Metaverss. Kāpēc Facebook pārveido par Meta

© Pixabay

Jau vairāk nekā diennakti interneta plašumus pārpludina vairāk un mazāk asprātīgi joki un memes pa jauno tehnoloģiju korporācijas Facebook nosaukumu – Meta. Aiz jaunās izkārtnes redzam ne tikai izmisīgu vēlmi mazināt risku korporācijas reputācijai, kuru saasinājums parādījies pēc iekšējās informācijas nopludināšanu par Facebook faktisko vienaldzību un inertumu risināt sociālo mediju platformās esošās problēmas. Redzam arī milzīgo Facebook un Instagram problēmu – komforta burbuļu veidošanos pašā korporācijā un tās vadībā.

Kopš sociālo mediju flagmaņa Facebook tirdzniecības uzsākšanas 2012.gadā līdz šim brīdim, FB tirgus vērtība augusi iespaidīgus 1115 procentus. Akciju cena no 38 dolāriem kāpusi līdz visu laiku augstākajam punktam šogad augustā, kad tā sastādīja 372 dolārus un šķita, ka milzīgo aisbergu nekas īsti neapdraud. FB izdevās izvairīties no monopola tiesvedības un uzvarēt tiesā, kuras negatīvs lēmums būtu nozīmējis, ka jāizpārdod Instagram un Whatsapp, tiem topot par neatkarīgiem uzņēmumiem. Taču tad trauksmes cēlājas ziņojums sapurināja ASV politiķus, kuri jau gadiem kurnēja par sociālo mediju ietekmes negatīvajiem aspektiem. Milzīgais veidojums Meta, kas šobrīd kontrolē daudzskaitlīgāko sociālo mediju platformu komplektu uz planētas - Facebook, Instagram un divas no populārākajām saziņas platformām Messenger un Whatsapp slīgst tipiskā komformismā un “iekšējā burbulī”. Facebook impērijas dibinātājs Marks Cukerbergs (Mark Zuckerberg) jau ilgstoši ir garlaikots un nodevies fantāzijas vides, jeb “labākas pasaules” meklējumiem. To apliecina arī šonedēļ izskanējušais jaunais korporācijas attīstības virziens - veidot “brīvu no naida un ļaunuma” sociālo mediju platformu komforta burbuli - metaversu.

Tieši komforta burbulis, kuru veido FB izstrādātais algoritms desmit gadu garumā, ir apliecinājis kā šīs planētas lielākais ļaunums.

