvas uzņēmumu darbiniekus un īpašumu", viņš piebilda, pieļaujot, ka sarunās varētu iesaistīt kādu trešo pusi.

Gadījumā, ja lēmumu pieņēmēji Lietuvā nevēlas politiskā līmenī sadarboties ar Baltkrieviju, situāciju var atrisināt, vēršoties pie kādas trešās valsts, piemēram, Polijas, viņš stāstīja.

"Baltkrievijas puse vēlas jautājumu pārcelt uz Ārlietu ministriju līmeni, savukārt mūsu valdība saka, ka šajā līmenī nekomunicēs, bet, iespējams, ir arī citi varianti, kas būtu piemēroti gan Lietuvas, gan Baltkrievijas pusei," Drižs sacīja.

"Vienīgais jautājums ir, vai šādi varianti tiek apsvērti? Es domāju, ka būtu iespējams izmantot kādu trešo pusi. Varbūt mums vajadzētu lūgt palīdzību kādai citai valstij, kurai ir sakari ar Baltkrieviju. Piemēram, Polijai. Mēs jau esam ar viņiem sazinājušies par robežu atvēršanu un slēgšanu, varbūt mēs varētu vienoties par to pašu jautājumu - par mūsu īpašumu konfiskāciju. Tiesa, tā ir valdības prerogatīva, jo mēs nepieņemam nekādus lēmumus," ierosināja Starptautiskās pārvadājumu un loģistikas savienības ģenerālsekretārs.

Pēc tam, kad rudenī pastiprinājās cigarešu kontrabandas balonu plūsma no Baltkrievijas, kas vairākkārt traucēja lidostu darbu, Lietuvas valdība oktobrī uz mēnesi - līdz 30. novembrim - slēdza pēdējos divus robežkontroles punktus uz robežas ar Baltkrieviju - Medininkus un Šalčininkus.

Taču, atsaucoties uz tehniskām sarunām ar Minsku un kontrabandas meteozonžu skaita samazināšanos, pagājušajā nedēļā Lietuvas valdība nolēma atjaunot abu slēgto robežkontroles punktu darbību.

Kopš robežas atvēršanas ceturtdien meteozonžu radīto risku dēļ jau vairākkārt ir bijusi apturēta Viļņas lidostas darbība.

Reaģējot uz Lietuvas lēmumu slēgt robežu, Minskas režīms aizliedza kravas automašīnām ar Lietuvas reģistrācijas numura zīmēm pārvietoties pa Baltkrievijas teritoriju un tām jāuzturas speciālos stāvlaukumos, par kuriem jāmaksā 120 eiro dienā. Ja stāvlaukuma maksa netiks apmaksāta, Minska ir draudējusi konfiscēt transportlīdzekļus. Pēc robežas atvēršanas Lietuvas kravas automobiļi valstī nav atgriezušies.

Lietuvas premjerministre Inga Ruginiene ir pieļāvusi, ka robežu ar Baltkrieviju atkal varētu slēgt, ja situācija neuzlabosies.