Trešdiena, 8.maijs

redeem Staņislava, Staņislavs, Stefānija

arrow_right_alt Viedokļi

Tūrismā esam Eiropas Savienības līderi

© Publicitātes foto

Rīgas domei pašlaik pārmet gan padarīto, gan nepadarīto. Taču sasniegumi tūrisma nozares attīstībā ir objektīvi neapšaubāmi un tas ir pašvaldības komandas sasniegums. Vēlos pastāstīt par pašlaik svarīgāko, kas notiek galvaspilsētā tūrisma jomā.

Līdztekus Latvijas statistikai, tūrisma attīstību apstiprina arī starptautiskie eksperti.

Lūk, piemēram, ļoti pozitīvas, svaigas ziņas: aģentūra NimbleFins (Lielbritānija) ir izvērtējusi Eurostat un profesionālo organizāciju datus. Saskaņā ar 2018. gada rezultātiem tūristi Latvijā ir sākuši uzkavēties uz ilgāku laiku (par 10,1% pieaudzis šeit pavadīto nakšu skaits) un Latvija tūrisma attīstības ziņā pagājušajā gadā bija pirmajā vietā Eiropas Savienībā. Protams, ne vienā gadā mēs to sasniedzām. Tas ir deviņu gadu darba rezultāts. Jau 2009. gadā, kad radīts nodibinājums “Rīgas Tūrisma Attīstības Birojs” ar zīmolu Live Rīga, tika pieņemts lēmums, ka tūrisms būs prioritāra joma un tajā jāinvestē nopietnas finanses. Tūrisma nozares attīstība prasa daudz naudas, taču pasaules pieredze pierāda, ka bez kapitālieguldījumiem nav radies neviens plaši pazīstams pasaules tūrisma centrs. Bet šīm investīcijām ir ļoti ātra atdeve. Viens investēts dolārs var nopelnīt 10 un 15 dolārus. Kad mēs sākām strādāt, bija 630 tūkstoši tūristu gadā, bet pagājušajā gadā tūristu skaits bija pieaudzis jau līdz 3.5 miljoniem. Spriežot pēc tām tendencēm, ko var vērot pašlaik, izskatās, ka šogad tūristu skaits pieaugs vēl vairāk. Tūrismu var salīdzināt ar motoru, kas darbina ekonomiku un ieslēdz ķēdes reakciju - pieaugot tūristu skaitam, pieaug arī restorānu, kafejnīcu, veikalu, viesnīcu, taksometru un līdz ar to darba vietu skaits. Rosību tūrismā ir pamanījuši un Rīgu par sava biznesa vietu izvēlējušies vairāk nekā 15 starptautiskie viesnīcu tīkli. Tie sev līdzi atved savus pastāvīgos klientus - naudīgus tūristus no visas pasaules. Agrāk mums nebija, kur pienācīgi uzņemt arābu šeihus, bet tagad tāda vieta ir - visaugstākās klases viesnīca Grand Hotel Kempinski Riga. Investori ir padomājuši arī par to ārzemju viesu ērtībām, kas apmeklē Nacionālo operu - viesnīcas numuros iekārtotas speciālas garderobes, kur var glabāt smalkus parādes kostīmus operas izrāžu apmeklējumam.

Rīga ir Baltijas metropole

Daudzi diplomāti un ārzemju uzņēmēji teic, ka, salīdzinot ar Viļņu un Tallinu, Rīgā ir tik piesātināta dažādu norišu un kultūras dzīve, ka mūsu galvaspilsētai var piešķirt metropoles statusu. Jau kopš Live Rīga izveidošanas esam nosprauduši mērķi attīstīt notikumu tūrismu. Salīdzinājumā ar Romu vai Parīzi esam neliela pilsēta, tāpēc, lai nodrošinātu kvalitatīvu tūristu skaita pieaugumu, vajag ne tikai piesaistīt jaunus viesus, bet arī uzturēt komunikāciju ar cilvēkiem, kas Rīgā jau pabijuši. Viņiem par mūsu pilsētu ir izveidojies labs priekšstats, bet viņi taču neies vairākas reizes apskatīt Pētera un Doma baznīcu. Tāpēc mums jāpiedāvā plašs dažādu notikumu spektrs - no klasiskās mūzikas festivāliem līdz avangarda teātra izrādēm. Mūsu kredo ir „mūsdienīgi, interesanti un iedvesmojoši”. Live Rīga atbalsta pasākumus, kas tieši vai pastarpināti nes Rīgas vārdu pasaulē. Esam jau iedibinājuši virkni tradīciju, piemēram, ikgadējo Riga Street Food Festival. Saskaņā ar Best Event Awards World versiju tas ir viens no trim labākajiem publiskajiem gardēžu pasākumiem pasaulē.

Mēs aktīvi atbalstām sporta pasākumus, lietišķās konferences, jauniešu akcijas. Tas rada tūristiem pievilcīgu ainu, rāda, ka Rīga ir dzīva, rosīga pilsēta, kur nevienam ne ziemā, ne vasarā nav garlaicīgi. Savu iespēju robežās cenšamies Latvijas tēlam piešķirt pozitīvas krāsas. Protams, dažkārt, tiekoties ar ārvalstu žurnālistiem un blogeriem, ir pagrūti izskaidrot, kas pie mums notiek finanšu jomā vai demogrāfijā, taču mēs sakām: „Paskatieties Live Rīga pasākumu kalendāru! Vai tad te ir runa par izmirstošu un depresīvu zemi?”

Rīga gaida tūristu rekordskaitu

Tūdaļ sāksies pavasara un vasaras sezona. Rīga tai ir sagatavojusies. Šogad mūsu mērķis ir sasniegt trīs miljonus tūristu skaitu, un tam ir visi priekšnoteikumi. Nacionālā aviokompānija AirBaltic gatavojas ievērojamam sezonālo un tiešo reisu pieaugumam. Dažādu pasākumu programma pavasarī un vasarā ir ļoti interesanta, piemēram, no 18.-19.maijam Rīga pulcēs tūkstošiem skrējēju no visas pasaules, lai piedalītos Tet Rīgas maratonā. Savukārt no 2.-3.augustam notiks vērienīgs drifta pasākums Eiropā “Drift King of Riga!”.

Tūrisma nodoklis palīdzēs attīstībai

Šogad mums aktuāla lieta ir sagatavot un izstrādāt jautājumu par tūrisma nodokli. Pastāv dažādi varianti tā ieviešanai un dažāds iespējamais nodokļa apmērs. Katrā ziņā summai, ko iekasē no viena tūrista, jābūt ļoti nelielai, pat simboliskai, bet kopējā summa no visiem tūristiem būs labs atspaids tūrisma attīstībai. Šī nauda palīdzēs ietaupīt pašvaldības līdzekļus un ieguldīt naudu infrastruktūrā un nozarei nepieciešamos pasākumos . Tūrisma nodoklis nav sensacionāls jaunums - to iekasē daudzviet pasaulē.