Jautājumu vairāk kā atbilžu

Drīz būs mēness, kopš AS “Sadales tīkls” ir iesniedzis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai izvērtēšanai un apstiprināšanai Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētos tarifus, kas varētu stāties spēkā 01.07.2023.g.

Iepazīstoties ar publiski pieejamo informāciju par tarifu projektu, daudziem no mums kā sistēmas pakalpojumu saņēmējiem, nav skaidrības par to pamatotību un iespējamo piemērošanu. Tiek apgalvots, ka ST pakalpojumu tarifi pieaugs vidēji par 32%.

Faktiski , ka pats mazākais, mājsaimniecībām ar 1 fāzes 16 A pieslēgumu, tarifa pieaugums ir no 3,87 EUR uz 7,55 EUR mēnesī, jeb +95,1%.

Mājsaimniecībām ar 3 fāzes 32 A pieslēgumu tarifa pieaugums ir no 7,74 EUR uz 36,4 EUR mēnesī. Pieaugums 370,3%.

Tarifa pieteikuma iesniedzēji nav pamatojuši ar konkrētiem aprēķiniem, kāpēc tiek diferencēta maksa par jaudas uzturēšanu un kāpēc ir tik lielas atšķirības pakalpojumu cenā, līdz pat 9,5 reizēm! Nav saprotams, kālab mājsaimniecībām atkarībā no pieslēguma jaudas ir jāmaksā tik dažādi? Vai ST ir tāda izdevumu struktūra un uzskaite, kas pamato šādu tik atšķirīgu diferencētas maksas pakalpojumu piemērošanu mājsaimniecībām? Vai tiešām ar 3 fāzes 32 A pieslēgumu jaudas uzturēšana AS “Sadales tīkls” izmaksā piecas reizes dārgāk, kā mājsaimniecībām ar 1 fāzes 16 A pieslēgumu?

Pēc provizoriskiem aprēķiniem no mājsaimniecībām vien par jaudas uzturēšanu, pēc AS “Sadales tikls “ publiski sniegtās informācijas, papildus tiks iekasēti vairāk kā 80 milj. EUR. Ja 2022.g. rudenī tarifa projektā tika plānots tarifu palielināt par 75% un kas ST kasi papildinātu ar 182 milj. EUR ,tad aprīlī iesniegtā pieteikuma 32% pieaugums sastāda 77 milj. EUR. Tātad tikai no mājsaimniecībām vien paredzētā “Par jaudas uzturēšanu” papildus iekasējamā summa pilnībā nosedz plānoto 32% tarifa pieaugumu pret pašreiz spēkā esošo. Par jaudas uzturēšanu maksās arī iestādes un uzņēmumi. Kopumā valstī ir 1,11 milj. pieslēgumu pie ST. Ja vienam vidēji palielina maksu tikai par 7 EUR mēnesī , tad tas dod papildus ienākumu 93,24 milj. EUR gadā. Šie skaitļi liek aizdomāties , vai tikai tarifu projekts nav ar krietnu uzkūlumu? Varbūt padomāt par citiem risinājumiem, kas nav tik atšķirīgi, piemērojot maksu par jaudas uzturēšanu?

Vai tiešām ir izdarīts viss, lai tarifa projekts, kas ietekmēs katru mājsaimniecību, iestādi, uzņēmumu ilgtermiņā, valsts konkurences spēju un attīstību, ir pilnībā pamatots ar precīziem aprēķiniem?

Nesen TV 24 raidījumā Saeimas Vides, klimata un enerģētikas apakškomisijas priekšsēdētājs Andris Kulbergs publiski atzina, ka valstī nav enerģētikas stratēģijas, ka visu nosaka “Latvenergo”. Te nu prātā nāk pirms trim gadiem 13. Saeimas OIK afēras izmeklēšanas komisijas, pēc 9 mēnešu darba, secinājums: ka 25 gadus eksistējusi sistēma kas neatbilda Latvijas interesēm. Ne ministri, ne Saeimas komisiju deputāti neizpildīja Satversmē noteiktos pienākumus- aizsargāt savas tautas un valsts intereses. To pašu gribu teikt arī par 14. Saeimas priekšstāvjiem, kuru uzdevums ir kontrolēt SPRK darbību. Šai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai likums uzliek par pienākumu- aizstāvēt enerģijas patērētājus. Aizdomīgais klusums un bezdarbība no institūciju puses neliecina par pienākumu veikšanu.

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais