SIA “Latvian Retail Management”, īstenojot korporatīvo sociālo atbildību, kopā ar partneriem AS “Diāna”, SIA “Gabriēla”, SIA “LEKON” un SIA “AA&CO” esam vienmēr centušies atbalstīt vietējos un mazākos uzņēmumus. Mazumtirdzniecības zīmola “CITRO” koncepts “Svaigums ikdienai!” paredz mūsdienīgu un modernu iepirkšanās vidi, atbilstoši pircēju ērtībām, nodrošinot pārdomātu preču pieejamību mūsdienīgā vidē.
Šobrīd pārtikas mazumtirdzniecības tirgū tiek gatavots jauns likumprojekts, kura mērķis ir ierobežot diskrimināciju un nevienlīdzīgu attieksmi pret piegādātājiem. Lai gan likumprojekta mērķi ir cēli- veicināt godīgu konkurenci un aizsargāt mazos piegādātājus, ir vērts ieskatīties arī tā iespējamajos negatīvajos aspektos, kas varētu ietekmēt patērētājus, īpaši reģionos un mazajās pilsētās, kur "CITRO" veikali ir vieni no nedaudzajiem pieejamajiem pārtikas iegādes punktiem.
Iespējamie riski patērētajiem:
Preču izvēles samazināšanās: Ierobežojot mazumtirgotāju iespējas veidot cenu politiku, likums varētu novest pie tā, ka veikalos samazināsies preču klāsts. Mazumtirgotāji varētu būt spiesti atteikties no mazāk rentablām precēm, lai kompensētu zaudējumus citās jomās. Tas varētu īpaši skart mazākos veikalus reģionos, kur izvēle jau tagad ir ierobežota.
Cenu pieaugums: Lai gan likumprojekts paredz cīnīties ar negodīgu cenu politiku, tas varētu novest pie pretējā rezultāta. Ierobežojot konkurenci un mazumtirgotāju rīcības brīvību, pastāv risks, ka pārtikas cenas varētu pat pieaugt. Ja mazie piegādātāji būs spiesti pārdot savu produkciju par zemākām cenām, tas varētu ietekmēt arī ražotāju vēlmi investēt un attīstīties, kas ilgtermiņā varētu atkal izraisīt cenu pieaugumu.
“Latvian Retail Management” ir noslēdzis vairākus sadarbības līgumus ar piegādātājiem, ar vietējiem ražotājiem un zemnieku saimniecībām iekļaušanu “CITRO” tirdzniecības tīkla sortimentā.
Mazo veikalu slēgšana: Likumprojekts varētu radīt papildu slogu mazajiem veikaliem, kuriem jau tagad ir grūtības konkurēt ar lielajiem tirdzniecības tīkliem. Ierobežojumi cenu politikā un papildu administratīvais slogs varētu novest pie tā, ka mazie veikali būs spiesti slēgt savas durvis.
Starptautiskā pieredze
Pārtikas mazumtirdzniecības regulējumi citās valstīs rāda, ka pārmērīga valsts iejaukšanās var radīt negaidītas negatīvas sekas:
Francija un Zviedrija: Šīs valstis izvēlējās dialogu ar mazumtirgotājiem un piegādātājiem, panākot brīvprātīgu cenu samazinājumu noteiktām precēm, nevis stingru regulējumu ieviešanu.
Grieķija: Valsts izveidoja "Mājsaimniecības grozu" sistēmu, kur lielveikali katru nedēļu fiksēja noteiktu preču cenas, veicinot stabilitāti, neierobežojot konkurenci.
Ungārija: Ieviestie cenu griesti noveda pie tirgus traucējumiem un juridiskām problēmām, un ES Tiesa tos atzina par prettiesiskiem.
Lielbritānija: Tā vietā, lai ieviestu stingrus regulējumus, tika izstrādāts uzraudzības kodekss, kas palīdzēja nodrošināt godīgu konkurenci, neiejaucoties cenu politikā.
Alternatīvie risinājumi:
Ņemot vērā šos piemērus, Latvijai vajadzētu apsvērt alternatīvus risinājumus:
Dialogs ar nozares dalībniekiem - veidot darba grupu ar mazumtirgotājiem, piegādātājiem un patērētāju organizācijām, lai atrastu līdzsvarotus risinājumus.
Konkurences uzraudzība bez stingriem ierobežojumiem - izstrādāt vadlīnijas negodīgas prakses novēršanai, nevis ieviest ierobežojumus, kas varētu kaitēt tirgum.
PVN samazināšana pirmās nepieciešamības precēm - kā Grieķijā, tas varētu saglabāt cenas pieejamas patērētājiem.
Mazāko ražotāju atbalsta programmas - veicināt vietējo ražotāju konkurētspēju, nevis ar regulējumiem ierobežot mazumtirgotājus.
“Latvian Retail Management” ir svarīgi ievērot augstas kvalitātes standartus un korporatīvās ilgtspējas attīstības principus gan savā ikdienas darbā, gan sadarbībā ar partneriem, piegādātājiem un “CITRO” veikalu tīkla klientiem.
Nepārtraukti domājot par saviem klientiem, plānojam dažādas pārtikas preču cenu samazināšanas iespējas, lai mēs, kā CITRO būtu pieejami ikvienam pircējam. Mēs kā Latvijas un vietējais uzņēmums cenšamies atbalstīt vietējos uzņēmējus, īpaši atbalstam Latvijā ražotas un audzētus produktus.
“CITRO” tirdzniecības tīklā vienmēr tiek nodrošināts pircēju pieprasījuma tendencēm atbilstošs un daudzveidīgs augstas kvalitātes produktu sortiments, kas audzēts un ražots atbilstoši Latvijas normatīvo aktu un Eiropas Savienības direktīvu pārtikas kvalitātes un drošības prasībām.
“Latvian Retail Management” vēlas uzsvērt, lai jaunais likums būtu efektīvs, ir nepieciešams skaidrs prasītais izpildes mehānisms. Tāpat svarīgi, lai plānotās likuma izmaiņas neaizkavē mazumtirdzniecības tirgus brīvību vai pārmērīgi neierobežo uzņēmumus.
Likumprojekta mērķis ir cēls, taču tā ierobežojumi var radīt negatīvas sekas patērētājiem un mazumtirgotājiem. Tā vietā, lai ierobežotu konkurenci un tirgus mehānismus, būtu jāveicina dialogs un jāapsver efektīvāki risinājumi, kas nodrošina patērētājiem plašu preču izvēli par pieejamām cenām.
Vēl pirms likuma pieņemšanas nepieciešama padziļināta analīze par tā iespējamo ietekmi uz mazumtirdzniecības tirgu un patērētājiem, kā arī aktīva diskusija ar mazumtirgotājiem, piegādātājiem un citām iesaistītajām pusēm. Tikai tā iespējams pieņemt lēmumus, kas patiešām būs ieguvums visiem. Samazinot pārmērīgi sarežģītas procedūras, var uzlabot efektivitāti. Jaunie grozījumi padara riskantāku sadarbību ar mazākiem produktu piegādātājiem.
Esam mērķtiecīgi attīstījuši “CITRO” zīmolu, izveidojot plašu veikalu tīklu un nodrošinot daudzveidīgu sortimentu, lai ikviens ģimenes loceklis pie mums atrastu visu nepieciešamo gan ikdienas vajadzībām, gan īpašiem svētkiem.