LAMB par iebraukšanu Jūrmalā: Ziemassvētku dāvana, kuru negaidām!

© F64

Vasara tepat aiz durvīm, un arvien lielāks autovadītāju skaits met skatus mūsu kūrorta pērles, Jūrmalas, virzienā. Mums patiešām ir paveicies, jo 24 km gara pludmale, kas segta ar kvarca smiltīm, nav atrodama ne tikai citur Baltijā, bet arī Eiropā kopumā. Lai kūrorta pilsētas apmeklējums sagādātu tikai pozitīvas emocijas un ap Ziemassvētkiem autovadītājs nesaņemtu nepatīkamu vēstuli no Jūrmalas pašvaldības, par iebraukšanu pilsētā siltajā sezonā ir jāmaksā.

Būsim gudri un izmantosim elektroniskās caurlaižu iegādes iespējas, lai karstās vasaras dienās nestāvētu garās rindās pirms iebraukšanas, gaidot, kad varēs nopirkt caurlaidi automātā. Bieži šīs auto rindas izveidojas visās trijās joslās, un tie autovadītāji, kuriem caurlaidi nevajag vai kuri to tālredzīgi ir iegādājušies pilsētas mājaslapā vai ar aplikāciju Mobilly un Riga card palīdzību, ir spiesti drūzmēties trešajā joslā.

Turklāt jaunie noteikumi atļauj caurlaidi nopirkt arī pēc iebraukšanas Jūrmalā, bet ir svarīgi, lai tas būtu noticis tajā pašā dienā. Piemēram, autovadītājs vēlas aizbraukt uz Jūrmalu uz vienu dienu un vakarā atgriezties. Nu nav nepieciešams stāvēt rindā vairākas stundas, tērēt laiku uz zaudēt pludmales saules starus, bet drīkst droši iebraukt pilsētā un caurlaidi elektroniski nopirkt kaut vakarā pēc atgriešanās mājās. Ja ir atvaļinājums un Jūrmalu plānots apmeklēt bieži, var iegādāties nedēļas caurlaidi, kas maksā 10 eiro un derīga septiņas dienas neierobežotam iebraukšanas reižu skaitam. Ja autovadītājs ir deklarējies pilsētā vai ir nekustamais īpašums, iebraukšana ir bez maksas, turklāt nav nepieciešams, kā agrāk izņemt īpašu sezonas caurlaidi.

Vislielākie kreņķi var būt autovadītājiem, kuriem par iebraukšanu būtu jāmaksā, bet kuri aizmāršības, neuzmanības vai neziņas dēļ caurlaidi neiegādājas. Tādā gadījumā sākotnēji var nodomāt, ka izdevies izvairīties no soda, jo nekādas ziņas no pašvaldības autovadītājs pirmos mēnešus nesaņem, tomēr ap Ziemassvētkiem var tikt saņemta soda kvīts “pēc pilnas programmas” - 50 eiro sods par katru neatļautu iebraukšanas reizi. Piemēram, pagājušajā sezonā kāds rekordists iebraucis pilsētā bez vienreizējās caurlaides pat 200 reizes, tātad viņam soda nauda varēja būt 10 tūkstoši eiro.

Tomēr nepamet sajūta, ka šāds sodīšanas veids, kurā informāciju par pārkāpumu vasaras sezonā, var saņemt ne tikai gatavojoties Jaungada svinībām, bet pat nākamā gada pirmajos mēnešos ir arī naudas pelnīšanas triks. Aizvadītā gada ilgstošā administratīvo lietu izskatīšana tajos autovadītājos, kuri iespējams ne tikai ļaunprātīgi, bet arī kādas kļūdas vai neziņas dēļ iebrauca Jūrmalā bez nopirktas caurlaides, bieži izraisīja apmulsumu vai nepamatotas cerības, ka no soda naudas ir izdevies izvairīties. Šādas cerības var arī rosināt kādu autovadītāju turpināt tādā pašā veidā. Savukārt Jūrmalas pašvaldība nevis savlaicīgi informēja konkrēto personu, ka iebraukšanas fakts ir konstatēts un par katru reizi būs jāmaksā 50 eiro, bet viltīgi klusēja, it kā gaidot, lai soda naudas apjoms pieaugtu pēc iespējas straujāk. Šo situāciju var salīdzināt ar fotoradaru fiksētajiem ātruma pārkāpumiem, par kuriem informāciju autovadītājs saņem savlaicīgi, kas noteikti samazina vēlmi “skriet” gar radaru nākamreiz.

Izmantosim gudri piedāvātās caurlaižu iegādes iespējas, lai nezaudētu tik dārgo brīvdienu vai atvaļinājuma laiku, bet ziemā nebūtu jāmaksā prāva soda nauda. Savukārt Jūrmalas pašvaldību aicinām pēc iespējās ātrāk informēt autovadītājus par pārkāpumiem, nekrāt sodus un negaidīt ziemu, kad pasniegt nepatīkamu Ziemassvētku dāvanu.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais