Thomas Cook bankrots – trieciens klientiem, darbiniekiem un visai nozarei

 
BIROJS SLĒGTS. Nelielā zīmīte uz Thomas Cook biroja durvīm Parīzē liecina, ka kompānija ir pārtraukusi savu darbību ©Francois Mori/AP/Scanpix/LETA

Par pasaules vecāko tūrisma kompāniju uzskatītās Thomas Cook bankrots draud ar haosu visā nozarē un licis Apvienotajai Karalistei izsludināt lielāko pilsoņu repatriāciju miera laikos – tuvāko divu nedēļu laikā mājās jāatgādā aptuveni 155 000 kompānijas klientu, un aplēses liecina, ka šī operācija Matterhorn valdībai varētu izmaksāt 100 miljonus sterliņu mārciņu. Aptuveni 450 000 ārvalstu klientu, kuri ārzemju ceļojumos devušies ar Thomas Cook starpniecību, jāsazinās vai nu ar kompānijas filiālēm, kur iegādāti ceļojumi, vai apdrošinātājiem, un domājams, ka arī viņi netiks pamesti likteņa varā.

Baptistu mācītājs Tomass Kuks tiek uzskatīts par mūsdienu tūrisma industrijas pamatlicēju. Viņa kompānija darbību uzsāka 1841. gadā, sākotnēji piedāvājot klientiem lokālas ekskursijas pa Angliju, izmantojot dzelzceļa pakalpojumus, atgādina Reuters. llgus gadus Thomas Cook bija ģimenes uzņēmums, taču globalizācijas laikos tā īpašnieki un lielākie akcionāri ne reizi vien mainījušies, beidzamajos gados kompānijā dominējot Ķīnas kapitālam.

No parasta tūrisma operatora Thomas Cook bija izaudzis līdz starpnacionālam konglomerātam, kura pakļautībā tieši vai netieši atradās simtiem viesnīcu dažādās pasaules malās, četras lidsabiedrības un virkne citu uzņēmumu, kas gatavi sniegt pakalpojumus ceļotājiem. Pagājušajā finanšu gadā kompānijai bija aptuveni 19 miljoni klientu un par gaidāmo krīzi, kas tik strauji beigusies ar katastrofu, nekas it kā neliecināja. Taču pagājušās nedēļas nogalē kļuva zināms, ka Thomas Cook parādi sasnieguši 2,1 miljardu dolāru. Kreditori šos aizdevumus nebija ar mieru pārstrukturizēt, bet britu valdība finansiālo palīdzību atteica, uzskatot to par nelietderīgu, kā rezultātā agrā pirmdienas rītā tika paziņots par kompānijas darbības pārtraukšanu. Vakar analītiķi norādīja uz vairākiem iemesliem, kādēļ Thomas Cook piemeklējušas tik lielas finanšu nedienas. Viens no tiem ir nespēja konkurēt ar kompānijām, kas savus pakalpojumus piedāvā interneta tiešsaistes režīmā - līdz pat vakardienai Thomas Cook tikai Apvienotajā Karalistē vien uzturēja 600 birojus (turklāt ne jau pilsētu nomalēs), par kuriem nācās maksāt īres maksu un algas darbiniekiem. Otrs aspekts - beidzamajā gadu desmitā saspīlētā situācija Ziemeļāfrikas valstīs un Turcijā, kas ir ierastas britu tūristu atpūtas vietas. Trešais - divos pēdējos gados Eiropā, ieskaitot tās ziemeļus un Apvienoto Karalisti, vasaras bijušas tik svelmainas, ka aizvien lielākam skaitam ļaužu nav vēlmes doties uz vēl siltākām zemēm. Un visbeidzot, savu lomu, protams, nospēlējis joprojām neziņas miglā tītais Brexit process, kura dēļ britu sterliņu mārciņas vērtība attiecībā pret eiro svārstījusies un turpina svārstīties ļoti neprognozējami.

Kopš vakarrīta kompānijas darbība ir apturēta, tomēr atsevišķas ārvalstīs reģistrētas firmas, kas ir saistītas ar Thomas Cook (piemēram, Vācijas lidsabiedrība Condor), vēl turpināja sniegt pakalpojumus. Firmas klientiem vairākās pasaules valstīs jau nācies saskarties ar pirmajām problēmām. Gan Tunisijā, gan Grieķijā vairāku viesnīcu īpašnieki pieprasījuši klientiem samaksāt par sniegtajiem pakalpojumiem, lai gan viņi to jau reiz ir izdarījuši, iegādājoties ceļazīmi Thomas Cook birojā. BBC ziņo, ka šiem pārpratumiem vajadzētu būt novērstiem, jo Apvienotās Karalistes Ārlietu ministrija jau sazinājusies ar attiecīgo valstu varasiestādēm un paskaidrojusi - ja Thomas Cook nav norēķinājies ar viesnīcniekiem, šo naudu viņiem pārskaitīs no speciāla tūrisma operatoru apdrošināšanas fonda un no klientiem tā nav piedzenama. Tāpat britu varasiestādes mudinājušas savus pilsoņus izmantot visu atvaļinājuma laiku, norādot, ka speciālos evakuācijas reisus organizēs saskaņā ar tiem atpūtas termiņa grafikiem, kas būs saņemti no Thomas Cook. Britu civilās aviācijas pārvalde paziņojusi, ka atpūtnieku evakuācijai tiks izmantotas vairāk nekā 40 lidmašīnas. Aplēses liecina, ka pašlaik aptuveni 50 000 britu tūristu uzturas Grieķijā, 30 000 - Kanāriju salās, 21 000 - Turcijā un 15 000 - Kiprā, raksta AP. Lieki sacīt, ka tiem klientiem, kuri vēl tikai plānojuši doties ceļojumā un par to samaksājuši, savi plāni būs jāmaina un jāgaida uz iemaksātās naudas atgūšanu.

Vācu raidkorporācija Deutsche Welle vēsta, ka līdz ar kompānijas sabrukšanu darbu zaudēs vismaz 21 000 darbinieku, kuri strādājuši tās nodaļās 16 pasaules valstīs (9000 no viņiem - Apvienotajā Karalistē). Taču tas ne tuvu nav viss negatīvais ekonomiskais efekts. Vairākos reģionos Kanāriju salās, Kiprā un Grieķijā daudzas viesnīcas līdz šim faktiski darbojušās kā Thomas Cook filiāles, jo tūrisma kompānija tajās saviem klientiem bija rezervējusi visas vietas gadiem uz priekšu. Kas notiks tagad, ir grūti pasacīt, taču Krētas salas Ceļojumu aģentu asociācijas vadītājs Mihalis Vlatakis sarunā ar Athens News Agency bijis noskaņots ļoti skeptiski: «Pašlaik mūs piemeklējusi septiņu ballu zemestrīce, taču cunami vēl ir tikai gaidāms.» Tirgus tukšs nepaliks, un agrāk vai vēlāk tajā ienāks citi spēlētāji (eksperti prognozē lielu izaugsmi kompānijai TUI), taču jājautā, vai šo brīdi sagaidīs viesnīcnieki un citi pakalpojumu sniedzēji, kuri līdz šim sadarbojušies ar Thomas Cook.

 

Rīgas namu pārvaldnieks