Atklāta vēstule Valsts prezidentam Edgaram Rinkēvičam

Augsti godātais Valsts prezidenta kungs!

Vēlos izteikt atzinību par to, ka Jūs savu prezidentūru esat uzsācis ar valstij svarīgu problēmu identificēšanu un ne tikai esat viens no nedaudzajiem, kas atzīmē, ka beidzot nepieciešams uzsākt Austrumu robežas izbūves pabeigšanu, bet arī esat skaidri noteicis diagnozi tam, kāpēc darbi kavējas. Proti, neviens nevēlas izrādīt iniciatīvu un iesaistīties robežbūvē, jo baidās, ka pret viņu tiks sākta kriminālvajāšana.

Diemžēl to, ka tā tas tiešām ir, apliecina gan “Ceļu būvniecības sabiedrības “Igate””, kas līdz 2019. gadā uzsāktajām represijām uzbūvēja pašlaik uz robežas ar Krieviju esošo infrastruktūru, kā arī uzsāka būvniecību uz robežas ar Baltkrieviju, gan vairāku uzņēmumu, kas pieteicās būvēt vēlākajos gados, gan Valsts robežsardzes un citu iestāžu amatpersonu pieredze - ja centīsies būvēt, tiks uzsākti kriminālprocesi.

2019. gadā robežas izbūve faktiski tika apturēta, skaļi paziņojot, ka būvnieks - “Igate” ir nozadzis robežjoslā nozāģētos kokus, sadārdzinājis tiltu izbūvi, izpostījis aizsargājamu teritoriju un veicis citus noziegumus.

Tagad, četrus gadus vēlāk, jau ir atmestas apsūdzības par tiltu sadārdzinājumu, ir noskaidrots, ka uz robežas nekādas aizsargājamas dabas teritorijas nav un nevar būt, bet kokus izvedis cits uzņēmums. Taču tik un tā tiek mēģināts kaut ko „piemeklēt” - nu kaut vai tik absurdas lietas, ka žoga stieples diametrs ir 3 mm, nevis it kā prasītie 3,3 mm. To, ka iepirkuma laikā pasūtītājs rakstiskās atbildēs uz pretendenta jautājumu skaidri pateica, ka stieplei jābūt 3 mm un šīs atbildes ir iepirkuma sastāvdaļa, sabotāžas veicēji izliekas nesaprotam.

Mēs būvējām infrastruktūru uz robežas ar Krieviju un pēc tam ar Baltkrieviju apstākļos, kurus cilvēkiem, kas tur nav bijuši, ir grūti iztēloties. Purvi, upes, ezeri, pilnīgs piebraucamo ceļu trūkums. Projekts ne vienmēr atbilda reālajai situācijai, bija nepieciešamas izmaiņas, kas arī tika veiktas, saskaņojot ar pasūtītāju un citiem atbildīgajiem. Piemēram, dārgās dēļu laipas, tika nomainītas ar šķeldas ceļiem, kas ir viegli uzturami, izmantojot pieejamo materiālu, - pa tiem var braukt apvidus auto un kvadricikli, turklāt tie radīja iespēju esošā finansējuma ietvaros būtiski palielināt uzbūvēto ceļu kopgarumu. Taču tagad cilvēki, kam trūkst jebkādas izpratnes par būvniecību, par to mūs cenšas vainot krāpniecībā.

Vēl skumjāk, ka uz Krievijas robežas izbūvētā infrastruktūra, kuru iepriekšējos gados mīlēja apmeklēt augstas amatpersonas, uz kuras fona tās fotografējās un mierināja iedzīvotājus, ka viss ir vislabākajā kārtībā, joprojām nav nodota ekspluatācijā. Atbildīgās amatpersonas gluži vienkārši baidās pieņemt būtiskus lēmumus, velk laiku un izdomā birokrātiskas atrunas, jo kuram gan gribas sagaidīt savu kriminālprocesu. Tā kā uz robežas izbūvētā infrastruktūra nav nodota ekspluatācijā, nav arī iespējams veikt tās uzturēšanu un nodrošināt garantijas remontus, infrastruktūra pamazām iet bojā.

Jāpiebilst, ka kriminālprocesi tika ierosināti pret virkni amatpersonu, gandrīz visi izbeigti, daži iepriekš aizturētie iztiesājuši kompensācijas no valsts, daži tiesu darbi vēl gaidāmi, taču neviens vairs nevar novērst to ļaunumu, kas nodarīts Valsts robežsardzes, kas godprātīgi veic valsts robežas apsardzi, reputācijai.

Mēs varam Jums sniegt sīkāku informāciju gan par situāciju, kāda ir Austrumu robežas izbūvē, gan par to, kā būvniecība tika apturēta, gan par to, kas bija apturēšanas iniciatori un īstenotāji. Esam pārliecināti, ka tas, ka pašlaik Austrumu robeža nav izbūvēta, bet iespējamās celtniecības pabeigšanas izmaksas, spriežot no publiski pieejamās informācijas, ir pieaugušas 5-6 reizes, nav noticis nejauši, bet ir bijis plānota sabotāža un kaitniecība. Robežbūves bremzēšanas patiesais mērķis un tās veicēji ir jānoskaidro, lai nepieļautu līdzīgus Latvijas drošības apdraudējumus nākotnē.

Taču pats galvenais ir steidzami pabeigt būvniecību, lai pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā palielinātu drošību gan pret hibrīdkara sastāvdaļu - masveida migrācijas mēģinājumiem, gan pret citiem apdraudējumiem. Ceru, ka Jums, Valsts prezidenta kungs, tas izdosies. Būtu pagodināts tikties ar Jums, lai sniegtu maksimāli plašu informāciju par visiem šiem jautājumiem

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais