31. maijs – Pasaules diena bez tabakas

© Ģirts Ozoliņš/MN

Katru gadu Pasaules Veselības organizācija (PVO) maija pēdējā dienā rīko Pasaules dienu bez tabakas (World No Tobacco Day). Šī dienas ir akcija, kuras mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību smēķēšanas un tabakas lietošanas negatīvajai ietekmei uz veselību un veicināt efektīvu tabakas kontroles politiku.

Pasaules dienas bez tabakas mērķis ir iespēja izglītot sabiedrību par tabakas lietošanas kaitējumu, tai skaitā smēķēšanas radītajiem veselības riskiem, ekonomiskajiem zaudējumiem un vides piesārņojumu. Šī diena sniedz atbalstu smēķētājiem, kas vēlas atmest smēķēšanu, un popularizē pieejamos resursus un programmas, kas palīdz šīs atkarības pārvarēšanā. Pasaules diena bez tabakas ir iespēja uzmundrināt valdības un politikas veidotājus īstenot stingrāku tabakas kontroli, piemēram, aizliegumus smēķēt cita cilvēka klātbūtnē, jebkurā sabiedriskā vietā, daudzdzīvkļu namu kāpņu telpās, lodžijās un balkonos. Šī diena ir cīņa pret tabakas reklāmu un aicinājums valdībai palielināt nodokļus tabakas produktiem.

Pasaules Veselības organizācija (PVO) un globālā tabakas nozares uzraudzības organizācija STOP 23. maijā deva uzstādījumu šā gada Pasaules dienai bez tabakas ar ziņojumu "Pieviļ nākamo paaudzi' (Hooking the next generation), kurā norādīts, ka tabakas un nikotīna nozare izstrādā produktus, īsteno mārketinga kampaņas un strādā, lai veidotu politisko vidi, kas rada atkarību pasaules jauniešiem. Tabakas un nikotīna industrijas taktika jauniešus uz mūžu padara atkarīgus.

Ko PVO saka savā ziņojumā? Pasaulē aptuveni 37 miljoni bērnu vecumā no 13 līdz 15 gadiem lieto tabaku, un daudzās valstīs (arī Latvijā) e-cigarešu lietošanas rādītāji pusaudžu vidū pārsniedz pieaugušo rādītājus. PVO Eiropas reģionā 20 % no aptaujātajiem 15 gadus vecajiem jauniešiem ziņoja, ka pēdējo 30 dienu laikā lietojuši e-cigaretes.

Pēdējos desmit gados pasaules skaidrais saprāts bija guvis ievērojamu progresu tabakas lietošanas mazināšanā, taču e-cigarešu un citu jaunu tabakas un nikotīna izstrādājumu parādīšanās tirgū radīja vēl daudz nopietnākus draudus jauniešiem un tabakas kontrolei. Pasaules Veselības organizācijas uzrādītie pētījumi liecina, ka e-cigarešu lietošana trīskārš palielina parasto cigarešu lietošanu, līdz tam nesmēķējošo jauniešu vidū. E-cigaretes nekādā veidā nemazina smēķēšanu, tās ir vārti uz bērnu un pusaudžu ievešanu tabakas atkarībā. E-cigaretes nav mazāk kaitīgas par parastām cigaretēm. Diskusijā ar tiem, kas apgalvo, ka tās ir mazāk kaitīgas, var ieteikt izmantot salīdzinājumu - cik nozīmīga ir atšķirība tikt izmestam no 10 vai 9 stāva loga? Iespējas izdzīvot garu mūžu un nesaslimt ar vēzi, sirds asinsvadu slimībām nav ne parasto cigarešu, ne elektronisko cigarešu lietotājiem.

Maija beigas ir arī Pasaules veselības organizācijas Ģenerālās asamblejas laiks, tādēļ man laiku pa laikam nākas pieslēgties Ženēvai un paklausīties, kas jauns globālajā veselības politikā. Te jāpiebilst, ka Latvijas Veselības ministram Hosamam abu Meri Ženēvā bija personīga saruna ar Pasaules Veselības organizācijas ģenerāldirektoru Gebrejesu (Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus).

Bet ko tad Gebrejess šonedēļ teica par tabaku: "Vēsture atkārtojas, jo tabakas rūpniecība cenšas pārdot mūsu bērniem to pašu nikotīnu citā iepakojumā. Šī nozare aktīvi mērķē uz skolām, bērniem un jauniešiem ar jauniem produktiem, kas būtībā ir konfekšu aromāta lamatas. Kā var runāt par kaitējuma mazināšanu, ja šī induustrija tirgo šos bīstamos, augsti atkarību izraisošos produktus bērniem?"

Tabakas indistrija turpina tirgot savus produktus jauniešiem ar vilinošām garšām. Amerikas Savienotajās Valstīs veiktā pētījumā konstatēts, ka vairums jauniešu, kas lieto e-cigaretes, itin viegli atteicās no smēķēšanas, tiklīdz šie produkti bija pieejami tikai ar tabakas aromātu.

Noziedzīgā tabakas nozare savā slepkavnieciskajā darbībā iet tālāk. Tā izstrādā produktus un izmanto mārketinga stratēģijas, kas tieši uzrunā bērnus, piemēram, cukurvates un košļājamās gumijas apvienojumā ar glītu un krāsainu dizainu, kas atgādina rotaļlietas. Tas ir klajš mēģinājums radīt atkarību jauniešiem no šiem kaitīgajiem produktiem. No tabakas izstrādājumiem vai dūmiem atkarīgie jaunieši nozarei nes peļņu visa mūža garumā. Tāpēc tabakas indistrija nodarbojas ar agresīvu lobismu, lai radītu vidi, kas jauniešiem ļauj lēti, pievilcīgi un viegli pieķerties atkarībai.

Pasaules veselības organizācija uzsver, ka steidzami ir nepieciešami daudz stingrāki noteikumi, lai pasargātu jauniešus no kaitīgas atkarības visa mūža garumā. PVO aicina valdības aizsargāt jauniešus no tabakas, e-cigarešu un citu nikotīna izstrādājumu lietošanas, aizliedzot vai stingri regulējot šo izstrādājumu lietošanu. PVO ir aicinājusi arī Latviju nekavējoties pastiprināt kontroli un aizliegt dažādu šādu bērniem pievilcīgu tabakas produktu tirdzniecību.

Šā gada PVO ieteikumi valstīm ietver arī ierobežojumus, ko vairāk vai mazāk Latvija jau ir realizējusi, kas ir 100 % no tabakas dūmiem brīvas iekštelpas sabiedriskās vietās, aromatizēto e-cigarešu aizliegumu, mārketinga, reklāmas un veicināšanas aizliegumu. Tas, ko Latvija Finanšu ministrijas vadības un ierēdņu noziedzīgās attieksmes (ja ne korumpētības) dēļ nav veikusi - tie ir ievērojami augstāki nodokļi tabakas izstrādājumiem (Latvijai akcīzes nodokli vajadzētu palielināt pieckārt), sabiedrības informētības palielināšana par nozares izmantotajām maldinošajām taktikām un atbalstu jauniešu vadītām izglītošanas un informēšanas iniciatīvām.

Pasaules Veselības organizācija aicina šogad vairāk domāt par jauniešu veselību, iespējām jauniešus atturēt no pirmās elektroniskās cigaretes vai pirmā nikotīna spilventiņa.

Nākamās paaudzes atcerēsies mūslaiku politiķus un veselības politikas veidotājus kā tos, kas viņus pasargāja, vai tos, kas viņu veselību sagrāva un pakļāva briesmām.

Kā tabakas industrija paplašina smēķētāju skaitu, vienlaikus veicinot saslimstību un mirstību?

Tabakas industrija turpina attīstīt un pielāgot savas stratēģijas, lai palielinātu smēķētāju skaitu un saglabātu esošos lietotājus. Šīs stratēģijas ietver mērķauditorijas atlasi jauniešiem, jaunu produktu inovācijas, politisko lobēšanu, maldinošas informācijas izplatīšanu, globālo ekspansiju attīstības valstīs un ilgtspējas iniciatīvas. Šo stratēģiju apzināšana un regulēšana ir būtiska, lai samazinātu smēķēšanas izplatību un aizsargātu sabiedrības veselību.

Tabakas uzņēmumi arvien vairāk izmanto sociālos medijus un ietekmētājus (influencerus), lai reklamētu savus produktus jauniešiem. Šie reklāmas veidi bieži vien ir maskēti kā dzīvesveida reklāmas, lai pievilinātu jaunāku auditoriju.

Dažādu garšu e-cigaretes un tabakas produkti tiek īpaši izstrādāti, lai piesaistītu jauniešus. Šokolādes, piparmētru, augļu un citu garšu produkti padara smēķēšanu pievilcīgāku jauniešu vidū. Kaut Latvijā e-cigaretes ar garšām ir aizliegtas, cigarešu ražotāji pamanās izstrādāt jaunas molekulas, kas patīkami iedarbojas uz garšas kārpiņām.

Kaut Latvijā tas ir aizliegts, tabakas industrija pamanās atbalstīt mūzikas festivālus un sporta pasākumus, kā arī citus jauniešiem pievilcīgus pasākumus, lai veidotu pozitīvu zīmola tēlu un piesaistītu jaunus lietotājus.

Bez tam tabakas industrija attīsta jaunus produktus, piemēram, karsējamo tabaku un nikotīna spilventiņus, kas tiek tirgoti kā "mazāk kaitīgas" alternatīvas tradicionālajām cigaretēm. Šie produkti bieži vien tiek pozicionēti kā moderni un inovatīvi, lai piesaistītu jaunus lietotājus. Kaut pētījumi par šiem jaunajiem produktiem ir mazāk nekā par klasiskajām cigaretēm, to ir pietiekami, lai varētu apgalvot, ka arī šie izstrādājumi ir ceļš uz atkarībām, sirds slimībām, vēzi un pāragru nāvi.

Tabakas industrija bieži izplata informāciju, kas liek domāt, ka jaunie produkti, piemēram, e-cigaretes vai karsējamā tabaka, ir mazāk kaitīgi vai drošāki par tradicionālajām cigaretēm, lai pārliecinātu patērētājus par šo produktu lietošanu. Diemžēl Latvijas portālos un mēdijos šāda informācija bieži tiek izplatīta. Nepamatoti - piemēram, pēkšņas nāves gadījumu skaits no elektroniskām cigaretēm ir daudzkārt lielāks nekā no parastajām.

Bez tam tabakas industrija īsteno plašas sabiedrisko attiecību kampaņas, lai uzlabotu savu tēlu un veidotu priekšstatu, ka tie atbalsta sabiedrības veselību un uzņemas atbildību. Daži tabakas uzņēmumi uzsver savas ilgtspējas iniciatīvas, piemēram, videi draudzīgu iepakojumu vai dabai draudzīgus ražošanas procesus, lai uzlabotu savu sabiedrisko tēlu un piesaistītu patērētājus, kuri ir norūpējušies par vidi.

Tomēr šobrīd sabiedrībai un jauniešiem bīstamākais ir tabakas industrijas aktīvais lobēšanas darbs. Slēpjoties aiz dažādām nevalstiskām tirdzniecības, attīstības vai rūpniecības organizācijām un kamerām tabakas uzņēmumi aktīvi lobē valdības un politikas veidotājus, lai novērstu stingrāku regulāciju ieviešanu. Šie uzņēmumi, kas pelna miljardus, bez bažām izmanto tiesvedības, lai apstrīdētu jaunus tiesību aktus un regulējumus, kas varētu ierobežot to produktu pārdošanu vai reklāmu. Lai atceramies, kā e-cigarešu tirgotāji par neslavas celšanu iesūdzēja tiesā plaušu ārstu, profesoru Alvilu Kramu. Tabakas industriju pat nesatrauca, ka viņi zaudēja tiesu, samaksāja tiesas izdevumus, bet reāli viņi atrāva pacientiem Latvijas pneimonoloģijas guru, kā arī izsita viņu no cīņas pret smēķēšanas postu.

Atkārtošos - Latvijas poolitiķiem ir jādara viss iespējamais lai skolā neielaistu elektroniskās cigaretes, lai nepieļautu bērnu pirmo saskarsmi ar tabakas izstrādājuumiem - vārtiem uz atkarībām, slimībām un pāragru nāvi.

Viedokļi

Infodēmija ir termins, kas apvieno vārdus "informācija" un "pandēmija". Pasaules Veselības organizācija definē, ka infodēmija nozīmē pārāk daudz informācijas, tostarp nepatiesas vai maldinošas informācijas digitālajā un fiziskajā vidē slimības uzliesmojuma laikā.