Tas spējis sašķelt pat šķietami vienotas nācijas, un C-19 pandēmijas laikā naidot neskaitāmas ģimenes. Raugi - algoritms pakārto sociālo mediju platformu tam, kas “patīk” platformas lietotājam. Diemžēl informācijas atlase un algoritma filtrs vairāku gadu laikā spēj nonākt līdz situācijai, ka Jūs neuzzināsiet par to, ka valstī sācies karš, vai zemei tuvojas nāvējoša komēta, jo iepriekš nebūsit “patīkojuši” (spieduši kādu no pozitīvās konotacijas emocijzīmēm pie FB ierakstiem) attiecīgu informāciju. Pasaulē ir tikai skaisti kaķīši, visi krietni ļaudis brauc ar BMW, pandēmijas nav - un tā tālāk un tā joprojām. Facebook kā sociālo mediju platforma spēj aizsniegt lielāko cilvēku skaitu uz mūsu planētas, bet kā un ar ko tā “baro” šos cilvēkus, ar ko tā baro mūs? Pats Cukerbergs iepazīstinot ar “saulaino nākotni” metaversā šķita, kā kad iegrimis alternatīvā realitātē, kurā zied vien puķītes, vītero putni un mums apkārt ir tikai saulaini sejās un dzīves nenomākti ļaudis. Tehnoloģiju analītiķi atzīmē, ka jaunais metaverss ir 2020.gada iespējās balstīts kādreizējās fantāzijas platformas “Second Life”(otrā dzīve) klons, kura filosofijas tukšums tiek maskēts ar daudz modernāku vizuālo ietvaru. Prezentējot metaversu Cukerbergs demonstrēja iedomu tēlu, jeb avataru veidošanu reāllaikā, izmantojot modernākos mākslīgā intelekta un mašīnredzes elementus. Tāpat viņš bilda par nākotnes iespējām kontrolēt metaversā notiekošo ar jaunākās paaudzes paplašinātās un virtuālās realitātes elementiem. Tas viss ir nenoliedzami interesanti un vaŗetu palīdzēt kādas laika bendes - datorspēles gadījumā, taču ne vispasaules globālā sociālo mediju platformā, kurā ik dienas sazinās 2,89 miljardi cilvēku. Starp citu - lielākās FB auditorijas ir indija, ASV, Indonēzija, Brazīlija, Meksika, Filipņas un Vjetnama. Zīmīgi, ka laikā, kad pasaules valstis arvien skaļāk skandina trauksmes zvanus par Facebook acīmredzamo nespēju ierobežot viltus ziņu izplatību, mazo valodu nāciju mediju organizācijas sūdzas par nespēju gūt līdzvērtīgus ienākumus no mediju satura sadarbības ar FB, salīdzinot reklāmguvumus un ieņēmumus, kurus gūst angļu valodā raidošās ASV mediju organizācijas, Cukerbergs ir iegrimis šādā no reālās pasaules izaicinājumiem pilnīgi atrautā datorspēļu fantāziju projektā. FB bez bažām gatavi ieguldīt līdzekļus metaversa izveidē, bet nav ieguldījuši ne centa, lai pietiekami pārvaldītu kaitnieciskā satura apturēšanu savā platformā. Jau pieminētās Indija, Indonēzija, Brazīlija un Meksika joprojām gaida uz to, lai FB algoritms spētu tulkot un filtrēt kaut vai ziņas, kar aicina uz izrēķināšanos ar citādas reliģijas un rases pārstāvjiem šajās valstīs. FB “ziņot par problēmu” slikti darbojas valstīs, kur angļu valoda nav pamatvaloda. Sakudrā realitāte ir tāda, ka jau gadiem Cukerbergs ir bijis ļoti atrauts no korporācijas ikdienas vadības. FB jau ilgstoši virza uz nospraustajiem peļņas mērķiem un angļu valodas kopienas interesēm. Operatīvo FB (no vakardienas Meta) vadību veic Šerola Sandberga (Sheryl Sandberg), kura nokļuva uzņēmuma direktoru padomē tai pašā 2012.gadā, kad uzņēmums sāka savu akciju tirdzniecību biržā, bet savu - rezultatīvas izpilddirektores posteni ieņem jau kopš 2008.gada. Bizness ik gadu ir sasodīti ienesīgs un korporācija nav steigusies veikt kādas izmaiņas burbuļu algoritmos - bilance ir pozitīva un peļņa ir galvenais FB “metaverss” un virzītājspēks. 2020.gadā vien ieņēmumus FB izdevās kāpināt par 21% un sasniegt fantastisku peļņu 84.2 miljardu dolāru apmērā. Vēl gada sākumā nāca klajā pētījums, cik ārkārtīgi negatīvu ietekmi uz pusaudžu psiholoģiju atstāj FB un Instagram radītā šķietami ideālā “filtru” un virtuālo masku pasaule. Sevišķi bīstama “pareizu” sejas vaibstu (tie veidoti uz balta cilvēka klasiski skaista apraksta principiem) ietekme novērota ASV pamatiedzīvotāju kopienās, kur indiāņu pēcteču atvases sarūgtinātas veras spogulī un jūtas “nepareizas”, salīdzinot ar filtriem, kas padara acis plašākas, skropstas garākas un sejas ādu zīdaini gludu. Neviens nav pētījis cik negāciju, bērnības traumu un reālu sabeigtu dzīvju šis komforta burbulis radījis teritorijās ārpus ASV. Šķiet ka uzņēmumam, kura ikdienas biznesu vada sieviete vajadzētu rūpēt fakti, cik graujošu iespaidu tas atstāj uz jauno paaudzi, bet Sandbergas kapitālu, kurš raksta tapšanas brīdī tiek novērtēts uz 1,9 miljardiem dolāru minimāli ietekmē dažādu sociologu trauksmes zvani, tādēļ FB ilgstoši nekas nemainās un komforta metaverss turpinās plaukt arī mūsu platuma grādos.

Svarīgākais