Par mazumtirdzniecības apgrozījumu decembrī un 2008. gadā

Latvijas ekonomikai atrodoties straujas lejupslīdes stadijā, viena no šī kritiena līderiem ir mazumtirdzniecības nozare. 2008. gada pēdējos mēnešos, salīdzinot ar iepriekšējā gada rādītājiem, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par apmēram 15%.

Diemžēl decembrī mazumtirdzniecības apgrozījuma krituma tempi turpināja palielināties, neskatoties uz vispārējo ažiotāžu pirms Jaunā gada svinībām.

Parasti pirmssvētku drudzis ir ļāvis mazumtirdzniecības veikaliem palielināt apgrozījumu decembrī. Īpaši tas attiecināms uz pārtikas, kosmētikas piederumu un apģērbu tirgotājiem. Tomēr šogad pasliktinājusies ekonomiskā situācija diktē savus nosacījumus, un salīdzinot ar krituma dinamiku iepriekšējos mēnešos, apgrozījums nedaudz mazāk ir sarucis pārtikas preču uzņēmumos.

Jāatzīmē, ka pircēju aktivitāti decembrī pastiprināja gaidāmais nodokļu pieaugums: cilvēki mēģināja paspēt nopirkt dārgākas preces un nodrošināties ar atsevišķu pārtikas un saimniecības preču krājumiem vēl par vecajām cenām. Tomēr arī tas nepalīdzēja uzlabot statistiku par decembrī. Kopumā decembrī mazumtirdzniecības apgrozījums ir krities par gandrīz 17%, salīdzinot ar iepriekšējā gada pēdējo mēnesi.

Jāņem vērā, ka uz patēriņu orientētās Latvijas ekonomikas buma laikos mazumtirdzniecība uzrādīja neticami strauju pieaugumu. Tāpēc nav pārsteigums, ka, sarūkot patēriņam un ekonomikai ieejot recesijā, tieši šī nozare izrādījusies vislielākā cietēja. Kopumā 2008.gada mazumtirdzniecības kritums sasniedza 8.2%. Diemžēl nekas nedod cerības gaidīt nozares apgrozījuma pieaugumu 2009. gadā. Visdrīzāk, kritums turpināsies un pārsniegs divciparu skaitli.

Tam galvenais iemesls būs jau pieminētais patēriņa kritums. Aizvadītajā gadā daļa cilvēku tēriņus ierobežoja vēl tikai gaidot, ka viņu materiālais stāvoklis būtiski pasliktināsies. Diemžēl šogad arvien vairāk cilvēku reāli izjutīs ekonomiskās lejupslīdes ietekmi uz sava maka saturu. Tas notiks, mazinoties ģimenes ienākumiem, krītot pirktspējai un diemžēl arī zaudējot darbu.

Šajā situācija ir svarīgi, kā uzvedīsies mazumtirgotāji. Nav noslēpums, ka dažām preču grupām Latvijā vēl joprojām ir neadekvāti augstas cenas, tai skaitā arī atsevišķiem pārtikas produktiem, saimniecības un higiēnas precēm, nemaz nerunājot par apģērbiem un apaviem. Būtu loģiski, ja patēriņam sarūkot, uzņēmēji pārskatītu savu cenu veidošanas politiku un samazinātu uzcenojumus, kur tas tiešām iespējams, tādējādi ierobežojot apgrozījuma kritumu. Diemžēl, neskatoties uz to, ka pieprasījuma kritums jau ir novērojams gandrīz gadu, uzņēmēji nesteidzas samazināt nepamatoti augstus uzcenojumus. Interesanti, ka daži tirgotāji arī izmantoja pēdējo PVN likmju pieaugumu, lai palielinātu sava asortimenta cenas vairāk, nekā to ir ”prasījis” nodokļu pieaugums. Diemžēl šāda politika nav ilgtspējīga: Latvijas iedzīvotāji ļoti rūpīgi izvērtē savus tēriņus, dodot priekšroku lētākai alternatīvai vai vispār ierobežojot preces patēriņu, ja cena ir augsta.

Svarīgākais