Kriminālo aprindu neo jau gaida sākumdeklarēšanos

Pat Pasaules Banka aizrādīja, ka Latvijai ir pārāk liels ēnu ekonomikas īpatsvars. Latvijas valdība Finanšu ministrijas izskatā tūdaļ nostājās miera stājā, lai... atkal sāktu imitēt cīņu pret nodokļu nemaksāšanu un pelēko ekonomiku. Kā izcilākais šedevrs pelēkās ekonomikas apkarošanas imitācijai ir jāmin sākumdeklarēšanās jeb nulles deklarācija fiziskām personām.

Kā liecina uzvarošie Finanšu ministrijas paziņojumi, sākumdeklarēšanās jeb nulles deklarācija fiziskām personām sāksies 2011. gada 1. jūlijā.

Vispirms pāris vārdu par pelēkās ekonomikas cēloņiem. Latvija radīja un lieto tādu darbaspēka nodokļu sistēmu, ka lieli pelēkās ekonomikas apjomi jau ir ieprogrammēti. Latvijā, lai likumīgi samaksātu desmit latus krāvējam uz rokas, ir jāaizpilda neiedomājama paīru un grāmatvedības dokumentu gūzma un jāsamaksā vēl 10 lati nodokļos. Normāli citviet pasaulē šāda ekonomiska darbība ir ar minimālām formalitātēm un minimāliem nodokļiem. Normāli ir, ja vienreizēju, īslaicīgu un mazkvalificētu darbu apmaksa ir ar vienkāršota un ar minimizētu nodokļu nomaksu. Latvijas nodokļu sistēma ir izveidota tāda, ka ar visaugstākajiem nodokļiem tiek aplikts darbaspēks un vislielākā interese blēdīties vai meklēt optimizācijas shēmas ir ar darbaspēka nodokļiem. Latvijas nodokļu sistēma ir galvenais šķērslis un traucēklis valsts konkurētspējai un izaugsmei. Latvijas darbaspēks tiek aplikts ar 26% iedzīvotāju ienākuma un 33,09% sociālo nodokli.

Lai apkarotu pelēko ekonomiku, Latvijai vispirms ir jātransformē nodokļu sistēma, lai tā ir konkurētspējīga un lai Latvijas uzņēmējiem par nelielu darbu veikšanu nodokļu, grāmatvedības un VID atskaišu izmaksa būtu tikpat liela kā citu valstu uzņēmējiem. Tieši šīs izmaksas nogalina Latvijas konkurētspēju. Piemēram, Lielbritānijā neapliekamais minimums vispār ir 5000 mārciņu gadā. Mikrouzņēmumu nodoklis ar visiem tā trūkumiem un nepilnībām ir solis pareizākā virzienā nekā līdzšinējā prakse.

Otrs jautājums ir par sākumdeklarēšanos jeb nulles deklarāciju iesniegšanu fiziskām personām. Sākumdeklarēšanās paredz uzlikt par pienākumu katram Latvijas iedzīvotajām veikt visu savu vērtību un krājumu inventarizāciju un ziņot par visa vērtīgā atrašanās vietu valstij. Tai pašai valstij, no kuras datubāzēm ikviens neo izpumpēs jebkuru informāciju par jebkuru nodokļu maksātāju!!!!!!! Norādiet visas gleznas, ģimenes sudrablietu atrašanās vietu, visus skaidras un bezskaidras naudas krājumus, kas glabājas Latvijā un arī citur. Tie, kas kaut ko aizmirsīs (vai vienkārši nezinās, cik maksā Purvīša oriģināls), tiem draudēs cietums! Bet kriminālo aprindu algotie neo tik nopumpēs adreses un uzkrājumu atrašanās vietu! Tieši kriminālās aprindas ir ieinteresētas iegūt informāciju par adresēm, kur var laupīt un kur glabājas kas vērtīgs.

Sākumdeklarēšanās nav iedzīvotāju interesēs. Tas ir instruments, kas vajadzīgs bandītiem, jo krīzes dēļ nav skaidrs, kas un kam īsti pieder, kurš ir izputējis, bet kurš prata saglabāt savas vērtības.

Ir vēl viena problēma. Sākumdeklarēšanās ir nokavēta pilnīgi un galīgi. Pat tad, ja kādam ir nelegāli, noziedzīgi iegūti uzkrājumi, kurus tas nevēlas atklāt nedz Latvijas VID, nedz kriminālo aprindu neo, kas jau spieto ap visām datu bāzēm, izvairīties no sākumdeklarēšanās varēs vieglāk par vieglu. Mēs tagad esam ES pilsoņi. Atliek tikai viena gadā laikā vairāk nekā sešus mēnešus nodzīvot kādā citā ES valstī, piemēram, Lielbritānijā, un ikviens kļūs par britu rezidentu. Uz britu rezidentiem Latvijas pilsoņiem neattiecas Latvijas Finanšu ministrijas eksperimenti.

Secinājumi. Sākumdeklarēšanās ir nokavēta. Sākumdeklarēšanās, ja Latvija līdz 2011. gada 1. jūlijam neizstāsies no ES, būs viegli apejama.

Kas Latvijā ir nepieciešams? Sākt apkarot pelēko ekonomiku, vispirms novēršot cēloņus. Tas nozīmē – atbrīvojot no pārmēru liela nodokļu un formalitāšu sloga neregulārus maksājumus un nekvalificēta darbaspēka apmaksu.

Latvijai pakāpeniski ir jāpalielina ikgadējo iedzīvotāju ienākumu deklarāciju iesniedzēju bāze. Tikai skaitliskam pieaugumam ir jābūt samērojamam ar VID kapacitātes (darbinieku skaita) pieaugumu, lai spētu kontrolēt procesu. Latvija varētu nospraust mērķi panākt, lai līdz 2020. gadam visiem darbaspējīga vecuma cilvēkiem un pensionāriem ar lieliem ārpus pensijas ienākumiem būtu jāiesniedz ikgadējā iedzīvotāju ienākumu deklarācija.

Svarīgākais