''Liepājas autobusu parks'' un ''Nordeka'' apzināti kavē pakalpojuma iepirkuma procedūru

© F64

Jau vairāk nekā divus gadus pašvaldības uzņēmums ‘’Rīgas satiksme” nesekmīgi cenšas veikt iepirkumu pasažieru pārvadājumiem ar mikroautobusiem Rīgas pilsētā. Iepirkumu uzraudzības birojs izsludinātos konkursus nobremzē un rezultāti tiek anulēti, pamatojoties uz regulārajām akciju sabiedrību „Liepājas autobusu parks” un „Nordeka” iesniegtajām sūdzībām.

Process ir novilcināts tiktāl, ka rodas pamatots satraukums par nikroautobusu pārvadājumiem Rīgas pilsētā pēc 2019.gada 1.janvāra, kad beidzas līgums ar līdzšinējo pakalpojuma sniedzēju. Kā apliecina pašvaldības atbildīgās personas, rīdzinieki un pilsētas viesi var būt droši, ka mikroautobusi turpinās kursēt, taču izskatās, ka nebūs iespējams piedāvāt jaunus, videi draudzīgākus un labāk aprīkotus mikroautobusus, ar kuriem pasažierus vēlējās iepriecināt iepirkuma organizētāji. Zvērināts advokāts Jānis Spilve norāda, ka šajā gadījumā sūdzībnieku mērķis nav visbiežāk sastopamās pretenzijas, lai konkrētais uzņēmums vispār varētu piedalīties iepirkumā, bet gan iebildumi pamatā vērsti uz to, lai samazinātu pakalpojuma kvalitātes uzstādījumus un samazinātu kontroles pasākumus. Zinot, ka, piemēram, „Liepājas autobusu parka” mikroautobusu vadītāji viņu apkalpotajā maršrutā Rīga - Jūrmala ir slaveni ar braukšanas biļešu neizsniegšanu, rodas aizdomas, ka šādu pat visatļautību pakalpojuma sniegšanas pretendenti vēlas panākt arī Rīgas maršrutos.

Zvērināts advokāts Jānis Spilve šo situāciju nosauc par sūdzēšanos kā mākslu, jo abas minētās akciju sabiedrības jau sešas reizes ir sūdzējušās par vairākkārt izsludinātā iepirkuma procedūru, katru reizi atrodot citus nolikuma punktus, ko apstrīdēt. Atšķirībā no tiesas procesa, kur atkārtoti var vērsties tikai pret to punktu, kas bijis apstrīdēts jau iepriekš, IUB noteikumi pieļauj iespēju neskaitāmas reizes iesniegt sūdzības par aizvien jauniem punktiem. Un tieši tā dara akciju sabiedrības „Liepājas autobusu parks” un „Nordeka”, katrā iesniegumā apstrīdot 5-6 punktus, no kuriem par nepilnīgiem tiek atzīti tikai 1-2 punkti. J.Spilve pieļauj, ka šāda taktika tiek izmantota apzināti, lai novilcinātu iepirkuma norisi.

Lai novērstu tīšu iepirkuma procedūras kavēšanu, ar ko valsts un pašvaldības institūcijas saskaras visai bieži, jurists iesaka pārņemt kaimiņvalstu pieredzi, ka par nolikumu sūdzēties var tikai tiesā, kur šīs prasības izskata paātrinātā režīmā - 30 dienu laikā, nosakot, ka pieņemto lēmumu var pārsūdzēt, bet tas neietekmē iepirkuma norisi. Šāda prakse ļautu izvairīties no vairākus gadus ilgām iepirkuma procedūrām, kas traucē valsts un pašvaldību funkciju veikšanu.

J.Spilve arī norāda uz patiesajiem iemesliem sūdzībām par mikroautobusu pakalpojumu veikšanas iepirkumu - akciju sabiedrību „Liepājas autobusu parks” un „Nordeka” rīcībā nav pietiekama skaita atbilstošu mikroautobusu, bet to iepirkšana un pielāgošana Rīgas satiksmes specifikai prasītu vismaz gadu, turklāt ražotāji prasa prāvu pirmo iemaksu, bet šos līdzekļus varētu iegūt, uzvarot mikroautobusu pārvadājumu pakalpojuma iepirkuma konkursā ar samazināt kvalitātes prasībām.

Viedokļi

Šo rindu autors ir Greenpeace biedrs. Esmu viens no 3 miljoniem cilvēku uz zemeslodes, kas parakstījuši vēstījumu pasaules valstu valdībām, aicinot pārtraukt dziļjūras ieguvi (deep sea mining). Čakli sekodams līdz konferences norisei, ar savu parakstu protestējot pret Francijas valdības liegumu Greenpeace kuģim Arctic Sunrise iebraukt Nicas ostā, biju jau atmetis domu rakstīt Latvijas mēdijos par šīs konferences mērķiem un vājo rezultātu. Bet man par milzīgu prieku un patīkamu pārsteigumu, Latvijas Ārstu 10. kongresa atklāšanas plenārsēdē Pasaules latviešu ārstu un zobārstu asociācijas prezidents, Halifaksas (Kanāda) universitātes profesors, reimatologs Juris Lazovskis (viņš arī mana skolotāja, izcilā latviešu internista Ilmāra Lazovska dēls) savā lekcijā pieskārās gan ANO Okeāna konferencei, gan nepieciešamībai aizliegt dziļjūras ieguvi. Ārsti visā pasaulē ir ne tikai sabiedrības daļa, kas rūpējas ne tikai par cilvēka veselību, bet ir nozīmīgākā ļaužu grupa, kas cenšas saglabāt zemeslodes ekosistēmu nākamajām paaudzēm.

Svarīgākais